הכירו את הרחפניסטים הראשונים של "עיט"

גדוד 595, שהוקם בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, חוגג 'יום הולדת' שנה לצוות הרחפניסטים הראשון שלו. מאיסוף מודיעין יום-יומי ועד פעילויות שלא נוכל לספר עליהן - יצאנו לגלות מה מרים את הפלוגה הזאת לאוויר

11.07.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

365 ימים חלפו מאז הוקם צוות הרחפניסטים הראשון של גדוד 595, גדוד האיסוף של רמת הגולן. הגדוד, והצוות ככוח מחזק שלו, קמו על רקע מלחמת האזרחים בסוריה, מתוך הצורך לעקוב אחרי שינויים בגזרה - כמו התבססות חיזבאללה באזור.

"אנחנו בתחרות של למידה", מספר רס"ן גיא ריבנפלד, סמג"ד 595, "הגענו לנקודה שחייבה אותנו להביא משהו יצירתי וחדש נוסף בשביל לחשוף את הפעילות מעבר לגדר -  פה נולד הרעיון להקים את פלוגת הרחפנים".

לוחמי ולוחמות הפלוגה עוברים הכשרה בסיסית בסיירים, ומשם ממשיכים להכשרה נוספת של שבועיים, פנים גדודית הפעם, ומתמחים במנעד רחב של רחפנים מכל הסוגים והגדלים, עם טווחי טיסה מתקדמים.  

המטרה היא תמיד להפתיע. בשביל זה, מחזיק הצוות ביכולת לאסוף מודיעין חשאי ממרחבים שהאויב לא יודע שלצה"ל יש גישה אליהם, וגם להטיס מספר רחפנים בסנכרון מושלם. 

"כשאני שולח רחפן, זה כמו לשלוח חייל מעבר לגבול", מדגיש הסמג"ד, "ההכנות לוקחות זמן כי מספיקה טעות אחת קטנה בשביל שרחפן יתרסק. אין עיגול פינות, כל פעילות דורשת ירידה מעמיקה לפרטים, ובגלל שאלו רחפנים מיוחדים - הלוחמים חייבים להיות מומחי תוכן". 

ומה קורה אם רחפן כן נופל בשטח אויב? רס"ן ריבנפלד מסביר: "אחרי כל פעילות אנחנו מוחקים את כרטיס הזיכרון, ואם הוא נופל בזמן פעילות - יש לנו את היכולת להשמיד את התוכן שלו מרחוק לפני שיוכלו לשים עליו יד".

"זה מרחב עם חיכוך - וזה רק מגדיל את הפעילות שלנו", מוסיף הרס"ן, "מורכב לאסוף מודיעין במרחב ההרים בגלל תוואי הקרקע, והפלוגה מהווה יתרון משמעותי - זה חלק מהתהליך שעברנו עם מפקד האוגדה ככוח אורגני בגזרה". 

בגלל נוכחות חיזבאללה וגורמים נוספים בשטח סוריה, אחד האתגרים של הפלוגה היה חסימת ג'י.פי.אס באזורים מסוימים בגזרה, דבר שלא מאפשר את הטסת הרחפן. בשביל לתת מענה לבעיה, פותח התקן ייחודי בצה"ל שמבטל חסימות מסוג זה. 

אותו התקן מצטרף ליכולת חדשה נוספת של הפלוגה, המאפשרת לרחפן גם להפיל רימונים. בזכות יכולות מתקדמות כמו אלה, והישגים יוצאי דופן בפעילויות מסווגות, הוענק לגדוד בשבוע שעבר פרס 'מגן כוכב הצפון'

הסמג"ד, שעבר את כל שירותו הצבאי בחיל האיסוף, ויסיים את תפקידו בימים הקרובים, מצהיר שמדובר בחיזוק משמעותי: "כבר היום רואים את ההבדל - הרחפנים גורמים לנו להקדים את האויב בשני צעדים קדימה, אפשר רק לדמיין את מה שאפשר יהיה עוד לעשות בעולם הרוק"ק (רום קרוב לקרקע) בעתיד".