כך התנהל סיכול נסיון הברחת האמל״ח בגבול לבנון

מרגע זיהוי התצפיות, דרך המרדף אחרי שני המבריחים, ועד תפיסתם על ידי הסמג״ד ומציאת התיקים עם אמל״ח: קיבלנו את הפרטים המדוייקים על האירוע שהתרחש בחטמ"ר 769, על גבול לבנון, ביום שלישי בשעות הערב - מעיני המ"פ שלא נח עד שהחשודים נעצרו

19.11.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

על האירוע הזה, אפשר ממש להגיד שהוא היה כמו ״הדובדבן שבקצפת״ בשביל גדוד 931 של הנח״ל, שבקרוב מסיים את הקו שתופס בגזרת הצפון. זה קורה בשלישי האחרון בשעות הערב, כשהתצפיות בגזרה מתריעות על שני חשודים שמתקרבים מצד לבנון לכיוון הגדר עם תיקים על הגב. 

"הדיווח עובר אליי בטלפון האדום, ואני מקפיץ את כל הכוחות של הפלוגה שלי וכוח נוסף שנמצא בפעילות בסמוך לרג'ר, כפר ששוכן על הגבול. הם מגיעים ראשונים לזירה", משחזר מ"פ רובאית ב-931, סרן סתיו סודאי.

"תוך דקות הלוחמים מתמקמים ממש ליד הלבנונים, שאפילו לא שמים לב אליהם", מספר המ"פ שכבר הספיק להגיע לאזור, "בשלב הזה, התצפיות חוזות בשני חשודים נוספים, הפעם מהצד הישראלי, שמתקרבים גם כן עם תיקים על הגב לעבר החשודים". 

הפלוגה הרובאית מייד מזהה את החשודים מכיוון ישראל, ובאותו הרגע, הם שומטים את התיקים שעליהם ובורחים. כל הכוחות במקום, מסביר המ"פ, נמצאים בשטח ומבודדים את המרחב כדי לתפוס אותם. 

בעוד שפצצות תאורה נורות לאוויר על ידי הסוללה בגזרה, והפנסים של הלוחמים עובדים בעוצמה מלאה - מתחיל מרדף אחר החשודים בשטח ישראל. "התצפיות עוקבות אחריהם לאורך כל התנועה שלהם, ומדווחות לנו שאחד מהם הגיע לכביש ליד רג׳ר", מתאר המ"פ את רצף האירועים, "הסמג"ד, שנמצא על הכביש, רודף אחריו ותופס אותו". 


רב"ט אלמוג אייצק, התצפיתנית שזיהתה ביחד עם החיילות בחמ"ל תנועה חשודה, והקפיצה את לוחמי 931 

ובשונה מ-931 שעתידים לעזוב את הקו, עבור חיילי סוללה 55 שדאגו להאיר את השטח, המקרה היה ממש 'יריית הפתיחה' לתע"ם שלהם בגזרה, אותו התחילו לאחרונה. "לפני הסיכול הייתי בחמ"ל, והבנו שקורה משהו", מספר קצין סיוע ב-769, סגן סער כץ, "ישר הקפצנו את הסוללה שיושבת במוצב זרוע, תוך דקות ספורות קיבלנו אישור מהסמח"ט לירות, ונורו 4 פצצות תאורה שעזרו לכוחות בסריקות ובהרתעת החשודים".

"כשיורים פצצה אחת, היא עובדת במשך דקה שלמה", מסביר הקצין, "ירי ארטילרי בלבנון זה לא משהו שקורה כל יום, אבל בשביל זה אנחנו נמצאים פה, והמוכנות שלנו באה לידי ביטוי בכך שהכול קורה מאוד מהר. אנחנו אחרי כמה חודשים מתוחים בצפון בהם יצא לנו להפעיל ארטילריה, אז אנחנו יודעים מה אנחנו עושים, ופועלים בצורה מקצועית".

ובאותו הזמן, המרדף אחרי החשוד הנוסף - עדיין מתקיים: "התצפיות מכוונות אותנו למבנה באזור, אני נכנס לסריקות יחד עם הפלוגה ומזהה את החשוד מסתתר, ואנחנו עוצרים אותו באותה השנייה". 

שני החשודים מועברים לחקירת המשטרה, ולוחמי 931 שבים לאסוף את התיקים מזירת האירוע. בתיק אחד הם מצאו אקדח, שתי מחסניות ותחמושת רבה, ובתיק אחר ציוד נוסף, שהובאו כולם לחקירות במשטרה. בזמן זה, שני הלבנונים מתרחקים מהגדר ולא מהווים סכנה ממשית לכוחות.

הכוחות, מעיד המ"פ, פעלו מצוין, היו חדים וערניים, והתנהלו בשיתוף פעולה מלא אל מול התצפיות וגורמי הקשר: "הם עמדו בצורה יוצאת דופן במשימה. תפסנו שני ישראלים שניסו להבריח אמל"ח לגבול לבנון, סיכלנו את האירוע והחרמנו את האמצעים - זו פעולה מקצועית שקרתה ללא פציעה לאף צד".  

"הכול קרה ממש מהר - עברה רבע שעה מזיהוי האנשים הלבנוניים ועד התמקמות כוחותינו באיזור", הוא מספר, "ומהרגע שתפסנו את החשוד הראשון עד שהשני היה בידינו, עברה בערך חצי שעה, אולי פחות. קצת איבדתי תחושת זמן".

"מלחיץ?", חוזר אחריי המ"פ בביטחון כשאני שואלת על תחושותיו בעקבות סיכול ההברחה, "זה לא היה אירוע מלחיץ - התאמנו אליו, זה מה שאנחנו עושים בתרגולים. בסוף, זו פעילות מבצעית שחווינו הרבה ממנה בתע"ם האחרון. הקו היה מאוד אינטנסיבי ומעניין ונרשמו הצלחות גדולות בגזרה הזו. אסכם ואומר שהכוחות מוכנים תמיד, ועושים הכול כדי להגן על התושבים וגזרת הצפון".