איך נראה המבצע מהעיניים של 3 מ"פים על קו הגבול?

עבור חלקם הוא כבר הבית השני, לאחרים הוא גזרה חדשה שלמדו ולומדים להכיר. אבל כל אחד מהם מרגיש מקרוב את התקיפות העוצמתיות נגד חיזבאללה ושותף לפעילות האינטנסיבית. 3 מפקדים מספרים לנו מהשטח על הלחימה בצפון, ומשתפים בתחושות וברגעים שמסמנים עבורם שינוי על קו הגבול

25.09.24
גל מי טל, מערכת את"צ

"במשך 11 חודשים איתרנו עוד ועוד מטרות אויב, אספנו עליהן מידע ועקבנו אחריהן באופן צמוד", כך מתאר סרן סמואל, מ"פ בגדוד איסוף 869, את ההכנות לפעילות הרחבה נגד חיזבאללה, שאת עוצמתה רואים היטב כעת, כחלק ממבצע "חיצי הצפון".

"היום", הוא ממשיך באותה נשימה, "אנחנו עדים לזה שהן מושמדות ונעלמות מהמפה - זו המהות של כל העשייה שלנו, לאורך כמעט שנה, מזוקקת לכדי שניות בודדות".

רוצים להתעדכן בזמן אמת? הצטרפו לטלגרם של צה"ל

גדוד 869 אחראי על יותר מ- 120 חיסולים עד כה מתחילת המלחמה, וכעת האינטנסיביות רק הולכת וגוברת. "המשימה שלנו, בצורה הכי פשוטה, היא לאתר ולהשמיד כוחות אויב בגבול לבנון", הוא מסביר.

"אנחנו פועלים בעצימות גבוהה כל הזמן, אבל בסוף, אותם רגעים של סגירת מעגל, והמשמעות שלהם עבור הלוחם בקצה, הם שמאפשרים לנו להמשיך במארבים ובפעילות מסביב לשעון, בחום ובקור. בתור המפקד שלהם - אני יודע שאני יכול להיות גאה".

לצד משימות ההתקפה, לוחמי האיסוף לוקחים חלק משמעותי גם בהגנה על שטחי ישראל והגבול בזירה, והם כמובן ממש לא לבד במערכה - הם פועלים בשיתוף פעולה צמוד עם התצפיות וכוחות החי"ר שתופסים קו באזור.

גם בחטיבה 300 לא נחים לרגע. גדודי המילואים שלה התייצבו להילחם כבר ב-7 באוקטובר, ונכנסו ישירות לתעסוקה מבצעית במשך ארבעה חודשים. "אנשים הגיעו לכאן עוד לפני שהספקנו להתקשר ולבקש מהם לבוא", מספר רס"ן (במיל') גל, מ"פ בגדוד, "מלוחמים צעירים בני 24, שרק חזרו מהטיול, ועד מתנדבים שחצו את גיל 50 - כולם התייצבו בלי לשאול שאלות".

"העבודה הצמודה עם כוחות בעלי מומחיות אחרת חדשה עבורנו. אנחנו כוח שמורכב ברובו הגדול מאנשי מילואים יוצאי גולני", הוא מציין, "אך כיום התצפיות והשריון הם חלק בלתי נפרד מאיתנו - יצרנו סינרגיה אדירה". 

כעת, לוחמי הגדוד נמצאים בגזרה בסבב שני, עם כוחות מחודשים וניסיון רב, כשהם מכירים היטב כל שביל ונתיב. "כמו כולם אנחנו עדים למכות הקשות שהאויב מקבל".

לעומתם, גדוד המילואים של עוצבת שועלי המרום עלו לצפון רק לפני שבועות ספורים, מעזה ואיו"ש, הישר למבצע הנוכחי ולעצימות הגוברת באזור. "הדבר הכי חשוב כאן הוא החוסן של הלוחמים", מחדד רס"ן (במיל') אברהם, מ"פ בגדוד, "אומנם זו הפעם הראשונה שלנו פה, אבל הניסיון האמיתי שצברנו ב-150 ימי לחימה  - הוא בעיקר מנטלי".

האתגר המרכזי, על פי מפקד הפלוגה, הוא חוסר הוודאות והציפייה ללא נודע. "בימים האחרונים אני והלוחמים בגדוד נמצאים בנקודת מפנה של ממש", הוא מעיד, "המעבר הזה מהגנה להתקפה מפיח בנו כוחות מחודשים. לדעת שאנחנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית - שינוי המציאות הביטחונית כאן בצפון".

"בלי המשפחות והתמיכה שאנחנו מקבלים מהעורף, לא היינו יכולים לעשות פה שום דבר, הם המנוע האמיתי של הלחימה הזאת", הוא מצהיר בפה מלא, "בסוף כולנו כאן בשביל מטרה אחת - להחזיר את השקט למדינה שלנו. השאיפה היא לראות כמה שיותר מהר את הגינות הנטושות והגנים הריקים מתמלאים בחזרה בשמחה, בצחוק ובצבע. עד אז, אנחנו כאן, נותנים הכול וממשיכים להילחם".