מאחורי הקלעים של מבצע "מגן צפוני"

מימוש תוכנית הגנה הנדסית במרחב, איתורי תת קרקע, הקמת חומה לאורך חלקים בגבול הצפוני והפעלת צוות טכנולוגי-מודיעיני, הן רק חלק מהפעולות שצה"ל עושה כבר במשך שנים במאמץ ההתמודדות מול איומי הגזרה הצפונית. אז איך התכוננו בצה"ל למבצע "מגן צפוני"?

06.12.18
מערכת אתר צה"ל

החל משנת 2014 פועל בצה"ל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון, שמוביל את העיסוק המבצעי, הטכנולוגי והמודיעיני בסוגיית המנהור בזירה הצפונית. הצוות הביא לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהרות ההתקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה.

כחלק מההכנות להתמודדות עם איומי הצפון, נעשו בצה"ל פעולות רבות לאורך השנים האחרונות, בהן מימוש תוכנית הגנה הנדסית במרחב הגבול, בניית מכשולים וחומה בחלקים מהגבול הצפוני, הפעלת צוות טכנולוגי-מודיעיני, צוות ייעודי לחקירה, ניטור וזיהוי איתורי תת קרקע, הפעלת מערך איסוף החוזי לאיתור פעילות חריגה, וחיזוק מערך תצפיות המבוסס על מערכת מתקדמת.

במסגרת ההכנות למבצע "מגן צפוני" אליו יצא צה"ל השבוע, אגף ההנדסה באוגדה 91 עקב באופן יומיומי אחר הניסיונות של חיזבאללה לחפור מנהרות טרור לתוך שטח ישראל, ואחז בהן עד להבשלת התנאים המתאימים להתחלת המבצע.

התקיימו מודלים מבצעיים ותרגולים משותפים, תוך שילוב של מיטב היכולות ההנדסיות, המבצעיות והטכנולוגיות שיש לצה"ל להציע: "אגף ההנדסה באוגדה, יחד עם פיקוד הצפון, הובילו בתקופה האחרונה הליך תכנוני לנטרול מנהור התקפי של ארגון הטרור חיזבאללה".

"כבר בשנת 2013 בדקנו חשדות לפעילות מנהור של חיזבאללה", מספר קצין ההנדסה של אוגדה 91, סא"ל אבשלום דדון, "הבדיקה לא העלתה ממצאים. בתום מבצע צוק איתן פעלנו על פי הנחת עבודה כי חיזבאללה מקיים שיתוף פעולה ולמידה הדדית עם החמאס בעזה, גם בנושא המנהרות".

"האמצעים שאנחנו משתמשים בהם הוכיחו הצלחה גם בגזרת עזה ועכשיו פועלים גם למול המשימה הזו בגבול הצפוני", הוסיף סא"ל דדון. "התכוננו לזה, והדבר בא לידי ביטוי בתהליך ההכנה המשמעותי. הכוחות מגיעים לשטח נחושים לחשוף ולהשמיד את המנהור ההתקפי חוצה הגדר של חיזבאללה".

כחלק מהמאמץ להגנה על גבולות ישראל, מבצע צה"ל את פרויקט "אבן משתלבת", בניית מכשול הגנתי למול איומי ההתקפה של חיזבאללה מגבול לבנון: "מדובר בפרויקט משמעותי שהובלנו ומטרתו לחזק ולעבוד את ההגנה על יישובי הגליל".

"הפרויקט משלב בו אמצעים טכנולוגיים וססמיים, שהם חלק מהמענה השלם לאיום", סיכם סא"ל דדון. "אנו פועלים ונמשיך לעשות הכל על מנת לשמוט לחיזבאללה רכיב מאוד משמעותי בתוכניותיו לעתיד".