הצטרפנו לפלוגות שיצילו חיים בעומק האויב

כחלק מבוחן מוכנות של המילואים למתווה צפוני, עברו גורמי הרפואה של פיקוד הצפון את המבחן החשוב ביותר לטיפול ולפינוי פצועים בלב הקרב. הצטרפנו לאנשי החלוקים הלבנים, אבל הפעם על מדים

24.04.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

לקחתי שלוש נשימות והתחלתי לרוץ. מצד שמאל זרקו פצצת עשן שתסמן למסוק איפה הפצועים, וכשהוא נחת - העשן התפזר והאדמה רעדה. אני אחרונה בשיירה של 10 חיילים שסוחבים שתי אלונקות ועוד שני פצועים, רצנו למסוק - ותוך שניות אנחנו באוויר. 

בין שטחי האש, העצים והנוף הפסטורלי עמד אוהל שמוקף בשמונה נגמ"שים. תחת קורת האוהל מחכה קבוצה של רופאים על מדים. מנתחים ומרדימים, שהיו בעברם לוחמים, ולכולם מטרה אחת - לתת מענה רפואי מתקדם בשדה הקרב. 

"הפלכ"ר (פלוגה כירורגית) מספק מעטפת רפואית מלאה - מטיפול בפצעים שטחיים ועד לטיפול נמרץ ולחדר ניתוח", הסביר לי אל"ם ד"ר אבי בנוב, מפקד הרפואה של פיקוד הצפון ומומחה בכירורגיה. 

כשיש פצוע בעומק האויב, יש שתי אפשרויות לפנות אותו - מעבר בין פלכ"רים עד לאחד שנמצא קרוב לגבול, או פינוי במסוק. לכן התרגיל כלל גם נסיעה של 14 ק"מ בשטח הררי, ואף ניקוז אווירי של הפצועים, או בשם הרשמי - "מבצע מניפה". מדובר ב-9 פצועים, כשכל אחד מהם מתנהג בהתאם למצב הרפואי שהוגדר לו - כדי שהתרגיל ירגיש כמו מצב אמת.

מדובר בחלק אחד מבוחן רף המילואים שמתקיים בשבועות אלו בבא"פ אליקים, ונועד להכשיר את הפיקוד ללחימה במתווה צפוני. "זו הייתה ההזדמנות המושלמת לבחון את היכולות של הפלכ"ר", העיד אל"ם בנוב, "לפי מה שראינו פה, אין לי ספק שגם ביום פקודה הם ידעו לתפקד ברמה הגבוהה ביותר".

"בעבר זה היה שונה", הוא סיפר, "'צוות עשר' בעל היכולות הכירורגיות ו'פלוגת ההחייאה' היו שתי יחידות נפרדות. האיחוד היה תהליך ארוך מאוד שהתבצע בענף הרפואה המבצעי - אתה שואל את עצמך מה קורה בשדה הקרב ומספק את מה שהוא צריך". 

"אני רוצה לספק את הרפואה הטובה ביותר, אבל להתאים אותה ככל שאפשר לשטח", הוא מסכם, "שדה הקרב זה לא האנטומיה של גריי - האתגר הוא להביא אנשים שעושים רפואה מצוינת, אבל מסוגלים גם להתאים את הטיפול שלהם לסיטואציה, ואין לי ספק שהאנשים האלו הם המתאימים לכך ביותר".