קפצנו בין המוקדים החמים של "אגרוף המחץ". צפו

על תרגיל ״אגרוף המחץ״, האימון המטכ"לי הגדול, כבר בטח שמעתם. עם סיומו, עברנו בין המוקדים שתרגלו תרחישים בגבול הצפוני, שמענו מקציני המבצעים, מרכז האש, הלוגיסטיקה והטנ"א על המוכנות למערכה הבאה, מדוע התפקיד של כל אחד מהם קריטי וכיצד יתפקדו בשעת השין

15.06.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בחודש שעבר, יצא פיקוד הצפון, בשיתוף כלל הזרועות והאגפים בצה"ל, לתרגיל רב מערכי המדמה לחימה ממושכת בזירה הצפונית. התרגיל האינטנסיבי, שנמשך שבועיים, היה חלק מ"אגרוף המחץ" - האימון המטכ"לי המרכזי של השנה שנועד להכין את כלל הכוחות, בסדיר ובמילואים, למערכה רב זירתית.

על מנת להבין איך יפעלו הכוחות בגבולות הצפון ביום פקודה, הצטרפנו לתרחישים השונים שתורגלו וקיבלנו נקודת מבט מבפנים על ההתמודדות עם האויב - בהגנה, בהתקפה ובאסטרטגיות הלחימה המתקדמות.

התחנה הראשונה - צפת. במפקדת הפיקוד ירדנו למעמקי האדמה, אל הבור, וגילינו עיר שלמה המורכבת מחדרי מלחמה בעלי מטרות שונות. במשך שבועיים רצופים, הכוחות שישבו בהם פעלו במרץ והצליחו לספק תמונה רחבה על ההתנהלות האופרטיבית והפיקודית במערכה הבאה.

"לכל אורך התרגיל, ראינו שיתוף פעולה רב מדרגי ורב זרועי בצורה יוצאת דופן", מעידה רס״ן ש׳, רמ״ד תקיפה במרכז האש של פיקוד הצפון, "שת״פ שמאפשר לנו לשמור על הגזרה הצפונית בצורה הרמטית, וכמובן גם על ביטחון התושבים. במרכז האש אנו מייצרים עוצמה וחוזק שמאפשרים דיוק ויעילות - כדי שנוכל לעמוד במשימה שלנו".

"פיקוד הצפון הוא מכונה גדולה שחייבת לעבוד היטב - מכונת מלחמה של ממש", מוסיף רס״ן ש׳, רמ״ד אופרטיבי באגף המבצעים של הפיקוד, "מפקדת הפיקוד היא שעומדת במרכזה, ובתוכה אגף המבצעים - המנוע של העסק והגוף שאחראי לסנכרן ולוודא שכל המאמצים פועלים באותו כיוון ובמטרה להגן על גבולה הצפוני של מדינת ישראל, ובמידת הצורך להכריע את אויבינו".

התחנה השנייה - תראו״ג 91. מראש הנקרה במערב ועד להר דב במזרח, עוצבת הגליל אמונה על כל גזרת לבנון. לתרגיל באזור זה יש גם חשיבות אסטרטגית - הכוחות מפגינים ריבונות ונוכחות בגבול הצפוני, לעיתים ממש מול עיניי החיזבאללה. לכן, במהלך האימון שמו דגש על תרחישי הגנה והתקפה מגוונים.

התחנה השלישית והאחרונה - תראו"ג 36, האוגדה האורגנית של פצ״ן, שלוחמיה יכולים, בשעת הצורך, להיכנס לעומק שטח האויב. במשך שבוע ימים, תורגלו כוחות האוגדה, הכוללים חי"ר, שריון, הנדסה ואש, בשיתוף כוחות אוויר, מודיעין, תקשוב ולוגיסטיקה.

"לאוגדה חלק משמעותי מאוד בתרגיל", מעיד סא״ל מיכאל אזולאי, קצין הלוגיסטיקה של אוגדה 36, "אנחנו לומדים המון בשבועיים האלה. אני אישית אחראי על מערך הסיוע המנהלתי והמאמץ הלוגיסטי באוגדה, שבלעדיו התרגיל לא יכול היה לצאת לפועל. אנחנו מאפשרים את הרציפות וההמשכיות של האוגדה בלחימה".

"מערך הטכנולוגיה והאחזקה של אוגדה 36 מכין את כולה לחירום", קובע סא"ל איציק סימן-טוב, קצין הטנ"א של האוגדה, "מהאמל״ח האישי של הלוחם ועד לאמל״ח המתמרן, כלומר הטנקים, הנגמ״שים והמשאיות. לקראת התראו״ג עשינו לא מעט אימונים בהם תרגלנו את אנשי המערך, גם בסדיר וגם במילואים, בעבודה פיזית - על מנת להעלות את הרמה המקצועית".

"אגרוף המחץ" הגיע לסיומו ביום חמישי האחרון ואיתו גם התרגיל בצפון. בפיקוד הביעו שביעות רצון מהעמידה ביעדים, ומהשיפור ביכולות הלחימה הרב זירתית וכניסה לשטח לבנון - במטרה לשתק ולסכל איומים מצד האויב ולהגן על עורף מדינת ישראל.