הצצה לתרגיל שינחית אגרוף ראשון לבטן האויב

מהרחפן שהרים המ"פ, דרך מעבר מהיר מהגנה לתקיפה ועד כניסת הטנק הראשון - כך תרגלו בחטמ"ר 769 את הצק"ג שיתווה את הדרך לשטח האויב ביום פקודה

29.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

כמו בזירת אגרוף, חייבת להיות מכה ראשונה, ובמקרה הזה - אגרוף ראשון לבטן האויב. לפי החוק הזה, תרגלו בחטמ"ר 769 לפני שבועיים. 

"התרגול כלל דימוי של חציית גדר לתוך לבנון והשתלטות של שטחי האויב", מספר מג"ד 75, סא"ל יעלי קורנפלד, "זה תורם לנו כצוות קרב גדודי, גם בהיבט ההתקפי וגם בהגנתי - ומשפר אותנו מכל כיוון". 

טכניקת התרגיל היא 'העתקת שטח', ורס"ן ערן צוק, מ"פ בגדוד 90, ממהר להסביר: "לקחנו שטח שלנו, וניסינו להפוך אותו לכמה שיותר מציאותי דומה לזה של אויב - ממש העתק הדבק". 

השלב הראשון היה לחצות את קו הגבול תוך מספר שעות, כדי לכבוש נקודות אסטרטגיות ויעדים מבצעיים בלב לבנון - משטחים פתוחים ועד מוצבי חיזבאללה. הלוחמים חלפו במיידיות מהגנה להתקפה - כדי לחזק את היכולות של מעבר מבט"ש לחציית קו גדר. 

בשביל המטרה המשותפת, בתרגיל השתתפו גדוד 75 של חטיבה 7, פלוגה מגדוד 90 של כפיר, יחד עם כוחות ארטילריים, איסוף ומודיעין -במילים אחרות, צק"ג (צוות קרב גדודי). 

"כל אחד מביא משהו אחר לשולחן",  מחדד רס"ן צוק, "ההצלחה בתרגיל הייתה היכולת להבין את היתרונות אחד של השני, ולדעת להשתמש בהם". 

"הרמנו מספר יוצא דופן של רחפנים לאוויר", הוא מספר, "הרחפן שלי יודע להביא מידע על האויב שקרוב אלינו, ולקבל את הסיוע מרחוק". 

אחד הדברים המורכבים שעשו בתרג"ד, היה לקחת תרחיש קיצון - חדירת מחבל ליישוב, ולהשיב את המצב לקדמותו. רס"ן צוק מתאר: "אתה מגיע למצב שאתה לא יכול לזרוק רימון לתוך הבית, וכל הזמן צריך לחשוב איך לנטרל את המחבל, ומצד שני להגן על הסביבה האזרחית". 

"אנחנו תמיד דואגים להכיר את השטח שעליו אנחנו שומרים הכי טוב", מסכם מג"ד 75, "בין אם זה ברגליים, בגלגלים או בזחלים - עם כל תרגול אנחנו מוכנים יותר לקראת מה שבאמת מחכה לנו בשעת פקודה".