מפקד הילת"ם - אז והיום

הילת"ם בגלגולו הנוכחי מהווה גורם מקצועי בצה"ל בכל נושאי הצלילה, אך במהלך מלחמת יום כיפור הובילה היחידה מבצעים נועזים, ביניהם את ניסיון החילוץ של מוצב המזח. במפגש בין מפקד היחידה בגלגולה הקודם לבין מפקדה הנוכחי, מתגלה סיפור מורכב על קבלת החלטה בלתי אפשרית בסיטואציית קיצון

21.09.23
הילה גד ואליה שי, מערכת את"צ

כמו התמנון שעל סיכת היחידה, כך לוחמי הילת"ם: סתגלתנים, חכמים, ובעלי יכולת התמודדות מרשימה במצולות. במהלך מלחמת יום כיפור, כשהם עדיין נקראו יחידה 707, הם השתתפו במספר מבצעים נועזים, ביניהם ניסיון חילוץ מוצב המזח בתעלת סואץ.

במפגש בין מפקד היחידה בזמן המלחמה למפקד היחידה כיום, הם דיברו על המוכנות לקרב, על רוח היחידה אז והיום ועל ניסיון החילוץ שנכשל.

"אתה קיבלת את הפיקוד על היחידה ממש לפני תחילת המלחמה", פותח סא"ל אורון ענבר, המפקד הנוכחי, "הייתה לך תחושה שמשהו עומד לקרות? תחושת מלחמה?".

אל"ם (בדימוס) דב בר נראה מהוסס. "הרגשנו לאיזה כיוון הרוח נושבת והתארגנו בהתאם", הוא עונה בכנות, "גם כשלא היה לנו ברור מה עומד לקרות ומה אנחנו עומדים לעשות, היינו מוכנים".

אל"ם (בדימוס) בר החל את שירותו כלוחם בשייטת 13, והתקדם עד לתפקיד סגן מפקד היחידה לפני שעבר לפקד על יחידה 707. הוא השתתף בעשרות מבצעים נועזים, ובכל זאת - כשהודיעו לו שהיחידה שלו תוביל את החילוץ של מוצב המזח, הוא היסס. "המבצע היה נראה מורכב, עם יותר מדי סיכונים", הוא מסביר, "לא הייתי שלם איתו".

מוצב המזח נבנה על לשון יבשה מלאכותית במפרץ סואץ, מוקף מים משלושה מצדדיו. הגישה היבשתית אל המוצב התאפשרה רק דרך שטח ביצתי בעייתי לחצייה. במהלך המלחמה, המוצב ספג תקיפות ארטילריה וקומנדו קשות, והיה נתון במצור מצרי. מספר הפצועים וההרוגים עלה, ובצה"ל החליטו על מבצע חילוץ של חיילי המוצב - דרך הים.

כאשר אל"ם (בדימוס) בר שמע את פרטי המבצע, הוא ביקש לשוחח מיידית עם מפקד חיל הים, בנימין תלם, ושלף אותו מישיבה עם הרמטכ"ל. "היינו באמצע מלחמה, אבל הייתי צריך לדעת לקראת מה אני הולך", הוא משתף, "שאלתי אותו, 'ביני, אתה יודע מה אני הולך לעשות?', והוא אמר לי 'כן. צא לדרך, עם ישראל עומד מאחוריך'".

ליל ירח מלא, המים שקטים, 18 לוחמים מתקדמים ב-6 סירות גומי וב-3 "דבורים". "הספקנו להתקדם כברת דרך קצרה לפני ששורת פגזים נחתה במים לידינו", מתאר מפקד היחידה לשעבר, "חשבנו שאם נתקדם לכיוון הצד המצרי נוכל להסתתר בחסות החוף והמכ"ם יאבד אותנו. טעינו". פגזים ממשיכים להשתגר וליפול בקרבתם, וכשהמשיכו להתקדם - ארבעה פגזים נחתו במרכז הכוח.

"לפי המידע שקיבלתי, בתוך המוצב היו אמורים להיות 30 איש. כשהגענו, גיליתי שיש 57", מספר אל"ם (בדימוס) בר, "אמרו לי שאני יכול לקחת רק חצי מהאנשים, ואני צריך לעשות סלקציה. המילה שיגעה אותי".

בתוך סיטואציה של חיים ומוות, נאלץ מפקד יחידה 707 לשעבר לקבל החלטה כמעט בלתי אפשרת: להישאר ולנסות להציל את הלוחמים במוצב במחיר חיי הצוות שלו, או לסגת. "בחרתי להפסיק את המבצע", הוא משתף, "זה מבצע שלא הצליח, ואני עדיין גאה בו. בסוף הצלתי את החיים של לפחות 20 מלוחמיי".

סא"ל ענבר, מפקד הילת"ם, גלגולה הנוכחי של 707, מעכל את דבריו של אל"ם (בדימוס) דב בר. "מהסיפור שלך אפשר ללמוד הרבה על ערכי היחידה, על רוח הלחימה והחתירה למגע", הוא מסכם, "זו מורשת שאני מרגיש חובה לשמר".

להפקה המלאה (מפקדים פוגשים מפקדים).