החטיבות המרחביות בגבול לבנון שבצפון פועלות ונערכות במטרה לתת את המענה המהיר והאיכותי ביותר לכל אירוע מבצעי בגזרה. מלבד היכולות ההגנתיות וההתקפיות שהחטיבות דואגות לשפר ולשמר כל העת, אחד התרחישים המרכזיים שהכוחות בגזרה לוקחים בחשבון הוא אירוע רב נפגעים. תרחיש אשר עלול להתממש בעקבות ירי תלול מסלול (תמ"ס) לשטח ישראל, או בעקבות היתקלות מול מחבלי ארגון הטרור חיזבאללה בסמוך לגדר.

במטרה להתכונן לתרחישים מסוג זה, יצאו בשבוע שעבר החטיבות המרחביות בעוצבת הגליל לאימון רפואי מיוחד, בשיתוף חיל האוויר ויחידת החילוץ 669. הלוחמים נתנו את המענה המבצעי וכן את המענה הרפואי הראשוני הנדרש בתרחישים אלו. 

"המענה מורכב מגורמים רבים - מהכוונת הכוחות האוויריים לנקודת האירוע, ועד פינוי פצועים לבית החולים", מתאר סרן ביאן מועדי, קצין הרפואה של עוצבת חירם. "אנחנו יודעים שבשעת עימות עם לבנון, ובמיוחד באירוע רב נפגעים, נצטרך לתת מענה רפואי מהיר ומציל חיים בנקודות הכי רגישות בגזרה", הוא מסביר, "לא תמיד נוכל להשתמש בכלים הקרקעיים שעומדים לרשות החטיבה, וכל תנועה לא נכונה עלולה להיות מסוכנת".

"לכן", הוא מציין, "חשוב לנו לתרגל את שיתוף הפעולה עם חיל האוויר ויחידת החילוץ 669, שמתמחה בגישה וחילוץ מנקודות רגישות לצורך השגת הצלחות רפואיות".

המסוקים הוכיחו את עצמם ככלי החילוץ בעלי היתרונות המשמעותיים ביותר באירועים אלו - זמן הפינוי שלהם קצר משמעותית מזה של כלי הרכב, כאשר במקרה הקיצוני ביותר - הפצועים יגיעו לבית החולים בתוך 40 דקות מפרוץ האירוע.

מעבר למהירות, גם המענה הרפואי המוסק משופר באופן ניכר. "לצוותי הרפואה המוסקים יש מגוון רחב של כלים רפואיים שביכולתם לעשות את ההבדל בין חיים למוות עבור הפצועים בעת חילוצם", מדגיש סרן מועדי. 

"בגזרה שלנו אסור אף פעם לתת לשקט לתעתע, ועלינו להיות מוכנים כל הזמן", מסכם סרן מועדי. "היכולות הרפואיות שלנו השתפרו מאוד מאז מלחמת לבנון השנייה, ודאגנו להפיק את הלקחים הנדרשים. התרגיל הזה המחיש לנו בדיוק כיצד נצטרך לפעול בעת מערכה בגזרה. אין לי ספק שמערך הרפואה שלנו יידע להתגבר בזמן אמת על כל המכשולים שיפגוש בשטח".