צפו במצפור החדש שנחנך בהר דב

בעבודה משותפת של חטיבה 769 ואוגדה 91 הוקם תוך שלושה חודשים מצפור חדש הממוקם בקצה הר דב. לעיני המבקרים נגלות נקודות מרצועת הביטחון שלא ניתן לראות משום מקום אחר במדינת ישראל, ולראשונה - המקום נפתח גם לביקור אזרחים

25.06.17
נגה ברדנר, מערכת אתר צה"ל

בקצה הר דב, המשקיף על רכס הרי נפתלי, נמצא מצדו המערבי של הר החרמון וצופה על אצבע הגליל הלבנונית, נחנך לאחרונה בטקס חגיגי "מצפור רצועת הביטחון", שנועד להיות מוקד ציון מורשת הקרב של צה"ל בתקופת הלחימה בלבנון.

״אנחנו עומדים בנקודה ממנה ניתן להביט על חלק נרחב בלבנון", אמר בנאומו בטקס אל״ם מני ליברטי, מפקד החטיבה המרחבית 769. "הנוף עוצר נשימה, מהיפים שיש בארצנו", הוא מוסיף, "כל הר וגבעה מספרים סיפור בפני עצמו. נוף זה עיצב אותנו, כאן למדנו על משמעות הדברים הגדולים: משמעות ההגנה על היישובים והאזרחים בגבול הצפוני".

המצפה החדש מהווה נקודת תצפית ייחודית על לבנון, ובעזרת מפות ושלטי הסברה מאפשר גם לקבוצות שמבקרות בו ללא מדריך לקבל מידע על הנוף הנגלה לעיניהן. הודות לזווית הייחודית שלו, הוא מספק נקודת מבט חדשה של למידה מקיפה על תקופת הלחימה בדרום לבנון ובמלחמת לבנון השנייה: מרחוק ניתן לזהות, למשל, את מוצב הבופור, שאותו אומנם אפשר לראות מתצפיות נוספות, אך נוספים אליו מוצבים ונקודות ראויות לציון אחרות - שאת חלקן לא ניתן לראות בשום מקום אחר בישראל.

הרעיון נולד בחטיבה 769 - שאחראית על הגזרה המזרחית של גבול ישראל-לבנון. מרגע שהתקבלה ההחלטה המשותפת עם אוגדה 91, לקחו שלושה חודשים בלבד להקמת המצפה. לכוחות ההנדסה הן של האוגדה והן של החטיבה היה חלק מכריע בביצוע משימה הזו, וגורמים נוספים, דוגמת חינוך ולוגיסטיקה, תרמו את חלקם בכדי להשלים את ההקמה בצורה הטובה ביותר.

מתוך רצון להנגיש את נקודת התצפית לאזרחים, הוחלט לאפשר לציבור לעלות להר דב, אשר מוגדר כשטח צבאי סגור. עד היום העלייה להר הייתה אסורה לאזרחים, אך כיום הדבר מתאפשר תחת עיניהם השומרות של החיילים בחטיבה 769 ואוגדה 91. 

״המקום הזה הוא מקום שעיצב את מי שאני", כך סיכם את חניכת המצפור מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק והמשיך: "ולא רק אותי, אלא גם רבים וטובים ממפקדי צה״ל״.

את העלייה למצפור רצועת הביטחון, יש לתאם מול חטיבה 769 (עוצבת חירם) בטלפון: 04-6806203 .
יש להגיש בקשה לעלייה כשבועיים לפני המועד.
העלייה תתאפשר בקבוצות בלבד ועל פי הערכת מצב ביטחונית.