מהו ה'סניף' הלבנוני של חמאס?

אחרי צוק איתן נפלה בהנהגת חמאס החלטה – להקים שלוחה נוספת, צפונית, במטרה לייצר חזית נוספת במקרי הסלמה בעזה. ביממה אחת השבוע נורו כ-34 רקטות מלבנון, ובתגובה תקף צה"ל יעדים של ארגון הטרור בדרום המדינה. אז הגיע הזמן להבין – מי הם אנשי החמאס שיושבים בלבנון?

09.04.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

שתי יממות עברו מאז שוגרה הרקטה הראשונה מלבנון אל שטח ישראל. מאז, נורו עוד עשרות - גם בגזרה הצפונית וגם ברצועת עזה. צה"ל בתגובה תקף מטרות של ארגון הטרור חמאס, העומד מאחורי הירי בשתי הזירות.

אחרי שלושה ימי התחממות בגזרות השונות נקבע כי תושבי עוטף עזה אינם נדרשים לשהות יותר בקרבת מרחב מוגן וגם בצפון תמשיך השגרה כרגיל. אז כשהמצב ברגיעה, חשוב להבין – איך הגיע החמאס ללבנון? מי הם אנשי החמאס שיושבים שם? ומדוע החליטו לתקוף אותנו גם מהזירה הצפונית?

 
תיעוד מחמ"ל אוגדה 91 בזמן התקיפה בלבנון

חמא"ס הם ראשי תיבות של "חרכת אל-מקאומה אל-אסלאמייה" תנועת ההתנגדות האסלאמית. כמו כן, המילה "חמאס" פירושה התלהבות, להט, גבורה וקנאות. התנועה הוקמה בעזה בדצמבר 1987, עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה, כזרוע פוליטית וצבאית של תנועת "האחים המוסלמים".

מטרת התנועה היא הקמת מדינה פלסטינית על כל שטחי מדינת ישראל, תחת המוטו "אללה הוא תכליתה, הקוראן הוא החוקה שלה, מלחמת הקודש היא דרכה, והמוות למען אללה הוא הנעלה במשאלותיה".

בבחירות 2006 בעזה ניצחה החמאס באופן בלתי צפוי את תנועת הפת"ח (התנועה לשחרור פלסטין), ששלטה ברצועה מאז הקמת הראשות הפלסטינית, ונחשבה למובילה מבחינת אהדת הציבור העזתי.

החמאס, שלראשונה הראתה כח פוליטי אמיתי, הקימה ממשלה בראשות איסמעיל הנייה. הזכייה הובילה לעימותים קשים בין הארגונים, שבסופם, מאז שנת 2007, שולטת חמאס בפועל בכל רצועת עזה באגרוף ברזל.

בשנת 2014, במבצע צוק איתן, מצאה את עצמה הנהגת חמאס בעזה כשהיא בודדה במערכה מול ישראל, ללא סיוע צבאי מבחוץ. בעקבות זאת, כחלק מהלקחים שארגון הטרור הפיק לאחר המבצע -  הוחלט על הקמת כוח צבאי על אדמת דרום לבנון שיהיה חלק אינטגרלי מהארגון.

לטובת הקמת הכוח הצבאי החדש גויסו פעילים פלסטינים שמזוהים אידיאולוגית עם הארגון וחיים בלבנון, בעיקר סביב צור - מספרם מוערך בכמה מאות. לתנועה שתי הנהגות - הנהגת הפנים והנהגת החוץ. מאז מותו של השייח' יאסן בשנת 2004, הנהגת החוץ היא הסמכות הבכירה ביותר בתנועה הלכה למעשה. בהנהגת החוץ יושבת הלשכה המדינית של חמאס - תפקידה לקבל החלטות ולקחת אחריות על קשרי החוץ של התנועה, גיוס כספים, מדיניות ההסברה והכוונת הפעילות הצבאית. שלוחת לבנון של חמאס אמנם נמצאת בקשר עם חמאס עזה, אך מקבלת את הפקודות מהנהגת החוץ בלבד.

מוביל הקו הזה בחמאס הוא סאלח אל-עארורי, בכיר הארגון שבעבר היה כלוא בישראל, וארצות הברית הכריזה על פרס כספי על ראשו. בלבנון עצמה המפקד הוא אוסאמה חמדאן – במטרה לייצר חזית נוספת מול ישראל, במקרה של עימות צבאי בעזה.

ואכן, כשהמתיחות הבטחונית החלה להתגבר בעקבות העימותים בהר הבית בלילה שבין שלישי לרביעי, והמצב החל להסלים גם בגזרה הדרומית, המתיחות נמשכה אל תוך החג והתרחבה לצפון – ירי רקטי לעבר יישובי הגליל המערבי.

בישראל מודעים ונערכים לפעילות חמאס מלבנון כבר שנים. "צה"ל כשיר, מוכן וערוך לממש את המשימות שלו", אומר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי. "הפעילות ההתקפית שביצענו הלילה ביותר מזירה אחת, היא אינדיקציה ברורה לכך. אנחנו רואים במדינת לבנון אחראית לכל הנעשה משטחה, וכך גם לירי שבוצע על ידי חמאס משם - לא נאפשר לחמאס לפעול מלבנון".