אוגדה 91 קפצה ל-4 ימים ביוון - ולא לטובת חופשה

במשך 4 ימים, התאמנו כוחות היבשה הישראליים יד ביד עם צבא יוון, על מגוון תרחישים אינטנסיביים. אנשי הלוגיסטיקה של אוגדה 91 הצטרפו למשלחת הייחודית, במטרה ללמוד וללמד על עולמות האספקה והמעטפת הקריטית בשעת לחימה. אז מה זה מבצע לוגיסטי? ולמה הם נתקלו במאפייה צמודה לשדה הקרב? קיבלנו מהקל"ח את התשובות

08.03.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

לפני כשבועיים, עלו מאות חיילי צה"ל על מטוס - והמריאו כל הדרך ליוון. במשך ארבעה ימים התאמנו כוחות היבשה הישראלים עם המקבילים היוונים, ותרגלו מגוון תרחישים, תוך שיתוף פעולה והעברת ידע באופן הדדי. 

לצד השריונרים, מפקדי הקומנדו וסיירת נח"ל, לקחו חלק בתרגיל המיוחד גם 14 אנשי לוגיסטיקה, רובם ממערך הסיוע המנהלתי באוגדה 91. 

"אומנם טסנו עם יחידות זרוע היבשה, אבל התנהלנו כמשלחת נפרדת לכל דבר ועניין, והתמקדנו בעולמות כוח האדם והלוגיסטיקה", מספר רס"ן אור כהן, קצין הלוגיסטיקה החטיבתי של חטיבת האש 7338.

בתרגלים מסוג זה, המטרה המרכזית היא לחזק את הקשר עם היחידות המקבילות לצה"ל, כשהפעם אלו היו אנשי המלכ"א (מרכז לוגיסטיקה וכוח אדם) בחטיבת השריון היוונית: "במשך כל התרגיל דיברנו על תפיסות לוגיסטיות במהלך לחימה, שיטות אספקה ודרכים לשמור על כוח אדם מתפקד בשעת חירום".

מעבר ללמידה התיאורטית, המשלחת לקחה גם חלק אינטגרלי במבצע לוגיסטי גדול. הכוח היווני והישראלי תרגלו יחד מעבר של אספקה, כמו מזון, דלק וציוד רפואי, ותגבור כוח אדם בזמן קרב. מדובר בתרגול חשוב ביותר - שכן תוואי השטח באי היווני הוא סלעי, הררי וגובל בים - בדומה לגבול הצפון ולעוצבת הגליל בפרט (האוגדה בה משרתים החיילים). 

"למדנו המון דרך התרגיל - בעיקר על לחימה רב זרועית", מעיד רס"ן כהן, "בעוד שאצלנו חיל האוויר אחראי על תדלוק ותחזוק המסוקים שלו, שחשובים מאוד בזמן מלחמה בפן הלוגיסטי, גדודי הלוגיסטיקה של צבא יוון מחזיקים במסוקים משלהם. כך, אפשר לדוגמה לתדלק רכב, טנק ומסוק מאותו אמצעי תדלוק". 

מהצד השני, הכוחות היוונים למדו מכוחותינו על מערכות טכנולוגיות ייחודיות ועל אמצעים מיוחדים. "אחד מהם הוא כלי שפיתחנו על מנת להאריך את אורך הנשימה ושרשרת ההספקה שמגיעה ללוחם בקצה", מוסיף רס"ן כהן, "זה מאפשר לנו יכולת תגבור יעילה הרבה יותר". 

בזמן התרגיל נחשפו הכוחות הישראלים לעובדה מפתיעה מאוד - בשעת מלחמה פותחים עמיתיהם היוונים מאפייה בסמוך לשדה הקרב. כן, קראתם נכון - מאפייה. "לא האמנו שקיים דבר כזה", צוחק רס"ן כהן, "במלחמה יש יחידה קטנה שכל מטרתה לאפות לחם טרי עבור הלוחמים - כ-8,000 ביום. כל חייל מקבל כיכר אחת ליום - והם אפילו ממלאים כל כיכר בגבינת פטה". 

"במהלך ארבעת הימים האלה הבנו כמה חשובות המשלחות האלו", הוא מסכם, "למרות שהמשימה והייעוד שלנו כצבא שונה, אפשר ללמוד המון אחד מהשני. זה גורם לחיילים שלנו להסתכל מנקודת מבט אחרת על עוצמת היכולות של צה"ל". 

"כשמפקד החטיבה היווני כינס אותנו לשיחה בסוף המשלחת והביע את הערכתו כלפינו וכלפי צה"ל כולו, הרגשנו תחושת גאווה מטורפת", נזכר הקל"ח, "אנחנו מקווים שהיוונים יום אחד גם יגיעו לישראל, לאוגדה שלנו, וכך נסגור מעגל".