המילואימניקים האלו יצילו חיים בעורף האויב

רואה חשבון, עורך דין ואיש הייטק השאירו במשך חמישה ימים את החיים בבית כדי להתכונן בצורה המיטבית לטיפול בפצועים בזמן מלחמה. פגשנו אותם בפעולה ושמענו קצת מה יקרה ברגע האמת

01.03.22
רוני מינצנט, מערכת אתר צה"ל

יום פקודה מגיע, והם מוקפצים לזירת הלחימה מעבר לגבולות המדינה, לנפגעים שמחכים לטיפול. הכוח מתחיל לסייע ללוחמים, לבנות אוהל עם אספקה, וברקע קריאות מהקרב הסמוך - שגם ממנו עתידים לצאת לוחמים שזקוקים לעזרה. 

זה התרחיש עליו התאמנו צוותי הפלה"ק (פלוגות ההחייאה הקדמיות) של אוגדה 146 לפני שבועיים - כדי שברגע האמת יצילו חיים, יצמצמו פציעות וימנעו הידרדרות של פגיעות בשדה הקרב, תוך שילוב אתגרי השטח, כמו מזג האוויר והתנאים בעורף האויב. 

בתוך שעה מתחילת התרגיל, נבנה מעין בית חולים שדה שמיועד לטיפול מרוכז ומיידי של כל הנפגעים  ולפינוי חזרה לשטח ישראל. בזמן מלחמה, לשם יובלו פצועים על-פי דרגת הפציעה. במקום זה קורות כל הפרוצדורות הרפואיות - ממתן דם, דרך יכולות ניתור מדדים ואפילו ניתוחים מסוימים. קיימת גם מחלקת פינוי שתפקידה לפנות את הפצועים לנקודה שבה ינחת מסוק או שאליה יגיע אמצעי פינוי קרקעי.

"השתמשנו בשלושה אמצעים כדי לתרגל את הפלוגות באופן הכי מדויק", מפרט קצין הרפואה של אוגדה 146, רס"ן ד"ר איתי פרידברג, "בובות שמהוות כלי בסיסי לסימולציית רפואה ובובות חכמות שמדמות מצבים רפואיים שונים". 

"הבובות יודעות להשפריץ דם, לזעוק מכאב ואפילו לשנות את קצב הנשימה שלהן בהתאם למצב הבריאותי של הפצוע", מתאר הקרפ"א. אבל האמצעי החשוב ביותר הוא חיילים אמיתיים שמצטרפים לאימון כדי לדמות פצועים: "אנחנו מאפרים ומתדרכים אותם כדי לדמות את הפגיעות ברמה הגבוהה ביותר".

"הרווח הוא כפול", מסביר מ"פ פלה"ק 226, סא"ל גיא אבירם, "מצד אחד יש לפלה"ק 'פצועים' עליהם הם יכולים להתנסות בצורה הכי מדויקת בטיפול בזמן אמת בשדה קרב, ומהצד השני הלוחמים שמשתתפים בתרגיל מקבלים מקדם ביטחון - שיש מי שיטפל בהם בעת תרחיש, ויודעים בדיוק איך ייראה המענה בשעת הצורך, בהתאם לסימולציה". 

האינטנסיביות הדוחקת והעומס המתמיד הם בלתי נמנעים במלחמה - "לכן ההכנה כבר בתרגיל", כך מסביר רס"ן ד"ר פרידברג, "היא מהותית ומדמה שני מישורים שונים, אחד רפואי מקצועי, שמתמקד במצבי לחץ, והשני אג"מי לחלוטין. תוך כדי הסיוע הרפואי, בתור פלוגה שנמצאת בעורף האויב, הם צריכים לדעת גם איך מתנהלים במרחב הלחימה - לכן החמ"ל הפלוגתי מתורגל ומוזרמות אליו ידיעות שאמורות לאתגר אותם בקבלת החלטות". 

ביום יום רוב המילואימניקים שמגיעים הם לא בהכרח אנשי רפואה - "רואי חשבון, עורכי דין ואנשי הייטק עוברים גם הם רענון ועושים את תפקידים כאנשי צוות רפואי", מדגיש רס"ן ד"ר פרידברג. 

פלוגת מילואים היא ממש כמו עוף חול חזק שקם לתחייה

"צריך להבין שבנוסף להיותם אנשי משפחה, הם משאירים מאחור את העבודה - כי הם מבינים את האחריות שמוטלת עליהם", מספר סא"ל אבירם. ולדבריו, פלוגת מילואים היא ממש כמו עוף חול חזק שקם לתחייה - מהרגע שמגיע צו 8, הם מגיעים מתוך מחויבות לתפקיד.

"בסוף, זו לא פלוגת חי"ר רגילה, יש בה ממש אנשי מקצוע", מתגאה סא"ל אבירם. גם רס"ן ד"ר פרידברג מחזק: "הרופאים מביניהם נמצאים ב׳מלחמה׳ גם ביומיום שלהם - במיוחד בעקבות האתגרים של מגפת הקורונה בבתי החולים ובמרפאות. ולמרות זאת, הם יודעים לעזור ולהתגייס לטובת דבר שונה לגמרי ממה שהם עוסקים בו, מתי שרק נידרש".