כך הפכה 869 ליחידה הרב מימדית הראשונה בפיקוד הצפון

שנה לאחר ההחלטה להפוך את יחידות האיסוף הקרבי לרב-מימדיות, עמדה הראשונה מהן במשימה. שמענו ממפקד 869 על ההישגים שפעם נראו כחלום רחוק, על האמל״ח המתקדם שהוביל אותם צעד קדימה, וכיצד - מול אויב שגדל ומתפתח - ההחלטה להמריא עם "שחף" מקבלת משמעות רחבה הרבה יותר

08.01.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

במשך שלושה ימים רצופים באוגוסט האחרון, צעדו לוחמי ולוחמות האיסוף של 869 לכל אורך גזרת לבנון, וליתר דיוק, 86.9 ק"מ - כמספר היחידה. המסע, שהתקיים סמוך לציון חמישים שנה להקמת היחידה, זיכה אותם במתנה חדשה-ישנה - סיכת היחידה המיתולוגית, שנעלמה מהנוף כשהחליטו על איחוד חיל הגנת הגבולות וחיל האיסוף הקרבי.

לא סתם חוזרת הסיכה הייחודית לשימוש. מדובר ביריית פתיחה סמלית לתהליך גדול ונרחב שעוברת היחידה בשנה האחרונה - הפיכתה ליחידה הרב-מימדית הראשונה של פיקוד הצפון. המהלך החל בהמשך להחלטת חיל הגנת הגבולות לפתוח בתוכנית שתהפוך את כל יחידות וגדודי האיסוף הקרבי, בכל גבולות המדינה, לרב-מימדיים. בעקבות אתגרי הגזרה בה הם מתפרסים, 869 נבחרו למשימה.

"אנחנו נמצאים לכל אורך גזרת לבנון, מהים ועד הר דב, במטרה לאתר ולחשוף את האויב בכל אירוע שח"ם (שגרה, חירום ומלחמה)", מסביר מפקד היחידה, סא"ל רועי הורביץ, "אוגדה 91, אליה אנו שייכים, מתמודדת עם אויב שונה שמביא איתו אתגרים גדולים ממה שאנחנו מכירים כיום, ודרושות התאמות כדי להתמודד איתו בצורה המיטבית ביום פקודה. אם האויב משתנה ומתפתח, גם אנחנו צריכים - לכן הוחלט על המודל הרב-מימדי".

במהלך 2022 צבר התהליך תאוצה - לוחמי ולוחמות יחידת האיסוף קיבלו לידיהם אמל"ח חדשני ומתקדם, המשפר את האפקטיביות המבצעית. מרחפנים חדשניים, דרך מכ"מים טקטיים ועד לחמ"לים טכנולוגיים יותר, בהם יושבות הבקא"סיות - העיניים של הלוחמים מרחוק. 

והכול למטרה אחת - להפוך ליחידה שיודעת לעבוד בכלל הרבדים והמימדים, כדי לשקף בזמן אמת תמונת מצב מדויקת ביותר ללוחמים שייכנסו למרחב התמרון במערכה הבאה.

בשבוע שעבר, בתרח"ט 769, השימוש ביכולות החדשניות הגיע לשיאו: "הוספנו אופציות שלא היו קיימות ביחידה קודם, כמו היכולת לאסוף מידע ולתקוף בו זמנית בעזרת אמצעי איסוף וניטור חדשים, או האמל"ח המתקדם שקיבלנו השנה. שיפרנו דרמטית את היכולת שלנו לחשוף את האויב מזוויות שונות, כשהוא בכלל לא יודע שאני מסתכל עליו". 

במהלך השנה, יצאו הלוחמים והלוחמות לפעילויות מבצעיות מסווגות, ועבדו על דיוק יכולות האיסוף והתקיפה המתקדמות בצורה המיטבית. הם בנו נוהל קרב חדש ואיכותי, למדו איך לקלוט פיתוחים נוספים של מגוון יחידות, כמו לוחמה אלקטרונית, הוציאו לפועל פעילויות משותפות, ואף הצליחו לאסוף מידע חדש על חיזבאללה שהועיל לכוחות המודיעין. "חשפנו אויב שלא ראינו קודם לכן", מדגיש סא"ל הורוביץ.

"אנחנו כל הזמן נערכים ליום בו נצטרך לפעול", ממשיך מפקד היחידה, "ולכן נוסיף להשתדרג בתחום האש, ברחפנות, ומעבר לאלה - כשמדברים על רב-מימדיות, מתכוונים גם לשפה משותפת בין כלל הגורמים ביחידה, שמסתכלת באופן רחב על איסוף ותקיפה, גם בקרב הלוחמים וגם בחמ"לים". 

"אנחנו גם שואפים שבפעם הבאה שנצא לשטח, הלוחמים לא יסתובבו בצוותים בודדים כמו שהיה עד היום, אלא בצק"פים (צוותי קרב פלוגתיים) - עם יחידות שונות השולטות על אמצעי לחימה נוספים כמו זיק או רוכ"ש". 

"אנחנו יחידה מתפתחת ואנחנו לא מפסיקים ללמוד", מצהיר מפקד היחידה, "להגן על גבולה הצפוני של ישראל זה משהו יותר גדול מכולנו, ולכן אנחנו מושקעים בזה במאת האחוזים. יחד - לוחמים ולוחמות, בקא"סיות, צוותים טכניים ומפקדה - כולנו מייצרים רוח לחימה ומתאימים את עצמנו לאויב שמולנו. כיחידה רב-מימדית, תפקידנו לספק פתרונות לבעיות מבצעיות רחבות שניתקל בהן ביום פקודה, וזכות לעשות את זה. פעם היינו יחידה קטנה מאוד, והיום אנחנו היחידה הרב-מימדית של פיקוד הצפון - ואין גאה ממני".