אספנו 12 תמונות שמרכיבות את סיפור המלחמה. צפו

בשנה האחרונה, כל אחד ואחת מאיתנו, הבין את חשיבות התיעוד במלחמה. הרגעים החזקים שנתפסים בעדשת המצלמה, הם אלו שייכנסו לדפי ההיסטוריה, ויספרו את הסיפור של כולנו עוד שנים רבות. פגשנו את החיילים והחיילות שאחראים ל-12 מהם - כדי לשמוע איך זה נראה מהצד השני

09.10.24
אביגיל ארליך, מערכת את"צ

צילום: אור אפרים והילל סורק | עריכה: איל ענבר | עריכת תוכן: מישל טריינין, אור אפרים ואביגיל ארליך

7 באוקטובר בבסיס אורים

צילום: סמל נועה ריבקה רון, מתעדת מבצעית


"ב-7 באוקטובר סגרתי שבת בבסיס אורים. צילמתי את כוחות האיסוף שביצעו סריקות אחרי חדירת מחבלים. לפני שהתמונה צולמה, אחד מהלוחמים בצוות חטף כדור ברגל ונכנסתי לסיטואציה מאוד מורכבת. היו עשרות פצועים, ונפגעים שרועים בכל מקום. 

מאוד קשה לי להסתכל על התמונות האלה גם היום, אבל אני מרגישה שצילמתי את ההיסטוריה, באותם רגעים ידעתי - שאני מממשת את התפקיד שלי".

תקיעה בשופר לפני התמרון

צילום: סמ"ר רועי דורי, מתעד מבצעי


"ב-22 באוקטובר חברתי לתרגיל של גדוד 8114. באותם ימים לא ידענו מתי ניכנס לתמרן בעזה והיינו מתאמנים כל היום. כשסיימנו את התרג"ד, הגיעו כמה 'ברסלבים' שבאו לשמח. בבת אחת כל האווירה השתנתה. זה היה רגע של עוצמה וכוח, אנשים חיפשו להישען עליו, אחווה ולהיות ביחד. אני לא מגדיר את עצמי כבן אדם מאמין ובכל זאת - היה שם משהו יוצא דופן".

דבורנים במשימה מבצעית

צילום: רב"ט מיכל מלכי, צלמת בחיל הים


"זה היה בסוף אוקטובר, צילמתי את לוחמי פלגה 916 לפני יציאה למשימה בחופי רצועת עזה. הצלחתי לתפוס רגע מרגש, בזמן האינטנסיביות של המשימה והטירוף של תחילת המלחמה. את הקרבה המיוחדת הזאת שיש בין חברים בים, איך שהם מסתכלים אחד לשני בעיניים, זאת שותפות גורל וגם מבט של - בואו נעשה את זה ברבאק".

הפקודה הראשונה 

צילום: רס"ל (במיל') יובל חן, מתעד מבצעי


"חברתי למפקד פיקוד הדרום, ואמרו לי לפני שהוא ייתן את הפקודה הראשונה לתמרון בעזה. הבנתי שאני הולך לצלם היסטוריה. לפני הפקודה הסופית, הייתה אווירה מאוד מתוחה בחדר, ממש השקט שלפני הסערה". 

המסוק שהשיב את הילדים 

צילום: סמ"ר (במיל') רועי קור, צלם בחיל האוויר


"צילמתי את התמונה במהלך העסקה להשבת החטופים בנובמבר. ביום הראשון, החזירו רק ילדים ובחיל האוויר רצו להתאים להם את האוזניות של הטיסה כדי שיהיה להם נוח, אז הביאו המון אוזניות קטנות וצבעוניות ושמו אותם בקופסה בצד. כשראיתי אותן, הבנתי שזאת יכולה להיות תמונה חזקה". 

"לקחתי את האוזניות ופיזרתי אותן על המושבים במסוק. בצורה הזאת רואים את הדיסוננס המטורף של ה'יסעור' הצבאי יחד עם הילדים התמימים. צילמתי במלחמה אלפי תמונות, אבל אני יודע שזאת המשמעותית ביותר, היא מעבירה משהו אחר, ומזכירה לנו למה אנחנו נלחמים".  

ירי מטאדור במחנה הפליטים חאן יונס

צילום: רב"ט בן, מתעד מבצעי


"חברתי לסיירת צנחנים, וביצענו פשיטה במחנה הפליטים חאן יונס. כשהבנתי שמתכוונים לירות מטאדור - ידעתי שאני מצטרף לפעילות ומתעד את הרגע. מבחינתי, התמונה הזו מייצגת את העוצמה של הסיירת - כלי חזק לחבר'ה חזקים". 

הטנקיסטיות

צילום: סמ"ר (במיל') אופק שביט, צלם בצוות המטכ"לי של דובר צה"ל


"אחרי הקרבות שלהן ב-7 באוקטובר, היה לי חשוב לצלם גם את הטנקיסטיות. אז הצטרפתי לתרגיל שריון שבחן את ההצטרפות שלהן ככוח מתמרן. הכול בשטח מלא בפודרה והיה חם מאוד, אבל כשהתחיל הבוחן, הן נכנסו לרבאק מטורף ועשו אותו בזמנים מעולים. לאחר מכן, הביאו להן קצת שלוקים, וכולנו ישבנו יחד ונהנינו. כשזה קרה, לא חשבתי פעמיים ושלפתי את המצלמה. אני חושב שזאת הייתה התמצית המדויקת של השילוב בין ה'וואסח' לאנושיות. התמונה הזאת מציגה את לוחמות הטנקים שעושות עבודה מצוינת ולא רואות בעיניים, גם באותה שבת וגם בכל יום אחר".

חילוץ פצועים בלב הרצועה

צילום: רס"ל (במיל') עמית אגרונוב, צלם בחיל האוויר


"חברתי לצוות של 669 והיינו בכוננות בכפר עזה. שמענו בקשר שיש אירוע וישר יצאנו. הגענו לאר"ן של 10 פצועים מפיצוץ של מטען בפיר. הבנתי שאני צריך להיות עדין בגישה שלי ולא לדחוף מצלמה ישר. בסוף זה מצב מורכב ורגיש, זה לא אימון ולא תרגיל - אלא הדבר האמיתי, אנשים שמצילים חיים, ואני אסיר תודה על כך שהייתה לי ההזמנות להצטרף אליהם".

אנדרטת חמ"ל נחל עוז

צילום: סמל (במיל') תמר ירושלמי, צלמת בצוות המטכ"לי של דובר צה"ל


"שבעה חודשים אחרי 7 באוקטובר, הצטרפתי לביקור של דיפלומטים מחו"ל בעוטף. לראות את כל נרות הזיכרון שכבר כבו בחמ"ל השרוף היה מצמרר. לא הצלחתי להכיל את המימד של ההרס. אבל אני שמחה על ההזדמנות למסגר את החוויה המורכבת הזאת בעיניים שלי, ולהעביר את התחושות האלה גם החוצה לעם ישראל ולעולם כולו".

לוחמים עם כלב עוקץ ברפיח

צילום: רס"ל (במיל') אלמוג קולט, צלם בצוות הוליווד


"כצלם מילואימניק של אוגדה 162, הצטרפתי לגדוד שקד ברפיח, ושם צילמתי את התמונה. אני חושב שמה שמייחד אותה זה הרגע האותנטי שהיא תופסת – לוחמים וכלב בפעילות אינטנסיבית ומסוכנת. החיבור ביניהם הוא לא רק מקצועי, אלא גם רגשי ועמוק. זו לא תמונה מבוימת, אלא משהו אמיתי שמשקף את ההקרבה, האומץ והחברות שנמצאים בלב הלחימה".

נועה חוזרת הביתה

צילום: סמל יובל גוטלין, צלם בצוות המטכ"לי של דובר צה"ל


"סגרתי שבת, כשפתאום הקצין שלי נכנס ואמר לי - 'יובל, קום עכשיו, מחזירים חטופים'. משם הכול התגלגל מהר ולפני שהספקתי לשים לב כבר היינו בשיבא. כשהגענו, החלטנו שניכנס לחדר ששומעים ממנו הכי הרבה רעש והתרחשות - כי שם בטוח יש משהו מעניין. זה עבד, מהר מאוד הגענו למפגש של נועה עם אבא שלה, וזה היה מדהים. אני שמח שהצלחתי להעביר את הרגע המיוחד הזה לציבור ולמסגר אותו מהעיניים שלי".

התיעוד הראשון מלבנון

צילום: רב"ט בועז, מתעד מבצעי


"חברתי לגדוד 101 ויצאנו ללבנון בחושך מוחלט. פרקנו מההאמרים ואור אדום נדלק, לא ידענו שזה האור האחרון שנראה עד הבוקר. אני חושב שהתמונה ממחישה את מה שהרגשנו לפני התמרון, היינו לחוצים ונחושים. הצעד הראשון הוא הכי קשה, אבל הוא הבהיר לנו שלא משנה מה, אנחנו ממשיכים בכל הכוח".