המיינקראפט הצבאי הגיע לפיקוד הצפון - ובונה מציאות חדשה

מיגון של כיפת ברזל, מתחם אימונים שמדמה שדה קרב ויצירת בונקרים בהתאם לתווי שטח - כל אלה הם רק חלק קטן מהפרויקטים שהשלימו חברי 'weplan'. עם פז"ם של פחות משנתיים, הצליח הצוות הזה להביא את העיצובים שלו מצג המחשב לכדי מבנים של ממש בטכנולוגיה מתקדמת

22.03.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

המשימה:מתחם אימונים ללוחמה בשטח בנוי.
הצורך: לדמות שטח לבנוני.
מתאר קרקע: הררי, חולי.
אחרי מחקר מקיף, ישיבה עם מנהל העבודה והצבת היעד - צוות 'weplan' של פיקוד הצפון יוצא לדרך.

'Weplan' הוא צוות של משרתים שתפקידם לספק מענה ייצוגי ותכנוני לכל הפרויקטים ההנדסיים בפיקוד הצפון. "פונים אליי אנשים בשטח ומסבירים לי מה הם צריכים״, מספר רב"ט אלון לושי, ראש הצוות, ״אנחנו מכינים הדמיות, גרפיקות וסרטונים - בעצם כל מה שצריך בשביל שיציגו את פתרונות הבנייה שלהם בצורה הכי טובה בפני המתייעצים מטעם הפרוייקטים". 

המיזם הזה החל לפעול בינואר 2021 במטרה לסייע לפיקוד באופן מבצעי ומהיר בזמן מלחמה. "בגלל שבחירום עולות הרבה בעיות במקביל", הוא מסביר, "בשביל לתת פתרון לכולן, צריך שגורמים רבים יקיימו מספר גדול של ישיבות ודיונים. היופי בנו הוא שאנו יודעים לתת מענה כגורם מקצועי אחד - ללא פרוצדורה ארוכה ומסורבלת".

הצוות מורכב משבעה מתנדבים, ע"צים וחיילים. כולם מעולמות שונים - שני ע"צים שלומדים הנדסת בניין, מפעיל רחפן, גרפיקאי שמתעסק בהדפסה תלת מימדית, גרפיקאית שמתמחה בדו מימד, מש"קית מודיעין שמביאה אותו מהשטח וראש הצוות.

ברזומה העשיר שלהם עד כה תמצאו פרויקטים ייחודים - החל ממיגון של כיפת ברזל, דרך בינוי מבצעי של בונקרים וגדרות ועד לייצור דגמים שמדמים שטח לחימה.

גם הוא, כמו האחרים, מתחיל קודם בניסיון להבין לעומק את הדרישות הברורות ואת המשימה. לאחר מכן, העניינים עוברים לידי מש"קית המודיעין ומפעיל הרחפן, שמספקים נקודות ציון, תצלומים אוויריים מהשטח הבניה וחומרים בנוגע לנראות מקום המשימה. בו זמנית, הגרפיקאי שאחראי על הזווית התלת מימדית מכין מודל וירטואלי, שעליו עוברת אשת הדו-מימד.

על מנת לחתום את התהליך, הסטודנטים עובדי צה״ל שנותנים מענה מקצועי, קובעים אם צריך לחזק חומר מסוים, או אם כיוון הרוח בבנייה לא נכון. "ככה אנחנו מוצאים בעיות ופותרים אותן כבר בשלב התכנון", אומר רב"ט לושי.

אחת ממטרות הצוות היא למצוא את הדרך היעילה ביותר להציג פרויקטים הנדסיים. מתוך הראייה הזו נולדה יוזמה חדשה - 'לגו לקצינים'. "ראינו שבשלב התכנון כל גורם שבא לישיבת תכנון אצלנו מביא את הנישה שלו וזה לרוב לוקח זמן", הוא נזכר, "לכן יש לנו אלמנטים קבועים שהודפסו מראש במדפסת תלת מימד. ברגע שהם משחקים עם זה ביד, רואים אם משהו עובד או לא עובד מול העיניים שלהם - כל גורם עושה את זה בנפרד, וזה עובד הרבה יותר מהר".

"בעזרת הפרויקט הזה אנחנו מייעלים את התהליך התכנוני וחוסכים כסף", מדגיש רב"ט לושי, "אם מנהל עבודה רוצה להקים אלמנטים, הוא הולך לפי מידות, ואני בודק את השטח בשביל לוודא שהם מתאימים. בפועל אני יכול לגלות שיש שיפוע ענק שלא תואם את מה שמנהל העבודה ראה בתמונה וצריך לעשות תיקונים. העבודה שלנו מונעת את המצב הזה".

"לשטח - זה עוד יום עבודה, עוד דלק לכלים, בשבילי - מדובר בכמה דקות. אלו דברים שנוכל לחסוך עם תכנון נכון ומדויק".

אחד הפרויקטים האחרונים של הצוות, כאמור, היה בניית מתחם אימונים המדמה שטח בנוי. "זו הלש"בייה הראשונה שנבנית בסדר גודל כזה", הוא מצהיר, "המענה שאנחנו נותנים היה מתוך הבנה שצריך לדמות סביבה מותאמת לצפון - הרים, חול, אבנים - ולהתאמן לקרב שמתרחש ספציפית במקום הזה. המתחם נמצא כרגע בתהליכי הצבת אלמנטים".

"הצוות מייעל גם את עבודת הכלים בהם משתמשים בשטח", הוא מגלה רגע לפני שאנו נפרדים, "אנחנו מדפיסים חלקים מסוימים בשביל למנוע תקלות וחוסכים הוצאות רבות. השאיפה היא ליצור עוד שיתופי פעולה מחוץ ליחידה ולעזור לצבא הגדול לשפר את היכולות שלו בפרויקטים הנדסיים בדרך החדשה ויוצאת הדופן שלנו".