כיצד ייראו השעות הראשונות מרגע קבלת הפקודה למלחמה? הרי זה ידוע שכוחותינו מתרגלים באופן קבוע לחימה מול האויב, תמרון בעומק ובשטח בנוי. אבל איך מתאמנים לרגעים הקודמים לכך, המתרחשים עוד בשטח ישראל?

ניוד כלים באזורים מאתגרים, מעבר לצורת לחימה, פיצוץ שדה המוקשים בגבול הצפון ותדריכים אחרונים לפני מלחמה - את כל אלו עברו בשבוע האחרון המג"דים של אוגדה 36, האוגדה האורגנית של פיקוד הצפון, שכוללת את חטיבות גולני, 7, 188 ו-282, בהשתלמות ייחודית שעסקה באופן מרוכז, בדיוק ביממה הראשונה מרגע פרוץ מלחמה, ונגעה בתמרון הקודם לכניסה למדינה עוינת.

"עברנו את היום הזה בתחנות, כשבכל אחת הצגנו לעומק את האתגרים השונים", מתאר סא"ל עידן ניר, מפקד גדוד 71 בחטיבה 188, שהובילה את ההשתלמות. "בין השאר, עסקנו בכינוס הכוחות, אש ותמרון, והעלנו יחד שיח איך מתמודדים עם אתגרים שיכולים לעלות בזמן הזה".

המג"ד מספר שהמתרגלים קיבלו דוגמה לאיך ייראו שטחי הכינוס במלחמה, ושכחלק מתפקידו, עם הפקודה למלחמה, עליו לצבור את הגדוד שלו באותו האזור - ולהתחיל את המעבר מגדוד לצק"ג (צוות קרב גדודי), שיילחם יחד במלחמה כגוף אחד: "כפלוגה אורגנית, יש לנו רק טנקים, אז במקרה של מלחמה, אני אקבל עוד סד"כ (סדר כוח) של פלוגות חי"ר והנדסה בשטח הזה, ואשלח פלוגות שריון החוצה". 

"בנוסף להיכרות עם שטחי הכינוס, למדנו איך נכון לארגן שם את הכוחות, והתייחסנו לפעולה הזו בהקשר של איום אויב", הוא מסביר לי, "כחלק מזה, סידרו מראש טנקים במרחב, ויחד עם כל המג"דים ניתחנו את התצורה, על מנת לבחון את יעילותה". 

המג"דים סיירו בג'יפים לאורך גבולות הגזרה, וממש דימו את ההתניידות מהעורף לשדה הקרב בזמן אמת, אל נקודות "המעבר". מדובר בציוני דרך על הגבול עם לבנון, שידועים לכל מג"ד מראש, ודרכם הם מובילים את הכוחות וחוצים את קו מדינת האויב בחירום. 

"בנסיעה לשם, סימנו את האיומים בדרך למעברים - זה אומנם לא פשוט לנוע אליהם, אבל כשאני מכיר את המקום בו אני צריך להתייצב, הכול נהיה הרבה יותר קל", אומר סא"ל ניר.

"אתגר נוסף", כך הוא מעיד, "הוא ארגון המרחב לקראת היציאה למעברים: איך אני מסדר את התנועה של הטנקים והכלים, ויודע להתקדם בצורה מאובטחת, לקראת התמרון האמיתי בתוך לבנון?"

בנוסף, המג"דים עברו תרגילי בימוי אויב, פיצוץ שדה מוקשים מדומה וסימון צירים, לצד שיח בנושא הפעלת אש וסוגיות מודיעיניות, ואלמנטים רבים נוספים, שיכינו אותם לשעות הקריטיות בהן יכינו את הגדוד שלהם בצורה הטובה ביותר ללחימה. 

״ההשתלמות הזו נבנתה כדי שנוכל להתכונן לשלבים השונים של מלחמה, מצבירת סד״כ ושטחי כינוס, ועד למעברים בגדר ותנועה לקראת מגע", מוסיף מפקד חטיבה 188, אל"ם ניר רוזנברג, "היא הייתה מלמדת והובילה למחשבה על האתגרים שאנחנו עלולים להיתקל בהם, ועל דרכי ההתמודדות איתם".

"כל התחנות היו מעניינות, ומה שבעיקר היה חשוב בהן - היה השיח", משתף אותי סא"ל ניר, "כשכל מג"ד מדבר מהזווית שלו ומתוך הניסיון המבצעי שלו, זה נותן השראה ויוצר אחדות בין כולם". 

המטרה העליונה של התרגול הייתה להטמיע שפה משותפת בין כל מפקדי הגדודים, וליישר קו בין כל החטיבות, כדי שלא יווצר קצר בתקשורת בשעות שלפני פרוץ מלחמה עתידית. "בתור מג"ד, אני מרגיש שיצאתי מחוזק מההשתלמות הזו - זה היה יום חשוב מאוד, שיעזור לי לשפר את התוכנית האופרטיבית שלי ולהיות מוכן לעתיד", סא"ל ניר מצהיר בביטחון.

"השעות הראשונות לפקודה הן קריטיות בשביל לצבור סד"כ, לארגן את המרחב בצורה הנכונה, ולהניע את הכלים אל המעברים", הוא מסביר לי את השורה התחתונה, "בסופו של דבר, אם המעבר לשטח אויב יתנהל בצורה יעילה ומסודרת - כך, בהתאם, תיראה גם הלחימה בעומק״.