מהטלפון לחמ״ל ועד סגירת האירוע - כך פועל שיתוף הפעולה בין ים ליבשה

לפני מספר ימים, חצה חשוד לבנוני את גבולה המערבי של ישראל. זרוע הים וכוחות ההנדסה הקרבית, שתפסו קו בחטמ"ר 300, סגרו מעגל מהיר והעבירו אותו להמשך חקירת כוחות הביטחון. קבלו הצצה לאחד משיתופי הפעולה המיוחדים ביותר, המתרחש מבלי שאנחנו בכלל שמים לב, על בסיס יום יומי

16.04.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

ערב המימונה, לוחמי צה"ל מוקפצים לפעילות מבצעית בפיקוד הצפון. חצי שעה בלבד עוברת מהרגע שהם מגיעים לנקודה ועד לעצירת חשוד, שחצה את מרחב הגבול סמוך לראש הנקרה, וסוגרים את האירוע. 

חטמ״ר 300 היא האחראית על הביטחון השוטף בגזרה המערבית של הגבול בין ישראל ללבנון - בין ראש הנקרה למלכיה. תקופת החג הייתה מתוחה במיוחד באזור זה, כאשר בשבוע שעבר נורו 34 רקטות ליישובי הגליל המערבי. 

באופן טבעי, גם בגבול הימי הדריכות הייתה גבוהה - שכן מדובר במרחב פתוח, ללא גדר פיזית. במרחב זה רוב הפעילות לשמירה על הבט"ש נעשית ע"י ספינות (דבורות וסטיל"ים), כשהבקש"יות מכוונות אותן למקומות שזיהו בסביבתם פעילות חריגה.

"המבנה הטופוגרפי של ראש הנקרה מאתגר, הוא גורם לנו ללמוד ולהתפתח כל פעם מחדש", מעידה סג"ם שיר אשכנזי, קצינת השליטה הימית של מוצב ראש הנקרה, "מדובר ברכס אחד ארוך, שמכסה חלק מהאזור עליו אני אמונה, כשראש הנקרה הוא הקצה שלו". 

"איפה שהים, האזור עליו אני שולטת נגמר, החוף מתחיל וקו התפר הזה עלול להיות מסובך לתפעול", היא ממשיכה, "לכן אנחנו בשיתוף פעולה צמוד עם כוחות חטמ"ר 300 - יוצרים איגוף מכל הכיוונים לחסימה והגנה של שני המרחבים - היבשתי והימי. מדובר בתרגול שאנחנו מבצעים על בסיס יום יומי. אנחנו נמצאים בכוננות תמידית". 


סג"ם שיר אשכנזי

ואכן, ביום רביעי האחרון התפרץ אירוע וחשוד חדר את הגבול - הגיע דרך הים, וטיפס על מצוק. הראשונה לזהותו הייתה אחת הבקש"יות שישבה במי"ק (מרכז ידיעות קרב). היא דיווחה לקצינתה, סג"ם אשכנזי, שהקפיצה את כוחות היבשה שתופסים קו באזור - הפעם אלו היו גדוד הנדסה קרבית 603.

"קיבלתי טלפון לחמ"ל מהבקש"ית, שדיווחה על מסתנן מגבול לבנון. ישר קפצתי עם הכוחות לנקודה", משחזר סגן רואי עטר, סמ"פ של אחת הפלוגות, "יחד עם הדבורה זיהינו את האדם. הטלפונים והמיקומים אליהם כיוונו אותנו הבקש"יות היו מדויקים - הן לא הורידו את העיניים מהמסך והקפיצו את הספינה בתזמון הנכון. השפה המשותפת עבדה מצוין והאירוע נסגר בתוך פחות מחצי שעה". 


סגן רואי עטר

"החשוד היה קרוב מאוד לכוחות", נזכרת סג"ם אשכנזי, "זה לא סוד שהייתה מתיחות ביטחונית גבוהה. אנחנו עובדים קשה בגזרה שהיא כמו משחק שחמט". 

"הפעם הוא טיפס על מצוק, פעם הבאה זה יהיה על סירה ופעם הבאה בשחייה", מצטרף סגן עטר, "הצלחנו לסכל את כניסתו למרות התנאים -  גשם, רוח חזקה וגלים מתנפצים. המקצועיות שלנו הביאה את התוצאה הטובה ואנחנו נמשיך לשמור על ביטחון ישראל".