חדר בריחה פצן

בצד אחד של החדר - דגל חיזבאללה, בצד השני - עמדת מחשב עליה מידע רגיש בהחלט, ובמרכז החדר שולחן ועליו מפות. לא מדובר בחמ"ל של ארגון טרור, אלא בחדר הבריחה שהוקם בחטמ"ר 300. שמענו מהמוחות שמאחורי הרעיון איך מעבירים ללוחמים שתופסים קו את המידע המודיעיני הגזרתי, בדרך הכי יצירתית שיש

12.12.19
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

גדוד 402 של חיל התותחנים חווה אירועים מבצעיים ייחודיים במסגרת תפיסת הקו בחטיבה המרחבית 300 שבגבול לבנון. אחד מהם הוא ירי הנ"ט שהתרחש בגזרה בפעם הראשונה מזה כ-12 שנים, ויצר את ההבנה כי המציאות המבצעית משתנה. כחלק מהמענה לכך, מצאו בגדוד דרך יצירתית במיוחד לשפר את מוכנות הלוחמים - חדר בריחה ראשון מסוגו שמלמד את החיילים והמפקדים על המודיעין בגזרה ובוחן את יכולותיהם.

החיילים עוברים שיעור במודיעין הגזרתי לפני הכניסה לחדר, ולאחר מכן משתמשים בידע שרכשו על מנת לעבור אותו. "נאמר להם שיש איום נ"ט, והמטרה שלהם היא לאתר ולנטרל אותו", מסביר סג"ם ע', קמ"ן הגדוד, שיזם והוביל את הקמת החדר, "ממש כמו חדר בריחה רגיל, גם כאן יש רצף חידתי. המשימה תושלם בהצלחה כשיסיימו לפתור את החידות".

החדר בנוי בדומה לחמ"ל של חיזבאללה - על הקירות תלויות תמונות מנהיגי חיזבאללה ואיראן, יש בו עמדת האזנה ומחשבים, במרכזו ניצבת מפה, וריהוט תואם מכניס את המשתתפים אפילו עמוק יותר לאווירה.

לא כל האלמנטים בחדר קשורים לחידות, אך כולם מלמדים משהו על חיזבאללה או על הגזרה: "המידע בא לידי ביטוי בעצמים השונים. בסוף יש מפעיל שעובר עם המשתתפים ומסביר להם את המשמעות של כל דבר".

באחד החלקים המרכזיים בתהליך, שמהווים גם חידה וגם מקור למידה, מוקרן למשתתפים סרטון בו מופיע שחקן המדמה לוחם חיזבאללה ממוצע. הוא מסביר בערבית (עם כתוביות) על הלבוש שלו, השפה, הגיל, האמונות שלו והסיבות שבגללן הצטרף לארגון.

הרעיון לחדר הבריחה הגיע אל סג"ם ע' וחייליו כמעט בטעות. הם ישבו לעבוד בחדר, שיועד בהתחלה לשמש כמעין "חדר מדרש" ללמידה, כשחיילת אחרת נכנסה: "היא ראתה אותנו ואמרה - 'איזה מגניב, אתם עושים פה אסקייפ רום?' היינו המומים, אמרנו לה שהיא גאונה ויצאנו לדרך".

"ישבנו במהלך לילה שלם, הוספנו אלמנטים וחיברנו קצוות", מוסיף סג"ם ע', "לא קל לבנות את הרצף החידתי, אבל בעזרת יצירתיות ועבודת צוות הצלחנו והתאמנו את החדר לרמת החיילים. מידי פעם אנחנו מקבלים רעיון חדש, מוסיפים פרטים חדשים ומשפרים את החוויה".

כדי שהידע יעבור הלאה גם כשהגדוד יירד מהקו, החדר יישאר בשלמותו במוצב. כך, כוחות נוספים שיגיעו לגזרה כדי לבצע תעסוקה מבצעית יעשו בו שימוש.

"הקמת החדר עוזרת בשמירת המוכנות של לוחמי הגדוד", מדגיש רס"ן ג', קצין המודיעין של חטמ"ר 300, "החדר הוא חלק ממגמה שלמה בצה"ל של הטמעת הידע המודיעיני לדרג השטח, כחלק מיישום לקחי מלחמת לבנון השנייה, שבמהלכה נוצרה ההבנה כי יש להעביר את המודיעין למטה, על מנת להכין את הכוחות יותר טוב לקרב".

"מה שמיוחד בחדר הזה הוא שהידע מועבר לא דרך ספר ומחברת או הרצאה" הוא מוסיף ומסכם, "אלא בצורה חווייתית שגורמת לחיילים להפעיל חשיבה יצירתית. זו יוזמה מבורכת שמשפרת את תהליך הלמידה".