הכוחות שמהנדסים 'מזרח חדש' - ומכשול נוסף נגד הטרור

כבר בנקודות קריטיות רבות על הגבול עם סוריה - הוקם לאחרונה מכשול חדש, שנועד לעכב ולסייע במניעת ניסיון פלישה מהמזרח. כשתמונת הטרקטור הצהוב הפורץ את גדר הרצועה בדרום עוד טרייה במוחם, כוחות ההנדסה של 210 חוזרים לביצורי השדה ולתעלות של מלחמות העבר, משולבים במערכות הטכנולוגיות של ההווה והעתיד

04.11.24
גל מי טל, מערכת את"צ

כבר מהמשפטים הראשונים של רס"ן שלומי על הזירה בה פועלים כוחות ההנדסה של 210 בחודשים האחרונים, התחלתי לצייר בדמיון את הגבול הסורי - הנפרש מהחרמון לאורך שטחיה הפתוחים של רמת הגולן. אך דווקא ברגע הזה מבקש ממני קצין ההנדסה להחליף את התמונה הזו באחרת - אותה הם מעצבים בימים אלה מחדש.

"השקט היחסי שיש כאן עלול לתעתע", הוא מבהיר במידה והיה צל של ספק, "אנחנו פועלים קשה כדי לשמר אותו ולאפשר לצבא להתמקד בזירות הלחימה האחרות. אבל זה לא אומר שאנחנו לא פוגשים את האויב - מציץ, מנסה לצלם או מתמהמה באזור הגדר במסווה של רעיית צאן או ציד. אי אפשר לזלזל בכלום, ואנחנו כאן כדי לפעול היום ולהתכונן גם למחר".

כמו כולם, רס"ן שלומי לא ישכח לעולם את התמונה שנצרבה בבוקר 7 באוקטובר: "הטרקטור הפשוט פורץ את גדר המערכת הטכנולוגית, המשוכללת והיקרה, באין מפריע". אותו סרטון מלווה אותו יום יום בבניית המכשול ההנדסי החדש על קו הגבול עם סוריה.

"הבנו שאי אפשר להישען אך ורק על פתרונות 'חכמים', והחלטנו לחזור לביצורי השדה, לתעלות והשוחות, אלה שחפרו במלחמת העולם הראשונה והשנייה", מסביר קצין ההנדסה, "הוספנו 'רכיב טיפש', כזה שלא מתיימר להיות 'הבשורה האחרונה' באף תחום - תעלה פשוטה, המרוצפת בסלעים מקומיים מצדה האחד ומוקפת בסוללת עפר גבוהה מצדה האחר".

ייעודו הרשמי של פרויקט המכשול ההנדסי, ממנו נגזר השם 'מזרח חדש', הוא שינוי פני הגזרה ומתן תשובה ממוקדת לאיומים בה. "מטרתו היא לעכב חדירה רכובה של כוחות אויב ולספק לחיילי צה"ל זמן נוסף להסרת האיום ולמניעת פשיטה על יישובי רמת הגולן".

בחלק הזה מבקש רס"ן שלומי להדגיש נקודה קריטית אחת: "אין למכשול הזה את היכולת למנוע חדירה בפני עצמו". כדי למנוע תרחיש כזה, לדבריו, 'מזרח חדש' נדרש לתפקד בשילוב עם שתי צלעות נוספות במשולש ההגנה: הערנות וההתרעה לניסיון לחצות אותו, והימצאות כוח לוחם מיומן ומוכן מצידו הישראלי.

הפרויקט נמצא בימים אלו בשלבי בנייה מתקדמים, כאשר בחלקים מסוימים על קו הגבול הוא כבר משמש כמכשול מבצעי לכל דבר. "הלוחמים שלי נמצאים על הכלים כבר חצי שנה", הוא מתגאה, "באופן יום-יומי ובשטח מאוים, הם חופרים, מבצרים ופועלים בצורה יעילה ככל האפשר".

נכון להיום, כאמור, המכשול עומד באזורים הקריטיים על קו הגבול, ומצטרף לשכבות ההגנה הקיימות והטכנולוגיות הניצבות על המשמר בעשור האחרון. "חשוב להבין שאנחנו לא מבטלים את הקידמה. מדובר במערכות מפותחות מאוד שאי אפשר להקטין את התרומה שלהן לביטחון המדינה", מבהיר קצין ההנדסה, "המכשול מגיע כצעד מניעתי נוסף, כחלק מתפיסת ההגנה האקטיבית המתפשטת כיום בצה"ל".

כתושב רמת הגולן בעצמו, העשייה של קצין ההנדסה ושל הכוחות האוגדתיים קרובה לליבו: "כשחוצים את הגדר, מגיעים למובלעות ומסתכלים אחורה, אפשר לראות את נוף הילדות עליו גדלתי, את הערים והיישובים הצפוניים, את השדות הירוקים. אני מכיר תודה שאני זה שעומד שם ולא מחבל ממיליציית טרור כזו או אחרת".

לקראת החורף המתקרב, משתף שלומי בחלום שהוא רוצה כל כך להגשים, ושלקראתו הוא לא מפסיק לפעול: "זה עומד להיות החורף השמיני שלי בגזרה, ואין דבר שהייתי רוצה יותר מלהיתקע בפקקים מאחורי אלפי ישראלים שמגיעים לנפוש בפסגת החרמון המושלגת. כולי מלא תקווה שזה יקרה, ובקרוב. כשהאתר ייפתח למבקרים, זו תהיה הסנונית הראשונה של החזרה לדופק נורמלי בארץ היפה שלנו".

הפרטים בכתבה אושרו על ידי גורמי ביטחון מידע וצנזורה