30 משימות חוצות גדר, 178 פעולות יזומות ו-42 פתיחות מוצבים - בתע"ם אחד

הם תפסו שתי גזרות במקביל, התמודדו עם האתגרים הייחודים לכל אחת מהן, ומצהירים שמטרתם העיקרית בתע"ם הייתה "לעורר את האויב". יצאנו לשמוע ממ"פ מסייעת בגדוד 71 בחטיבה 188, וממג"ד 51, על שבעת החודשים האחרונים שלהם, על האויבים הנסתרים והגלויים, ועל ההצלחות המשותפות 

18.11.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

במהלך שבעה חודשי תע״ם שהסתיימו בימים אלה, רשמו שלוש פלוגות של גדוד 71 של חטיבת השריון 188 הספק מרשים: 30 משימות חוצות גדר, 178 פעולות יזומות ו-42 פתיחות מוצבים.

הלוחמים, שתפסו את גזרת החרמון, את מרכז רמת הגולן ואת דרום הרמה, התמודדו עם האתגר העיקרי - השיפועים והגובה במרחב. כך מספר סרן בר צרפתי, מ״פ המסייעת בגדוד, שתפס עם הפלוגה שלו את האזור שגובל גם בסוריה וגם בלבנון: ״האחריות על שתי גזרות במקביל מורגשת במיוחד - אלה אויבים מסוגים שונים, מה שמוביל להיערכות שונה בכל אזור״.

 

״התעסקנו בפתיחות צירים, סיורים, שלילות חדירה, משימות מחלקתיות ופלוגתיות - וכמובן משימות מיוחדות״, הוא מתאר. ״המטרה שלהן היא ליצור השתנות בגזרה, לעורר אותה, ולהשתמש בהתעוררות בשביל לאסוף מידע ומודיעין על האויב. אני יכול לספר שביצענו מבצע גירוי-תגובה בגזרה, שהוביל לגילוי ידיעות חדשות ויצר בלבול אצל האויב״. 

באותו הזמן, גם הגולנצ׳יקים של גדוד 51 ביצעו תע״ם בסוריה, ונחלו הצלחות מבצעיות. ״תפסנו אנשים חשודים שמשתפים פעולה עם גורמי טרור במרחב הגדר, השמדנו איתורים על ידי פיצוץ ופשיטה על עמדה של צבא סוריה״, מתאר המג״ד, סא"ל משה פסל. 

שני הגדודים שילבו יכולות, וביצעו פטרולים משותפים עם הנמ״ר של חטיבת גולני וסימן 4 החדיש של חטיבה 188. אותם פטרולים, שנערכו בימים ובלילות, משחזר המג״ד, חשפו אויב שלא ידעו שמתאסף באזור. יש גם נתונים מוכחים - הפעילויות הובילו לכך שאותו אויב הפסיק להתקרב למרחב הגבול, והורידו דרסטית את ההגעות לגדר המערכת באותו האזור. 

בגזרה, כך חושף המ״פ, אפשר לצפות ברועי צאן וציידים שמשתפים פעולה עם האויב בגזרה הסורית, וחוץ מהם, ישנו איום חד משמעי של חיזבאללה באזור הגובל בלבנון. "לפעמים הלוחם מצליח להבין עד כמה הוא משמעותי רק כשהוא בעמדה״, מדגיש המ"פ. 

ומה נדרש מלוחם שיגיע לתפוס קו בחטיבה המרחבית 474? ״בעיקר יוזמה ופעלתנות", פוסק המ"פ, "גם מהצד של המפקדים - ברגע שהם יוזמים אל מול השגרה פה, זה סוחף את החייל ומכניס אותו לקצב. אני חושב שהפלוגה חוותה פה תקופה מאתגרת, שהכינה אותם לקרב ברמה המבצעית״.

״אנחנו יוצאים עם גאווה מאוד גדולה״, משתף מג״ד 51 לסיכום, ״קצב המבצעים והייחוד שלהם היה מעולה. המשמעות גדולה מכך שתושבי רמת הגולן יכלו לישון בשקט - היה לנו מקום לבצע פעולות אקטיביות ויזומות כדי להוכיח את העליונות של צה״ל בגבול סוריה״.