מפקד טייסת 107 - אז והיום
הם השתתפו בעשרות גיחות מבצעיות במלחמת יום הכיפורים, עם הצלחות מרשימות והכול - ללא אובדן בנפש חיה. מפקד טייסת 107 בעבר והמפקד הנוכחי נפגשו כדי לדבר על הימים הגורליים שהכריעו מערכה
"את רוב המבצע ביליתי 100 מיל מחוץ לגבולות הארץ", מספר תא"ל (דימוס) יפתח ספקטור, מפקד טייסת 107 במלחמת יום הכיפורים, "מהרגע שפרצה המלחמה, לא נחנו לרגע. כבר ביום הראשון הפלנו 5 מסוקים בראס סודר, ועוד שתי הפלות נוספות, שבוצעו על ידי תא"ל (דימוס) שלמה אגוזי".
הנחישות היא תכונה שאפיינה את פעולות הטייסת לאורך כל המלחמה, בה הופלו 14 כלי טיס של האויב. בעקבות עננים כבדים בנתיב טיסתם במבצע תקיפת המטכ"ל הסורי, לא הצליחו תא"ל (דימוס) ספקטור ושתי רביעיות הפנטום שבפיקודו לבצע את משימת התקיפה שהוקצתה להם, ונאלצו לפנות חזרה לישראל.
"ראינו שיירה ארוכה של רק"ם (רכב קרבי משוריין) סורי אותם נדרשנו לתקוף. למרות המחסור בדלק, ובזכות הנחישות שלנו למשימה - התקיפה הייתה מוצלחת, אבל זה מסוג הדבר שמבינים באמת רק בדיעבד", ממשיך מפקד הטייסת דאז, "כשאתה באוויר, אתה לא יכול לצפות בהשלכות או לעבד את מה שקרה, אך הבנו שהפעילות סייעה מאוד לכוחות הקרקע".
במשך כל המלחמה לא היו לטייסת אבדות בנפש, אבל התמונה רחוקה מלהיות נוצצת. "באחת התקיפות הראשונות, שני מטוסים נפגעו קשה, ואצל אחד הטייסים התחילה שריפה באחד משני המנועים", תא"ל (דימוס) ספקטור נזכר, "הוא אמר שהוא הולך לכבות את המנוע הזה, ועניתי לו באופן חד משמעי - אל תכבה את המנוע! תיסע עם מנוע בוער - תפקידך להגיע למטרה. נחלץ אותך בלילה, רק אל תנחת פה".
וכך קרה: "אותו טייס משתף שעד היום הוא זוכר את הצעקה שלי. הרי ברור לכולם שלא טסים עם מנוע בוער, אבל הטייס יותר חשוב מהמטוס, וזה היה מה שנדרש כדי שיצא משם בחיים".
"יש קשר בין מה שהיה אז למה שקורה היום", קובע מפקד הטייסת הנוכחי, סא"ל א, ששמע את הזכרונות והמסקנות מפי תא"ל (דימוס) ספקטור, "יחד עם ההתפתחות הטכנולוגית, והשינוי באמצעים שיש לנו - עלינו לזכור שבסופו של דבר יושבים בקוקפיט שני אנשים ותפקידם הוא לבצע את המשימה. מה שהם נשענים עליו, אלו אותם לקחים שהבנו לפני 50 שנה".
סא"ל א' הוסיף ושאל את המפקד דאז אילו תובנות הוא ממליץ ליישם, לאור ניסיון העבר שלו, והוא השיב: "קודם כל, אף פעם לא להיות שאנן. תזכור שבכל רגע יכולה לפרוץ מלחמה ותיערך בהתאם. אחרי שמפנימים את זה, צריך לנסות להבין איך המערכה תיראה, ואחרי זה ללמד את האנשים - שגם אם לא יהיה כמו שאנחנו חושבים, העקרונות ינצחו, ובהם חשוב להתמקד - כי הם הדלק שמניע אותנו למעלה".