חיילים חטופים, הפגנה אלימה ומכונית תופת - איך מתפעלים הכול בו זמנית?

חוליית מחבלים פורצת לקריית ההדרכה וחוטפת חיילים - כשמחוץ לבסיס מתנהלת הפגנה אלימה. יחד עם כוחות נוספים, מערך האבטחה של הבסיס תפעל את האירועים הרבים בעיר הבה״דים - בתרגיל לילי שלא ישכחו

17.03.22
אודם כץ, מערכת את"צ

שמונה מחבלים חמושים מתקבצים סמוך לקריית ההדרכה - הבסיס הגדול ביותר בצה"ל, שמאגד בתוכו עשרות קורסים. הם מתפצלים לשתי חוליות - כל אחת אל צידו האחר של הבסיס. הם מצליחים לחדור, ומיד מערך האבטחה של עיר הבה״דים,  קם על רגליו. 

המאבטחים חוסמים את כל היציאות ונותנים מענה ראשוני. מהר מאוד מצטרפים אליהם גם הכוחות שבאזור, ויחד מתפעלים את האירוע. 

וזה לא הכול - בעיצומו של המאבק נגד המחבלים, פורצת הפגנה מחוץ לבסיס. "כשהתחלנו לבנות את התרגיל - שאלנו מה הבטן הרכה שלנו?", מספרת סא"ל שירן דדון, רע"נית הדרכה ודיגיטל במפקדת קריית ההדרכה, "מהם האירועים המאתגרים שיכולים לקרות במרחב הספציפי שלנו? משם זה נולד". 

כפי שהבנתם, זהו רק תרגיל - אבל אחד שדימה בצורה הטובה והמדויקת ביותר את האתגרים בפניהם עומד מערך האבטחה של הבסיס.

זהו שיתוף הפעולה הראשון של מערך האבטחה בבסיס עם הפלגה האדומה של אגף המבצעים, שדימתה את התרחישים בהם עלולים להיתקל החיילים. הם בנו סיפור שלם: חוליית מחבלים מגיעה לשני מקומות וחוטפת חיילים, מנהלת משא ומתן ומציתה רכב תופת בין כותלי הבסיס.

״ביצענו תרגיל משמעותי שבוחן תרגילי קיצון. אם תשאלי את החיילים הם יגידו לך שהיה מורכב ומאתגר, אבל גם מלמד מאוד״, משתף סרן שללה, מפקד מערך האבטחה. 

״אנחנו מתדרכים אותם כל הזמן ומסבירים להם ׳מה קורה אילו׳ - אבל תרגיל כזה לא היה לנו אף פעם״, הוא מוסיף. "כך גרמנו להם להבין מהם הדברים עליהם הם מתודרכים, והפכנו את האיומים למוחשיים״, סא"ל דדון מחזקת את חשיבות האימון. 

הכוחות שהשתתפו, מעבר לפלגה האדומה של אגף המבצעים, הם כיבוי והצלה, משטרת ישראל, צוותי מד"א ורפואה של קריית ההדרכה, חוליות כוננות של ביסל"ח ויהל״ם, חבלני משטרה ונציגים מטעם היחידה לניהול משא ומתן.

״החיילים היו רציניים מאוד. ראינו אותם רצים ועושים את העבודה שלהם כנדרש - כל אחד מילא את תפקידו ועשה ככל שביכולתו כדי שהתרגיל ימשיך לפעול כמתוכנן״, משתף סרן שללה.  

תוך שעות בודדות "החטופים" כבר חזרו לידי מפקדיהם, הלהבות דהו, ההפגנה פוזרה ושקט שרר ברחבי הבסיס - כשהמאבטחים ממשיכים לפעול ולהגן על הבסיס.