זה היה חודש "אדיר" ללוחמי גדוד 869 בהר דב

26.05.20
מערכת אתר צה"ל

לוחמי האיסוף הקרבי מגדוד 869 ("שחף") הגיעו בחודש האחרון למובלעת הצפונית, שכמעט ואין לוחם שלא שמע עליה - בגזרת הר דב. המטרה? לאסוף מידע על האויב מהצד השני של הגבול.

"אנחנו רוצים להבין טוב יותר מה קורה", אומר סרן אביעד גלברג, מ"פ א' בגדוד. "לספק תמונת מצב גזרתית ולשים דגש על השליטה בכוחות - איפה כל אחד מוצב, לאן זזים, לוודא שאנחנו לא 'דורכים' אחד על השני, ושהפלוגה פועלת כמנגנון אחד חלק".

אומנם על רוב הפעילות, שארכה ארבעה ימים, המ"פ לא יכול לפרט - אבל הוא כן חושף בפנינו את הגיוון הרב שבה: "התכוננו לפעולה יותר מחודשיים בעזרת תצפיות ופטרולים, נוהל קרב גדודי וניתוח השטח, וכך הגענו הכי מוכנים וחדים".

מג"דית 869, סא"ל דנה בן עזרא

תרגיל כזה, על הגבול, עלול כמובן להיות גם מסוכן. "אנחנו מודעים לסביבה בה אנחנו נמצאים. יש מולנו אויב וחשוב להכין את עצמנו לפני שיוצאים לתוכניות מהסוג הזה. התפרסנו על רוב הר דב, כמעט בכל נקודה בשטח, אז האתגר העיקרי היה לתכלל ולחבר את כל הכוחות כדי שיביאו לנו את התוצר הכי טוב", אמר סרן גלברג. יחד עם זאת, הבהיר כי פעילויות כאלו מתקיימות גם בשגרה הגדודית. "הגדוד מורגל לכך באופן שוטף, אבל מה שכן היה מיוחד בתרגיל זה שכמעט כל הסד"כ הגדודי לקח חלק - הלוחמים, התצפיתניות ויתר הפלוגות בגדוד. בזכות שיתוף הפעולה הגענו ליעדים שהצבנו".

"אין ספק שלפעילות הייתה השפעה בשטח", מבהיר המ"פ ולא מכביר במילים. "אנחנו שם ועובדים כל הזמן, יש לנו עוד המון פעילויות בקנה שאני מאמין שנממש אותן בעתיד".

וזה לא כל מה שקרה החודש. לשורות הגדוד הצטרפה פלוגה חדשה בשם "אדיר", שמורכבת משתי פלוגות שהגיעו מחיל התותחנים. "לפני המעבר ל-869, היו שתי פלוגות את"ר (איסוף ותקיפה רשתית), שהתגייסו באוגוסט 18", מסביר המ"פ של "אדיר", סרן ברק צוי. "אחרי המעבר מהתותחנים לחיל האיסוף, אוחדו שתי הפלוגות לפלוגה אחת. היום אנחנו הפלוגה הלוחמת הגדולה ביותר בגדוד".

בשבוע שעבר נערך הטקס הסמלי, במהלכו נפרדו החיילים מהכומתה בצבע טורקיז, וקיבלו את ה"פיתה". לדברי סרן צוי, ביום-יום הפלוגה אחראית על פעילויות איסוף ואיתור אויב בכל מרחב האוגדה, גם במישור הקרקעי וגם במישור האווירי. "רוב הפעולות רגליות, מה שאומר שהצוותים מתמקמים בשטח בסמוך לגבול, ובמידת הצורך נכנסים למובלעות, מעבר לגדר". ואם תהיתם, ה"אדיר" כבר הספיקה להשתתף בתרגיל בהר דב.

"הסיפור של מעבר חילי ביום בהיר אחד הוא לא קל ומהווה מבחינתנו אתגר פיקודי לזמן הקרוב", מסכם סרן צוי. "כשסופחנו רשמית ל-869, חצי מהלוחמים לא הכירו את הוותיקים בגדוד, גם מבחינה חברתית וגם ברמת נורמות מקצועיות ומבצעיות. לחבר שתי מסגרות זה מורכב, מה שמביא לידי ביטוי את הגמישות וההסתגלות הנדרשות מהחיילים בכל יום. ועדיין, זה מהלך חיובי לכולם, עם יסודות חזקים ופלטפורמה נכונה יותר".