טעימה מחודש הגברת המוכנות בפיקוד הצפון, ומה בתוכנית האימונים ל-2022?

בוחן הרמטכ"ל • תראו"ג 36 • תראו"ג 146 • שיפור המוכנות והכשירות • את כל אלה תרגלו במהלך חודש הגברת המוכנות בפיקוד הצפון - בדקנו מה קרה שם, ושמענו על התוכניות להמשך כשירות כוחות היבשה ועל תוכנית האימונים לשנת 2022 – כשהמילואים בחזית

18.11.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

היום הגיע לסיומו חודש הגברת המוכנות בפיקוד הצפון, שנועד לשפר את יכולות צה"ל בהגנה ובהתקפה בזירת לבנון, תוך תרגול התוכניות האופרטיביות. 

במהלך החודש, שתרגל את כלל מפקדות פיקוד הצפון, בוצע התרגיל המטכ"לי "אבן גזית" המדמה תרחיש רב-זירתי במיקוד בזירה הצפונית, ובמקביל אליו נערכו תרגילי מפקדות ותרגילים אוגדתיים הכוללים פריסת כוחות בשטח בשיתוף כוחות סדירים ומילואים בים, באוויר וביבשה.

בשבוע האחרון של חודש הגברת המוכנות התקיים תראו"ג 36, בו נבחנה העבודה המשותפת של כלל הדרגים באוגדה - צק"ח, צק"ג וצק"פ. במשך שבוע תרגלו חיילים, חלק משמעותי מהם במילואים, את הרציפות התפקודית של הכוחות, שילוביות מכלולי האש ולחימה בסביבה אורבנית עם אוכלוסייה אזרחית. 

זו הפעם הראשונה בה תורגלה גישה ייחודית להנגשת המודיעין: מכלולים באוגדה (קדמי) ומכלולים במרכז הארץ (אחורי) ניתחו את הידיעות יחד והנגישו אותו לכוחות המתמרנים בשטח. באופן זה השתפר הייצור, הדיוק והערכת איכות המטרות. חידוש נוסף הוא הרחבת מכלול התקיפה עד לרמת החטיבה, מה שמאפשר הגברת קצב של המטרות תוך דיוקם. 

מכפיל כוח נוסף הוא הענקת יכולת "דוהר שמיים" לרמת הצק"ח בהמהלך התראו"ג, מה שתרם לסגירת המעגלים המהירה גם ברמת החטיבה והגדוד. בהמשך, הוא עתיד להיכנס ככוח אורגני לאוגדה.

לתרגיל התייצבו מעל כ-80% מלוחמי חטיבת המילואים עציוני - הזימון הגדול ביותר של כוחות מילואים באוגדה מאז התפרצות הקורונה, עבור התרח"ט הראשון של החטיבה מזה 4 שנים. 

במקביל, חטיבה 282 תרגלה סיוע צמוד לכוחות המתמרנים בלחימה בשטח בנוי, מתוך ההבנה כי המלחמה הבאה תדרוש מכוחותינו דיוק רב בהפעלת האש כדי לצמצם פגיעה בבלתי מעורבים. בתרגיל נבחנו מספר שיטות תקיפה חדשניות על מנת ליישם את השיטה היעילה ביותר שתוביל לדיוק מירבי.

בין היתר לקחו חלק בתראו״ג יחידות המודיעין 9900 ו-8200, מערך הכטמ"מים של חיל האוויר ומטוסי ומסוקי קרב, מסוקי "סער" ומטוסי תובלה.

בוחן הרמטכ"ל: "אין כוח חזק יותר ממפקד בעל ידע"

בתחילת חודש המוכנות, התייצבו כ-2,000 אנשי מילואים מאוגדה 146 בבוחן הרמטכ"ל, בו נבחנו מעבר החטיבה משגרה לחירום, הגעתם בזמן למשימות בפיקוד הצפון, נוהל קרב יחד עם הכוחות החבירים, והכנה לקרב של כוחות הצק"ח.

המילואימניקים הוקפצו באותו הבוקר והתייצבו בגזרת לבנון, על מנת לתרגל את משימת ההגנה אל מול תוכנית ההתקפה של האויב. מרגע הפעלת היחידות, לוחמי החטיבה ומפקדיה התייצבו במחסני החירום, הצטיידו בציוד חדש ומאובזר, ביצעו נוהלי קרב והחלו להצטבר בשטחי הגבול.

בסיום התרגיל, ולאור ההישגים הנדרשים שהוגדרו, עלו מספר לקחים הקשורים למעבר משגרה לחירום וארגון לקרב של חלק מכוחות הצק"ח, והמפקדים הכריזו שהחטיבה עמדה במשימתה והתרגיל סוכם כהצלחה.

בסיום הבוחן שיבח הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, את אנשי המילואים שלקחו חלק בבוחן: "הם משמעותיים לניצחון במערכה הבאה – אין כוח חזק יותר ממפקד בעל ידע, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות בשדה הקרב".

תראו"ג של פעם ב-6 שנים

עוד נקודה חשובה נרשמה בשבוע השני של התרגיל הנרחב כשאלפי אנשי מילואים נפרסו למשימות במרחב הצפון לצורך שיפור כשירות אוגדה 146 למערכה הבאה. 

זו הפעם הראשונה מזה שש שנים שהתקיים תרגיל אוגדתי בסדר גודל כזה - הוא כלל פעולה בצוותי קרב פלוגתיים וגדודיים והפעלת אש מהים, מהאוויר ומהיבשה בקצב גדול מבעבר.

באוגדה 146 מציינים לחיוב את שיעור ההתייצבות למילואים - בממוצע, כל חייל באוגדה עושה בין שבוע לחודש ימי מילואים בשנה, כל מ״מ בין חודש ל-60 יום וכל מ״פ יכול להגיע עד 90 יום בשנה.

עם הפנים ל-2022

כעת מסתכלים בצה"ל כבר לעבר גרף האימונים של 2022, כאשר בולטת במיוחד החלטת הרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה כי בשנה הקרובה לא יהיה חייל בכוחות המילואים בצבא היבשה שלא יתאמן.

בהתאם, כך לפי גורם בכיר בזרוע היבשה, נקבע כי בשנת 2022 יתקיימו כ-30% יותר אימונים מ-2021 - מדובר במספר תרגילי החטיבות והגדודים הגבוה ביותר מאז 2017. "שנת 2022", הוא מגלה, "תגיע לשיא במספר האימונים המשותפים לכוחות אוויר, מודיעין ים ויבשה - 15% יותר ביחס לשנה הנוכחית". 

עוד הוחלט להגדיל בשנה הבאה את השימוש במאמנים סימולטיביים ובמתקני אימון שונים, ולהרחיב את אימוני הגדודים ל-5 ימים. מדובר בעלייה משמעותית בכלל הפרמטרים ובכמות האימונים, כאשר הדגש הוא על אימונים משולבים, רב-זרועיים, פרט ומפקדים.  

בשנה הבאה מתוכננים להתקיים כ-3 תראו"גים, כ-20 תרח"טים, כ-15 תרח"טים סימלוטיביים, כ-100 אימוני גדודי מילואים ו'חודש מלחמה' - תרגיל מרכזי שיתרגל תרחיש לחימה על כל היבטיו. 

על-פי העקרונות המובילים בבניית גאנט האימונים לשנה הבאה, יושקעו מיליארדי שקלים נוספים באימוני כוחות היבשה ויורחב מודל אימוני הפרט – כ-91,000 מתאמנים בשירות מילואים במתקני האימון השונים (פי שניים מהשנה הנוכחית). 

אנשי המילואים יוצבו אל מול רף המוכנות לימי קרב בגבול לבנון, ו-11 גדודי מילואים ייבחנו לראשונה במבחן הסטנדרט של גדודי החי"ר המתמרנים. כמו-כן, ייקבע תו אחיד לנוהלי האימונים, כמות האמל״ח, מספר המתאמנים, משך האימון, מספר התרגילים בשימוש אש חיה ומספר התרגילים היבשים, ביום ובלילה.