אביר לילה, גשם סגול ופטיש חם - כך נראה תרח"ט צפוני

גבולות עם 2 מדינות אויב, מתאר שטח מורכב ויישובים אזרחיים - מה קורה כשבמשך חמישה ימים בחטמ"ר החרמון והגולן מתמודדים עם המצבים הכי מורכבים? יצאנו לגלות

17.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

במשך חמישה ימים, חטמ"ר החרמון והגולן תפקדו תחת לחץ ועומס. מדרום הגזרה ועד אסטרא - המוצב הצפוני בארץ, אין חייל שלא קיבל טעימה מהתחושה של מצב חירום. 

"התרח"ט, שהתקיים כחלק מחודש המלחמה, תרגל את החטיבה במשימת ההגנה ובמעבר לפקודות האופרטיביות", מסביר רס"ן סלמאן סעד, קצין האג"ם של חטמ"ר החרמון והגולן, "זה מאתגר, אבל אנחנו מכירים כל אבן בגזרה בזאת".

גזרת הגולן והחרמון מאופיינת בתוואי שטח יוצא דופן, בגבול עם שתי מדינות אויב - לבנון וסוריה, ובמעורבות גבוהה של אוכלוסייה אזרחית. "למרות שהתרחישים שתוגרלו היו תרחישי קיצון - הם היו מותאמים בדיוק לגזרה", הוא מדגיש.  

יום ראשון, 8.5

ב-1:00 בלילה עולה בקשר דיווח על ירי לעבר צומת אלוני הבשן, היישוב המזרחי בארץ, ששוכן בצמוד לגדר. עם התפרצות האירוע, קפצו במהירות קציני המטה לחטיבה, ובן רגע התחילו במעבר הקיצוני משגרה לחירום. 

החטיבה הכריזה על 'פטיש חם' ו'אביר לילה', או במילים אחרות - יש חשש לחדירה ופיגוע ביישוב. מהר מאוד נמצאו שלושת המחבלים וכך נשללה אופציית החדירה, אבל בעקבות מידע מודיעיני, שאר היישובים נכנסו לכוננות. 

בהמשך דווח על עוד שני מחבלים במרחב, כשברקע קולות ירי לעבר המוצב. "תרגלנו בעיקר אירועי חדירה", נזכר רס"ן דור יועץ, מ"פ המוצב, "זה היה אינטנסיבי, השתמשנו בכל האמצעים שהיו לרשותנו מה שהיה משמעותי לחיילים בקצה".

במקביל, בגזרת נחל גולן, קרה תרחיש דומה. כוח הוקפץ לנטרל שני מחבלים, ותוך זמן קצר מג"ד 53 נתקל בהם וסיכל את האירוע. 

יום שני, 9.5

עם אור ראשון האש חזרה לאלוני הבשן - דווח על 16 מחבלים, 12 מהם נתפסו, ועוד ארבעה יצאו לפעילות פח"ע באזור. ואם זה לא מספיק - במקביל פרץ אירוע רב נפגעים בעקבות נפילות של רקטות וירי חי על מפעל כימי. 

מה שחתם את יום שני היה ירי נ"ט על טנק במוצב 117, "היו לנו הרבה תרחישים מורכבים", משתף סרן יותם אחיאל, מ"פ עזרת 117 בדרום רמת הגולן, "הפלוגה גילתה גמישות ונתנה מענה לכל אתגר מבצעי שהגיע". 

יום שלישי, 10.5

בחמ"ל העמוס של החטיבה, הכריזו בקשר שיש 'גשם סגול' (תקיפה ארטילרית) על אסטרא. מיד צלצלו כל הטלפונים האדומים, ואחרי כמה דקות שררה בחדר דממה - אחד החיילים נחטף. 

"אירוע בחרמון הוא שונה מכל אחד אחר ברמת הגולן בגלל המתווה ההררי המיוחד לו", מסביר קצין האג"ם. 

הפלוגה שיושבת שם קפצה מיד לפעילות, חיסלה חמישה מחבלים במרחב והחזירה את החטוף. בו זמנית התחיל עוד 'גשם סגול', הפעם במג'דל שמס, אחד הכפרים הדרוזים בגזרה. 

"זו פעם ראשונה שמתרגלים בתוך כפר דרוזי", הוא הוסיף, "ארבעת הכפרים הדרוזים מאפיינים את מרחב הגולן, ושיתוף הפעולה איתם חיוני". 

יום רביעי, 11.5

השמש שקעה, הטמפרטורות צנחו, והתרח"ט התקרב לסיום. באישון לילה, כוחות מילואים של החטיבה התחילו את האקט האחרון שנמשך עד אור בוקר יום חמישי, בלב יער אודם. 

הם פתחו בנוהל קרב, ועברו מהגנה על הגזרה להתקפת האויב. "תרגלנו תרחישים שונים, והגענו להישגים הנדרשים", ציין סא"ל (מיל') כרמל הלפרין, מג"ד 7491, גדוד המילואים של החטיבה. 

"המהות של התרח"ט הייתה לשפר את מעבר החטיבה לצק"ח (צוות קרב חטיבתי) שלה, מהגנה להתקפה בקרב ועשינו את זה בצורה מצוינת", מסכם רס"ן סעד, "נערכנו ליום פקודה על כל מה שמשתמע מכך".