10 החיילים שיפתרו לכם בעיות שאפילו לא ידעתם שיש

מהמשרת שלא יודע שמגיע לו חפש"ש ועד לחיילת שלא יכולה לעלות על טיסה הביתה - בפצ"ן מצאו דרך לפתור את הבעיות האלה ביעילות, בעזרת חיילים שיושבים במרכז מצפ״ן ודואגים שפיקוד שלם יקבל את כל מה שמגיע לו

07.03.22
ליעם אדיב, מערכת את"צ

תשע בבוקר במחנה ג'למה שבפיקוד הצפון. לאחד הבניינים נכנסת חבורת חיילים, מדליקה את האור ומפעילה את המרכזייה. לא עוברות כמה דקות עד שהטלפונים מתחילים לצלצל - ופניות של פיקוד שלם זורמות. 

מרכז מצפ"ן (מצוינות צפונית) הוא הראשון מסוגו בפיקוד הצפון, ומטרתו לסייע לכלל החיילים והמפקדים בבעיות בנושאי ת"ש, לוגיסטיקה, רפואה, משא"ן ועוד. 

סמל יסמין גואנגול, מש״קית במרכז מצפ״ן שאמונה על טיפול בפרט, מספרת על היום-יום שלה בתפקיד: "לאחרונה עזרנו לחיילת שגרה באילת ומשרתת בפצ"ן, אבל לא קיבלה זכאות לטיסה. היה לנו חייל שלא ידע על הזכאות שלו לחופשת שחרור. דרכנו הם גם התוודעו לזכויות שלהם, וגם קיבלו את מה שמגיע להם".

"כל משרת ומשרתת בפיקוד יכולים לפנות אלינו בכל דרך שנוחה להם - באמצעות טלפון, מייל או וואטסאפ", מסבירה רס"ל שני גבריאל, מפקדת מרכז מצפ"ן, "ברגע שאנחנו מקבלים פנייה, אנחנו נותנים את המענה הישיר ומקשרים בין החייל או החיילת לבין גורמי המקצוע הרלוונטיים בפיקוד". 

"לרוב, כשפונים לגוף מסוים בעניין רווחת חיילים, הגוף הזה מטפל בבעיה", מציין רס"ן חליל איוב, רמ"ד הו"ב (הדרכה וביקורת) של הפיקוד, "כאן זה שונה, אנחנו מתכללים אצלנו את המענה לכל הצרכים שעולים בצורה מסודרת, משתפים את היחידה בבעיה ונותנים מענה ישיר לפונים".

"מעבר לפן המטפל, אנחנו פועלים במישור נוסף - מישור יזום", מתגאה רס"ל גבריאל, "אנחנו מעלים רעיונות רבים לטובת כלל המשרתים ומוציאים אותם לפועל באופן קבוע". 

"בשבוע שעבר, למשל", היא ממשיכה, "יזמנו יצירת קשר טלפוני עם חיילים בודדים מאוקראינה ומשרתים ילידי המדינה לאור המלחמה במזרח אירופה כדי לשאול לשלומם, ובשיחות בהן עלה משבר נפשי, החייל טופל מול הקב"נית הפיקודית. בנוסף, בשיתוף עם גורמי הרפואה של פיקוד הצפון, זימנו משרתי קבע בני 40 ומעלה לבצע בדיקות שגרתיות שעשויות למנוע מחלות עתידיות".

"הייחודיות של מצפ"ן היא ביכולת שלו לטפל בבעיות בצורה רוחבית", מדגיש רס"ן איוב, "כשחייל נתקל בבעיה מסוימת, הוא פונה לנציב קבילות החיילים שמטפל בה בצורה נקודתית. לעומת זאת, אנחנו בודקים אם קיימים מקרים דומים ופועלים כדי ליישם את הפתרון בכולם".

"לדוגמה, כשהגיע אלינו חייל וסיפר שלא קיבל שכר חודשיים, גילינו פער טכני במערכת שנגרם בגלל שהיה נפקד וחזר - ובמערכת זה לא עודכן", מספרת סמל גואנגול, "אך במקום לסגור את הפנייה ברגע שהמקרה שלו טופל - הכנו דו"ח על הנפקדים בפיקוד וגילינו עוד חיילים וחיילות שבכלל לא ידעו שהם לא מקבלים משכורת, למרות שחזרו מהנפקדות ונשפטו על כך".

המרכז קיים בסך הכול חצי שנה, וכבר הספיק לגרוף הישגים מרשימים בכל הנוגע לשביעות רצון המשרתים ולהורדת מספר הקבילות בקרב חיילי הפיקוד. "מכ-65 קבילות בחודש, הגענו לכ-15-14 קבילות", מציין רס"ן איוב, "אומנם העקומה לא השתטחה לגמרי, אבל המספר ירד משמעותית מול המספר העולה של החיילים אליהם אנחנו מצליחים להגיע".

חיילי מצפ"ן ומפקדיו לא נחים, מביטים קדימה ומתכננים כיצד לייעל את העבודה עוד יותר. "אנחנו רוצים להתחיל לתת מענה רחב גם לאנשי מילואים בעתיד הקרוב", חושפת רס"ל גבריאל, "וכמובן גם להמשיך ולהגיע לכמה שיותר אנשים בפיקוד הצפון. הרי בסופו של דבר, אנחנו כאן כדי שחיילים יהיו מודעים לזכאויות שלהם וידעו איך לממש אותן".