הפרויקט החדשני של פיקוד הצפון שיגרום לכם להסתכל על הדרך שלכם הביתה - קצת אחרת

15.12.19
מערכת אתר צה"ל

הכירו את רב סמל מתקדם אסף מזון, ראש מדור המיקוש בפיקוד צפון, אשר עוסק בהדרכות בבתי ספר בצפון בנושא המוקשים.

"אני מפקד בגזרה כבר 11 שנה. המדור הוא מדור מיקוש בהנדסה בפיקוד צפון, בגדול יש לנו אחריות מלאה לכל מה שקשור לעולם המיקוש בפן המקצועי, ובכל מה שקשור באחזקת המידע בנוגע לעולם המוקשים".

כחלק מהמענה להפחתת הסיכון בעולם המיקוש, המדור פועל בשלושה מישורים: תפעול שני צוותים העוסקים 24\7 במתן אחזקת שדות מוקשים ומתן מענה לכל אירוע מתפרץ (עד 2020, מקווים להתרחב לחמישה צוותים), העסקת קבלן גידור אזרחי לחידוש הגידור בכלל שדות המוקשים וקיום הדרכות בנושא מיקוש.

הרעיון להקמת הפרויקט המדורי שעוסק בהדרכות בנושא מיקוש, החל לפני שנתיים. ”מטרת הפרויקט היא להפחית את הסיכון בהתקלות עם מוקשים בקרב אזרחי ישראל. חשוב לי להסביר ולהעביר את הנחיות הבטיחות לחיילים המשרתים במרחב הצפוני של המדינה ולאזרחים הגרים או המטיילים בצפון".

נושא המיקוש הוא נושא בעל חשיבות רבה ורלוונטית לתושבי הצפון וישנו צורך להעלות את רמת המודעות בנושא לתושבים בכלל, ובפרט לתלמידי בתי הספר באזור.

"ההחלטה להקמת הפרויקט הגיעה בעקבות ההבנה שהמודעות וההיכרות עם עולם המוקשים נמוכה. הפרויקט מתחלק לשני חלקים: החלטנו קודם להעלות את המודעות בקו הצבאי בזכות הדרכה מוגברת בנושא, המטרה בקצה היא שכל חייל המשרת בצפון ידע לזהות מוקש וידע כיצד לפעול. החלק השני של הפרויקט הוא העלאת המודעות בקרב בתי ספר. על אף שהתושבים מכירים את אזורי הסיכון ויש גידור ושילוט לכל שדה מוקשים, רצינו להכיר לילדים את הנושא לעומק. אני מגיע עם המחלקה שלי לבתי הספר עם ציוד ודוגמאות למיקוש מהשטח. אנחנו מסבירים להם על זיהוי מוקשים, הסכנות הכרוכות בכך והנחיות הבטיחות".

בנוסף להרצאות בעברית, מחלקתו של אסף מעבירה הרצאות גם לתלמידים דרוזים בערבית: "המטרה היא שכל תלמיד ברמת הגולן יקבל את ההרצאות האלו. אנחנו מוכנים להגיע לכל בית ספר, לכל כיתה ולכל קבוצה אשר מוכנה להקשיב".

הפרויקט תפס תאוצה ונחל הצלחה רבה. "מדד ההצלחה מבחינתי הוא לפי התגובות של התלמידים - אם הם נשארים ושואלים שאלות, משתפים פעולה בזמן השיעור זה אומר שהצלחנו להגיע אליהם. פתאום אתה מבין שזה באמת נוגע באנשים".

אסף ומחלקתו העבירו את ההרצאות ליותר מ-3000 תלמידים עד כה.

לאסף מסר חשוב: " המרחב הצפוני הוא אחד המרחבים היפים שיש לנו בארץ. המטרה שלי היא לאפשר לאזרחים לטייל עם הכלים הנכונים להתמודדות עם הסכנות בדרך. ניתן למנוע אסון בקלות אם נישמע להנחיות הבטיחות. כשאתם יוצאים לטייל, היעזרו במפות ישראל ובמפות טיולים. אל תחצו גדרות ובמידה וזיהיתם משהו חשוד- דווחו למדינת ישראל ומשם המקרה יטופל בהתאם".