החטיבה החומה עם תפקיד חדש וראשון מסוגו

לגולני אמל"ח ייחודי וקטלני שיעמוד בחוד החנית ביום פקודה - הנמ"ר (נגמ"ש מרכבה). בחטיבה הבינו כי צריך לשפר את הרמה המקצועית של הלוחמים המשתמשים בו, ובהובלת מחלקת הטנ"א של החטיבה פתחו פיילוט ראשון מסוגו ואף והגדירו תפקיד הדרכה חדש - מטמיעת אמל"ח. כיצד הפיילוט יעבוד? מה היא מערכת בר"ק? ומי הן אותן הבנות שיתחילו את התפקיד החדש? כל הפרטים

22.05.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בחודש יוני יתייצבו בשערי מפח"ט גולני חמש מדריכות חדשות - שמעולם לא נראו בצה"ל. מדובר בפיילוט חדש של החטיבה החומה, הקשור לאמל"ח הייחודי שלה - הנמ"ר. מדובר בכלי הניחן בטכנולוגיות מתקדמות - מערכת הגנה אקטיבית ליירוט טילי נ"ט ("מעיל רוח"), מצלמות, מסכי מודיעין ומערכות שליטה ובקרה, ההופכות אותו לכלי שיהווה את חוד החנית של הצבא הירוק בשעת מלחמה.

בגולני נפלה ההבנה שבתקופות התע"ם הכשירות יורדת, ודרוש ליווי מקצועי צמוד כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר על הכלי. זה מה שגרם לקצין הטנ"א של החטיבה, רס"ן אולג גומן, לצאת בתוכנית חדשה בשיתוף פעולה ייחודי עם בה"ד 20. "הנמ"ר הוא מכלי הלחימה הכי מתקדמים שיש לצה"ל כיום - שיכול לקחת לוחמים ולהכניס אותם לעומק שטח האויב באופן הממוגן ביותר", מסביר רס"ן גומן. 

"במהלך מסלול ההכשרה, מחלקים את הלוחמים למקצועות וצוותים - אז כמו שיש צלף ומאגיסט, יש גם צוות נמ"ר. בסוף המסלול, הצוות נשלח לקורס יסוד נמ"ר בביסל"ח למשך שבועיים ואחריו חוזרים לחטיבה ל-6 שבועות של אימון, לתרגול טכניקות קרביות ליום פקודה. אבל כשעולים לסדיר, חוץ מבאימונים גדולים, הם לא צמודים לנמ"ר, והכשירות, באופן בלתי נמנע, יורדת".

"איתרנו בנות שגויסו להיות מדריכות טכנולוגיות", הוא מסביר, "העברנו אותן הכשרה ייעודית לנמ"ר, וממש בשבועות הקרובים הן עומדות להסתפח לחטיבת גולני, בתור אוטוריטה מקצועית שתלמד אותם לעומק את המערכות - גם במהלך התע"ם וגם בתקופת האימון".

יחד עם הפיילוט הראשון מסוגו, אותן בנות זכו גם להגדרת תפקיד חדשה בצה"ל כולו - מטמיעות אמל"ח.

בנוסף, בשביל אותן בנות פותחה מערכת דיגיטלית, חדשנית וראשונה מסוגה בשם בר"ק - בקרה רשתית קרבית, שמטרתה ריכוז נתוני צוותי הנמ"ר במהלך האימונים על מנת לקבוע את רמת הכשירות. גם היא מוגדרת פיילוט ונכנסת לשימוש שבוע הבא באחד הגדודים.

"בקרוב מאוד אני מסתפחת לבסיס שרגא (המפח"ט), עוברת שלישותית לחטיבה, מקבלת תג של גולני וכומתה חומה - והופכת חלק מהחטיבה לכל דבר ועניין", מספרת טוראי מיכל גינדי, אחת מבנות הפיילוט, "אני אקח חלק פעיל בתרגילים ואעזור למצות את כל הפונקציות שיש בנמ"ר - בדגש על מערכות ההתקפה וההגנה".

לעבודתן קיים גם תפקיד נוסף: "הן ידרגו את כלל צוותי הנמ"ר ע"פ פרמטרים מוגדרים ויכניסו את התוצאות למערכת", מוסיף רס"ן גומן, "כך, ביום פקודה, ניכנס למערכת ונבין ברגע איזה צוות הכי כשיר ויכול להיות בקדמת הכוח".

הפיילוט החדשני כרגע מתוכנן לתקופה של שלושה חודשים. בסיומם, יבצעו בחטיבה הפקות לקחים. במידה והפיילוט ייחשב כמוצלח, הוא יתרחב גם לחטיבת גבעתי ולחיל ההנדסה הקרבית, שגם בהם משתמשים בנמ"רים.

"השאיפה הסופית היא להתרחב כמה שאפשר - גם בתוך חטיבת גולני. לגייס בנות מראש, כך שיהיו לפחות 3 מטמיעות אמל"ח בכל גדוד", מעיד רס"ן גומן, "כך נוכל לייצר יכולות מיטביות לשמירת כשירות אצל הלוחמים". "אנחנו בונות דרך לאלו שבהמשך יקבלו זימון לתפקיד טרם הגיוס", מצטרפת טוראי גינדי.

מעבר לכך, אם הפיילוט יתברר כמוצלח, בחטיבה מתוכנן כי מטמיעות האמל"ח יכניסו לחטיבה גם את האמל"ח המתקדם הבא - נמ"ר סימן 2, הנחשב עוצמתי, מתקדם וטכנולוגי יותר מקודמו.