צל"שים למובילי מבצע "מגן צפוני" על נטרול מנהרות הטרור של חיזבאללה

20.03.19
מערכת אתר צה"ל

כחלק מסיכום "מגן צפוני", נערכה אמש (שלישי) עצרת ההוקרה לסיום המבצע במעמד מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד "עוצבת הגליל", תא"ל רפי מילוא, ובהשתתפות קציני האוגדה, החטיבות המרחביות, גדודי ההגנה, היחידות הטכנולוגיות, גורמי המודיעין, כוחות ההנדסה, נציגי הרשויות המקומיות בגליל ואורחים נוספים.

לאחר היערכות טכנולוגית, מודיעינית ומבצעית במשך למעלה מארבע שנים, יצא צה"ל למבצע "מגן צפוני" לסיכול המנהור ההתקפי של ארגון הטרור חיזבאללה, אשר הגיע לסיומו עם חשיפת כלל המנהרות שחצו לשטח מדינת ישראל ועם הסרת איום החדירה התת-קרקעי. המבצע שלל מחיזבאללה רכיב חשוב בתכנית ההתקפה, ובכך שיפר את המציאות הביטחונית בגבול הצפון. במבצע לקחו חלק כוחות צה"ליים רבים, ושיתוף הפעולה ביניהם תרם לביצוע המשימה ולהשלמתה ביעילות ובנחישות.

במהלך העצרת להוקרת המבצע, מפקד הפיקוד העניק צל"ש ל"יהל"ם", יחידת העילית של חיל ההנדסה הקרבית, על הובלת מאמץ רציף, מקצועי ויוצא דופן, תוך שימוש בכלים חדשניים ובטכניקות נטרול מתקדמות, לאיתור המנהרות ההתקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה ולנטרולן במסגרת המבצע. האלוף סטריק תיאר בצל"ש כי "בשנה האחרונה ביצעה יחידת "יהל"ם" מבצע מורכב ורב-שלבי לאיתור מנהרות התקפיות בגבולה הצפוני של מדינת ישראל ולהשמדתן. למבצע קדמו תהליכים מודיעיניים וטכנולוגיים ופיתוחי אמצעי לחימה רבים. בעת ביצוע הפעילות, גילתה היחידה דבקות במטרה, נחישות, עשייה, דייקנות ויצירתיות שהביאו להצלחתה. היחידה איתרה וניטרלה את המנהרות ובכך השיגה הישג מבצעי משמעותי שתורם באופן ישיר לביטחונה של מדינת ישראל".

מפקד העוצבה העניק צל"ש למפקד הפרויקט ביהל"ם, רס"ן י', על דבקות במשימה. תא"ל מילוא תיאר בצל"ש כי "עם קבלת ההתראה לנוהל קרב למבצע, קיבל על עצמו רס"ן י' להוביל את הפרויקט לבניית היכולות המבצעיות באיתור ובבניית תכנית למבצע "מגן צפוני". בשלב ניהול הקרב, היווה י' סמכות מקצועית, היה לעוגן משמעותי ואף השתתף בחלק מהמשימות המבצעיות לאיתור המנהרות ולהשמדתן. רס"ן י' הביא לפריצת דרך משמעותית בכך שיצר סינרגיה בין כלל הגורמים ומיצוי מיטבי של יכולות צבאיות לכדי הצלחה במבצע, תוך שמירה על מקצועיות, צניעות, ירידה לפרטים ויצירתיות".

לוחמי יהל"ם, המוכשרים לבצע משימות נטרול מורכבות בתוואי שטח מאתגרים, פעלו לילות כימים ובתנאי מזג אוויר מורכבים למען שמירה על ביטחון תושבי הצפון וממשיכים במאמץ הרציף בפיתוח אמצעים נוספים לאיתור ולנטרול מנהרות הטרור, במטרה לסכל איום זה. פרט לעשייתה בגבול הצפון, היחידה פעלה בשנה האחרונה גם בגזרות האחרות. אנשיה הובילו את המשך המאמץ ההנדסי לנטרול המנהרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, ואילו ביהודה ושומרון היחידה מובילה כל העת בשיתוף עם כוחות החי"ר את המיפוי וההריסה של בתי מחבלים.

צל"שים אלה מצטרפים לאות ההערכה לעוצבת הגליל, אשר העניק לפני מספר חודשים הרמטכ"ל ה-21 רא"ל (מיל') גדי איזנקוט, על הובלת המבצע והתרומה לחיזוק עוצמתו של צה"ל ולביטחון מדינת ישראל. באות ההערכה נכתב כי הוא "ניתן על הישג מבצעי יוצא דופן בתכנון, בהיערכות ובהוצאה לפועל של המבצע. אוגדה 91 הובילה מאמץ מבצעי, מודיעיני וטכנולוגי שהגיע לשיאו בשנה וחצי האחרונות, תוך גילוי יוזמה, יצירתיות, למידה מתמדת, נחישות ודבקות במטרה ובשיתוף פעולה פורה עם גורמי ביטחון נוספים. המבצע נוהל בדיוק ובמקצועיות, תוך חתירה למגע, עד השגת מלוא יעדיו, והביא לתוצאות מבצעיות בולטות אשר תרמו לחיזוק ביטחונם של תושבי הצפון.

"עוצבת הגליל", האמונה על גבול לבנון, עומדת איתן בחזית איום הטרור המתעצם של חיזבאללה ואתגרים נוספים, ומתמודדת עימם בנחישות. העוצבה מקיימת מאמץ הגנה רב-ממדי לחיזוק ביטחון תושבי הגליל ושמירה על שגרת חייהם, בשיתוף עם הרשויות המקומיות. יחידות האוגדה ומפקדיה פועלים במרחב תוך שימור היציבות הביטחונית ותיאום עם הכוחות הבין-לאומיים הפועלים מצדו השני של הגבול, לצד שיפור המוכנות למגוון רחב של תרחישים בביטחון השוטף ובהיערכות למלחמה.