המהפכה הלוגיסטית באוגדה 319 בעיצומה

ספל מפלסטיק, סכו"ם ואפודות צמר? באוגדת המילואים 319 שבפיקוד הצפון נפרדו לשלום מהפריטים הישנים ויצאו לפיילוט חדש, שנועד להעלות את הכשירות הלוגיסטית ולשפר את מוכנות הימ"חים למלחמה הבאה

04.06.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

"אי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות", מצטט סא"ל דותן בקבני, קצין הלוגיסטיקה של אוגדת המילואים 319 בפיקוד הצפון, את הפיזיקאי אלברט איינשטיין, ומיד מבהיר את ההקשר של המשפט לתחום שהוא מכיר מקרוב: "שנים רבות ניסינו לפעול באותה הדרך עם הימ"חים (יחידת מחסני החירום) וציפינו לתוצאות שונות - מה שלא קרה".

בימים אלה, מתקיימת בכלל הימ"חים "קריאת השכמה", פיילוט מטכ"לי נרחב שיצא לדרך כחלק מהמהלכים לשיפור ממצאי דוח מבקר צה"ל שפורסם ב-2017.

במסגרת זו, הקימו באוגדה 319 מרלו"ג (מרכז לוגיסטי) חדש, שמטרתו היא בחינת ייעול ומיצוי העבודה בימ"חים ושיפור הכשירות, על מנת להטיב את מוכנות האוגדה למלחמה. הצעד עונה לשם "קפיצת מדרגה" - וכך באמת היה.

"למעשה, הפרדנו את הימ"ח מהרמה החטיבתית, אם כי לא הקטנו את האחריות בחטיבה - היא עדיין זו שאמונה על ההכנה לקרב, על תחום האימונים, האופרטיבי והאירועים היחידתיים - המח"ט יגדיר ויתווך לנו את הצרכים מבחינת המחסן, והמרלו"ג האוגדתי יממש את רצונותיו", מתאר סא"ל בקבני ומדגיש את חשיבות המרלו"ג: "על לב ליבו של האירוע, תוכנית העבודה, אחזקת הימ"ח והגברת המוכנות ליום פקודה - אחראי המרכז הלוגיסטי, והוא זה שיקשר בין הרמה החטיבתית, לבין האגד ומרכז האספקה".

אחד מהשלבים החשובים בהתייעלות הלוגיסטית, היה פינוי פריטים ישנים שאין בהם צורך וערך יותר, על מנת לפנות מקום לכלים ולציוד החדשני יותר שברשות הצבא.

"התחלנו לזכות ולהוציא מהמחסנים פריטים שקיימים בצה"ל מאז 1973 שאין בהם יותר שימוש, ושאנחנו לא רואים בהם ערך במלחמה הבאה, כמו ספל מפלסטיק, סכו"ם, אפודות צמר וכדומה".

מיזם נוסף שהגו ביחידה נקרא "ארגז כלים", במסגרתו שינו את ארגזי הכלים באוגדה מתצורה של בודדת - לתצורה של ערכה. "אם ארגז מונה 250 פריטים שצריך לטפל בו פריט פריט, עשינו עבודה ביחד עם המטכ"ל, והמצל"ח שילב לנו את הארגזים לידי ערכה", מתגאה הקלאו"ג.

"היום, בשנת 2020, אנחנו במצב שונה לחלוטין", מספר הקלאו"ג במבט לאחור על הביקורת, "ב-2017 היינו באחוזי כשירות של 48% - היום אנחנו עומדים על 80%. בעבר היינו בעיכוב של פרויקט חיים חדשים (שיפוץ מחסנים וסביבת עבודה) - היום סיימנו 87% מהמיזם".

לאחר שהציג את המהפכה שלוקחת צעדי ענק במרחב האוגדה, מגלה ומסביר הקלאו"ג מה השלב הבא: "מבחינתנו, 'קפיצת מדרגה' תביא איתה בשורה גדולה הרבה יותר. בינואר 2021 נוביל סיעור מוחות ומהלך רחב נוסף בשיתוף בעלי תפקידים בחיל הלוגיסטיקה, כשהמטרה הסופית היא לבחון אם ניתן להחל את התצורה שיישמנו באוגדה על כלל הצבא הגדול. יש פה עבודה מחוץ לקופסה, וחשיבה מחדש על איך אנחנו מנצלים מיטבית את המשאבים שלנו".

את הנתונים האלו תומך המטל"פ (מפקד טכנולוגיה לוגיסטיקה פיקודי) של פיקוד הצפון, אל"ם משה ארצי, אשר הוביל לאחרונה ביקורת פתע פיקודית ביחידות הפיקוד: "מהות וליבת הביקורת הייתה לבדוק את מוכנות חטיבות החי"ר במילואים, חטיבת 'עודד' והחטיבה הצפונית. הודענו לאוגדות יום לפני שהיא מתקיימת, ולמחרת, בשעה 7:00 בבוקר, הפיקוד, בעזרת 30 בעלי תפקידים שונים, מכל המערכים, ביצע ביקורת רב תחומית בימ"חים".

הביקורת בחנה האם החטיבות מוכנות למעבר מהיר משגרה לחירום והאם הימ"חים בכשירות גבוהה, ומתאימים למשימה האופרטיבית שלהם בכל המובנים. "הבדיקה ארכה כ-8 שעות בשתי חטיבות במקביל, והייתה אינטנסיבית מאוד", מספר המטל"פ ומבהיר, "הממצאים הראו שיפור משמעותי בשתי החטיבות, ושמחתי לראות שהחטיבות לומדות מלקחים. בהמשך השנה תהיה ביקורת נוספת שתבדוק את הימ"חים, והפיקוד ימשיך לבצע מעקבים על הנתונים שלהם".

ההכנות לביקורת, כך מציין אל"ם ארצי, נערכו במשך כשבועיים ונשמרו בסוד על מנת להבטיח את אפקט ההפתעה: "האיכות והאמינות של ביקורת פתע כזו גבוהות הרבה יותר".

גם קטנ"א 319, סא"ל אור מוסקוביץ', מברך על הצעדים שנעשו בעקבות הביקורת. "השינויים התבטאו בעיקר העלאת הכשירות בנגמ"שים, משאיות, באופטיקה ובכללי של כל האוגדה", הוא מציין. "הצלחנו לבנות תוכנית המשך ייעודית, ואנחנו שואפים להשתפר ולהיות במוכנות מדויקת וטובה אפילו יותר". 

"חשפנו את הפערים הקטנים שהם חשובים לחטיבה ולאוגדה, ושהפיקוד חייב להתעסק בהם כדי לשפר את המוכנות", מסכם המטל"פ. "זה היה אירוע מאוד מוצלח, שהכניס למתיחות את יתר החטיבות בפצ"ן. הפיקוד גם אומר, וגם בודק את מה שהוא מנחה. אני שמח מאוד שבתקופה שבה אנחנו מקפידים על הימ"חים, אנחנו גם יודעים להיות מספיק בוגרים ואחראיים כדי לבדוק אותם".