יום עיון מפקדי עוצבת געש, בסימן מנהיגות בקרבות לטרון וחניכת אנדרטת ״געש״

20.11.19
מערכת אתר צה"ל

בתאריך ה-14.11 התקיים יום עיון מפקדי אוגדה 36, בסימן מנהיגות בקרבות לטרון וחניכת אנדרטת ״געש״ בלטרון. היום היה במעמד סגן הרמטכ״ל, אלוף אייל זמיר, ראש אט״ל, אלוף איציק תורג’מן, מפקד אוגדה 36, תא״ל אבי גיל, ומפקדי האוגדה מיום הקמתה וכן בנוכחות קציני האוגדה מכלל החטיבות והיחידות.

במהלך היום עברו מפקדי הגדודים והחטיבות, ומטה האוגדה יום עיון בנושא מנהיגות בקרבות לטרון, שהחל בשיחה עם אלוף (מיל׳) שייקה גביש, ששיתף בסיפוריו על צורת הלחימה והפיקוד עם קום המדינה וצה״ל. היום המשיך בסיור בעקבות קרבות הפלמ״ח - דרך בורמה עד בית מחסיר ומשם לבית הקברות המיוחד בקריית ענבים, והסתיים בטקס חגיגי לחניכת אנדרטת עוצבת ״געש״.

״לאנדרטאות שאנו מקימים יש תכלית - הן מסמנות לנו את המחיר האנושי הכבד לעצמאות", אמר סגן הרמטכ״ל, אלוף אייל זמיר, "אך מי כמונו כעם ישראל יודע כי המחיר האלטרנטיבי האחר של אובדן העצמאות הוא כבד שבעתיים, ובהקשר הזה למחיר יש משמעות ששווה היה להקריב ולהילחם עבורה - החירות. האנדרטה מספרת את סיפור מסלול הגבורה של האוגדה מיום הקמתה אך גם את הסיפור האישי והפרטי של כל אחד מן החללים ובמובן הזה היא גם ציבורית אך גם פרטית ומשפחתית. היא מנציחה זיכרון אך גם מדגישה את חשיבות החיים - זו צוואתם של הנופלים, זו משימתה של אוגדה 36 - לאפשר את החיים״.

״הערב אנחנו הופכים רעיון למציאות, וחונכים אנדרטה מכובדת זו, בטקס מצומצם וצנוע, להניף על נס את עשיית מפקדי וחיילי האוגדה, ב-65 שנות עשייה לביטחון ישראל", הוסיף מפקד עוצבת ״געש״, תא״ל אבי גיל, "אולם, סיפורה של אוגדה 36 ארוך הרבה יותר. הוא מתחיל מיד עם הולדתה של מדינת ישראל, והוא שזור בקשר הדוק עם תולדותיה. הבחירה בפארק העוצבות אינה מקרית, היא מסמלת את הקשר העמוק לאזור זה - לב ליבה של הארץ, הדרך לירושלים, ואת סיפורי הגבורה של לוחמי חטיבה 7 ומפקדיה, אשר פרצו את דרך בורמה. למעשה, שורשיה של עוצבת ״געש״ מתחילים ממש כאן בלטרון".