"התאונה שקרתה שבוע לפני האימון - רק הדגישה כמה הוא קריטי"

29 בספטמבר, תאונת דרכים קטלנית בצפון בה 5 הרוגים - כשאוטובוס מתנגש בשני כלי רכב ומתהפך. צוות של 5 נגדים וקצינים הופכים את האוטובוס, כדי לשלול חשד ללכודים. אלה החיילים שנמצאים תמיד בכוננות לחלץ בגבול לבנון

14.10.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

לזירת ההתנגשות הקטלנית בין אוטובוס הסעות לשני כלי רכב, בה נהרגו בחודש שעבר חמישה בני אדם, הוקפץ גם צוות קטן מחטיבה 300. בעקבות חשש ללכודים מתחת לאוטובוס שהתהפך על צידו, נקראו חמשת חברי הצוות להרים אותו - לדחוף כריות אוויר אל מתחת לאוטובוס ולנפח אותן. אחרי שעה של פעילות אינטנסיבית, נשלל החשש לנפגעים נוספים. 

אותה כיתת חילוץ שסייעה לכוחות האזרחיים והרפואיים היא חלק ממערך הטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה), שפועל במרחב הגליל המערבי. חיילים, הקצינים והנגדים מוסמכים לחלץ לכודים מתחת לכלי רכב ורק"מים, וכל קצין עובר השלמה של מחלץ. "אנחנו המענה הראשוני לכל אירוע בקרבת מקום - ותמיד בכוננות לקפוץ", מצהיר רס"ן ניר אוחנה, קצין הטנ"א של חטיבה 300.


בשבוע שעבר, מצאו את עצמם לפני רכב ונגמ"ש שהתהפכו כחלק מתרגול. "איך הם מחלצים חיילים בעומק לבנון - ולא נחשפים לאויב?", מציג רס"ן אוחנה את מטרת האימון המרכזית, "מדובר בחילוץ תחת אש, עם מיסוך עשן. כמובן שהחיילים צריכים גם לזחול ולנוע בשטח כדי לבצע חיבורים לכלי".

האימון התמקד בחילוץ בשדה מוקשים, בשימוש במנופים, כריות אוויר, רצועות הרמה, שרשראות ושאקלים. המפקד מספר שבתוך כמה דקות הצליחו חיילי הטנ"א לחלץ בובה דמוית אדם הלכודה מתחת לנגמ"ש, באמצעות ניפוח כריות אוויר מתחתיו. 

"הטיימינג של התרגול היה מצוין, וחידד את הפעולות שביצענו בתאונה בכביש 89", מסביר רס"ן אוחנה, "האימון כבר היה בגאנט, ומה שקרה שבוע לפני כן, רק הדגיש כמה הוא הכרחי".

 

במלחמה, המערך יוכל למצוא את עצמו בבסיס שספג הפצצה, ובו הוא צריך לנוע בצירים שלא חשופים לאויב. כדי להתכונן לאירוע כזה, בסיום התרגיל הקפיצו את החיילים לאימון ניווט רגלי. "התגובות היו מדהימות", מעיד קצין הטנ"א, "רוצים שנהפוך להיות חטיבה מובילה בתחום החילוץ בלבנון, ומשקיעים בזה המון".