מרגע ההקפצה - עד לתיקון גדר הגבול עם לבנון

כשהתקבלה ההתרעה בליל שישי על פרצת הגדר בגבול לבנון, נקראה יחידת "קומץ" כדי למלא את התפקיד הייחודי רק לה. אז מה קרה מרגע ההקפצה ועד השלמת המשימה, וכיצד נראה יום בחיי חייל ביחידה? הפרטים בכתבה

20.04.20
מערכת אתר צה"ל

19:30 בערב, ארוחת שישי רק החלה - כשמתקבלת התרעה במוצב אביבים על "תקלה לא שגרתית", כתוצאה מחיתוך כבל בגדר הגבול עם לבנון. מאותו רגע, מספר לנו רב"ט דן זלקינד, חייל ביחידת "קומץ", התחילה העבודה: "ישר התארגנו, אספנו במהירות את כל הציוד והגענו לנקודה - פגשנו שם את קצין הטנ"א ועוד שלושה חיילים מהמחלקה".

"איך שהגענו לזירה, ירדנו מהאוטו בזריזות, פינינו את הלכלוך והתיל הקרוע, והמשכנו בתפירת הגדר ובחיבור של התיל, כשהתהליך כולו ארך כשלוש שעות", משחזר רב"ט זלקינד, "חייב להודות שזו סיטואציה שיכולה להיות מעט מלחיצה, כי אתה עומד בערך עשרה מטרים מהקו הכחול, אבל אתה מיד גם מבין כמה משמעות יש לתפקיד שלך. כמובן שהיינו עם שכפ"צים, קסדות ונשקים עלינו, ופלוגת הסיור אבטחה את האזור".

לדברי מפקד היחידה בחטמ"ר 300, רס"ר אבו ריש, החיילים שהוקפצו פעלו ביסודיות ובמהירות על מנת לתקן את הגדר: "החושך הקשה עלינו. לא פשוט לעבוד בלילה, אתה לא במשרד או במבנה סגור, ויותר מכך - אתה על הגבול".

"אנחנו לומדים מטעויות ומתחקרים אירועים חריגים", מציין רס"ר אבו ריש. "האמצעים הטכנולוגיים, הציוד וכלי הרכב שאנחנו מקבלים משתפרים ומשתכללים, וזה מקל באופן מסוים על החיילים ומחזק מוטיבציה. גם בזמנים ובתנאים הכי מאתגרים - בין אם זה שלג, רוחות או ימי הקיץ החמים, אנחנו כאן".


"על הגבול". מתוך פעילות היחידה בליל שישי

גם בשגרה, תפקיד היחידה לשמור על האחזקה השוטפת של הגדר ולטפל בתקלות ופרצות. "במחלקה יש שני נגדים, עובד צה"ל ושישה חיילים. מכיוון שמדובר בגדר גבול, אנחנו עוברים על הגדר ביום-יום ומוודאים שהכול תקין. כמו שיש לרכב טיפול חודשי, כך גם לגדר המערכת", מסביר רס"ר אבו ריש.

לדבריו מצטרף לרב"ט זלקינד,שמחדד שוב את האחריות מאחורי הפעילות של "קומץ": "בכל זאת, משימת השמירה על הגבול היא ממש לא צחוק. הרבה אנשים עלולים לחשוב בטעות שהגדר היא רק מחסום פיזי, ולא יודעים שהיא אינדיקטיבית ומתריעה על כל ניסיון חצייה, בין אם מדובר במחבל או בבעל חיים. בזכות החיישנים ידענו איפה בדיוק התבצע החיתוך והגענו לנקודה בזמן".

"גם בימי קורונה, הפעילות שלנו לא משתנה - אלא רק ההישענות וההקפדה על ההנחיות הרפואיות והחלוקה לקפסולות", מבהיר מפקד היחידה. "זה מייצר הרבה עומס אבל החיילים חזקים והם מבינים את מה שאנחנו עושים כאן".