"הכפר הלבנוני" שמכין את הלוחמים למערכה הבאה

תשתית לוחמת גרילה חדשה, ציורי קיר בערבית והקמת מבנים שנראים בדיוק כמו מסגד ושווקים ברחוב טיפוסי. כך הפך מתחם הלוחמה בבסיס אליקים לכפר לבנוני

23.12.16
מערכת אתר צה"ל

מתחם הלוחמה בשטח בנוי בבא"פ אליקים שבצפון עבר לאחרונה שיפוץ נרחב, שנועד לדמות כפר לבנוני בצורה המציאותית ביותר, ולאפשר ללוחמים המתאמנים בו להרגיש ממש כמו בשטח האויב.

"בזכות השיפורים וההתאמות שערכנו במקום, כל לוחם שנכנס כיום למתחם הכפר מרגיש מיד את תחושת המתח וריח המלחמה", מספר רס"ן אורן מייזל, סגן מפקד בא"פ אליקים, ומי שהוביל בעבר את השינויים במתחם.

עד למלחמת לבנון השנייה, הכיל המתחם מספר מצומצם של מבנים בהם תרגלו החיילים לחימה בשטח אורבני. מאז, לאחר תהליך ארוך של הפקת לקחים והתאמות לשינויים שעורך חיזבאללה, שודרג המתחם באופן משמעותי.

התווספה תשתית גרילה רחבת היקף שמאפשרת תרגול שיטות בלוחמה נגד ארגון הטרור מלבנון, ובשנה האחרונה אף הוחלט על הרחבת התשתית מחוץ לגבולות המתחם, כך שתכלול גם את השטח הסבוך והפתוח שלצדו, זאת על מנת שהלוחמים יתרגלו התמודדות עם האויב טרם הגעתו לשטח הבנוי.

כמו כן, נוספו ציורי קיר רבים ופריטי נוף ייחודים שמאפיינים את תוואי הכפרים הלבנוניים, כמו למשל: שוק מרכזי, מסגד, חניונים, כרזות ודגלים, חבלי כביסה ואפילו דודי שמש.

"גם יכולת דימוי האויב עברה מתיחת פנים משמעותית", מסביר רס"ן מייזל, "יכולת הדימוי כיום מאפשרת ללוחמים להיכנס בצורה הטובה ביותר לראש האויב, להכיר ברגע האמת את אופי הלחימה שלו ולתת לה את המענה הטוב ביותר".

דימוי האויב כולל את לבוש הלחימה שמאפיין את ארגוני הטרור, אמצעי הלחימה שלהם ולימוד מפורט אודות שיטת הלחימה של אותם ארגונים, וזאת על מנת שהלוחמים יתאמנו בצורה הקרובה ביותר לאופן בו יפעל האויב בשדה הקרב.

במקביל לשדרוגים, בבסיס אליקים ממשיכים כל העת לעבוד ולפתח את המתחם. "אנחנו דואגים לעקוב מדי יום אחר האויב והשינויים שחלים בו על מנת להתאים את עצמנו אליו", מבהיר רס"ן אורן מייזל. במהלך השנה הקרובה, הוא מספר, מתוכננת תחילת בניית מבנה רב קומות בכפר הלבנוני, שנועד לתרגל סוג חדש של לחימה.

"הכפר הלבנוני שבאליקים הוא היחיד מסוגו בעולם", מסכם בגאווה סגן מפקד הבסיס. "לאור ייחודו והיכולת שלו לספק מענה למגוון סוגי לחימה, יחידות רבות בצה"ל ואף צבאות זרים מרחבי העולם מגיעים אליו כדי לתרגל ולקבל ניסיון בלחימה בשטח הבנוי. מה שניתן לתרגל ולקבל במתקן שלנו - לא ניתן לעשות בשום מקום אחר".