הרמטכ"ל באיגרת מיוחדת למשרתים לרגל 50 שנה למלחמה

22.09.23
מערכת את"צ

איגרת הרמטכ"ל ה-9, רא"ל דוד אלעזר, בסיום מלחמת יום הכיפורים, לצד איגרת הרמטכ"ל ה-23, רא"ל הרצי הלוי, לציון 50 שנה למלחמה

 

איגרת הרמטכ"ל ה-23, רא"ל הרצי הלוי

"חיילי צה"ל ומפקדיו,

מדינת ישראל וצה"ל מציינים בימים אלה את שנת החמישים למלחמת יום הכיפורים.

בצוהרי יום הכיפורים התשל"ד, 1973, פתחו צבאות מצרים וסוריה במתקפה מתואמת על ישראל בשתי חזיתות.

בתוך זמן קצר התבססו הכוחות המצריים בעברה המזרחי של תעלת סואץ, והסורים השקיפו על הכינרת. מאמץ הבלימה עלה באבדות כבדות בקרב חיילי צה"ל, שנלחמו מעטים מול רבים.

מקץ כשלושה שבועות של קרבות עקובים מדם הצליח צה"ל לבלום את כוחות האויב העדיפים, להעתיק את הלחימה לשטח האויב ולהכריעו.

המלחמה, שנפתחה בהפתעה, הסתיימה כאשר כוחות צה"ל מאיימים על בירות מצרים וסוריה, וכופים עליהן הפסקת אש.

בהחלטותינו בדרג הצבאי ובמעשינו בשדה הקרב אנו נושאים באחריות לגורלה של אומה.

כישלון ההתרעה ערב המלחמה הוא החמור בתולדות מדינת ישראל. שורשיו ביהירות, באי־הבנת המידע המודיעיני הרב ובזלזול באויב. לקחיו הם תזכורת לנו לחובת הצניעות, ולצו המוכנות – בהתעצמות, בעדכון תפיסת ההפעלה ובאימוני
כוחות הסדיר והמילואים.

מעשי הגבורה הרבים במלחמה נוכח אש אויב, הם מקור השראה לנו. הדבקות במשימה של חיילי צה"ל ומפקדיו, עוז רוחם ומסירות הנפש שלהם, הם שניצחו את המלחמה. חיילי המילואים שעזבו את בתי הכנסת ומיהרו להתייצב הוכיחו כי לכידות צה"ל היא המפתח להתגברות על הקשים שבמצבים.

'בזכות כל אלה אשר מילאו את תפקידם עד תום, עמד העם במלחמה', כך אמר לצה"ל הרמטכ"ל, רא"ל דוד אלעזר ('דדו') ז"ל, בתום המלחמה. גם בימים אלה אנו זוכרים את גיבורי ישראל, שלחמו כנגד כל הסיכויים ויכלו לאתגר המר. ליבנו עם משפחות 2,689 חללי צה"ל ובהם אלה שמקום קבורתם לא נודע, ועם אלפי הפצועים בגוף ובנפש, פדויי השבי ובני המשפחות כולם.

חמישים שנים חלפו. צה"ל של היום הוא צבא חזק ובעל יכולות מתקדמות, הפועל בהצלחה בכל הזירות מול מגוון אויבים ואיומים. מכפילי הכוח שלנו הם השילוב בין כוחות האוויר, היבשה והים עם מאמצי המודיעין, התמרון והאש,מקצועיות הלוחמים, מסירותם ותעוזתם.

יֵדעו אויבינו כי רוח לוחמי צה"ל ולכידות שורותיו אינן נופלות מאלה של לוחמי יום הכיפורים, וכי צה"ל מוכן כתמיד גם לעימות צבאי רב־זירתי אם יידרש לו.

כקריאתו של רא"ל אלעזר ערב הפסקת האש: "למודי ניסיון העבר נישאר בכוננות, מוכנים להמשך הקרב".

ואתם – עמדו איתן, דרוכים על משמרתכם, מוכנים לקדם פני כל רעה.

חזקו ואמצו, יישר כוחכם!

רא"ל הרצי הלוי, הרמטכ"ל".

מפגש הרמטכ"ל ה-23, רא"ל הרצי הלוי, עם משפחתו של הרמטכ"ל ה-9, רא"ל דוד אלעזר

איגרת הרמטכ"ל ה-9, רא"ל דוד (דדו) אלעזר

"אחי הלוחמים, מפקדים וחיילים -

לאחר שבעה-עשר ימי לחימה, כשהיינו בעיצומה של המתקפה, נפלה החלטת מועצת הביטחון שקראה להפסקת אש.

כל עוד היו הערבים בהתקפה, כל עוד האמינו הם ותומכיהם כי יוכלו להביס אותנו, לא התכנסה מועצת הביטחון אפילו לצורך דיון בתוקפנותם - אולם משנוכחו לדעת כי תבוסתם קרובה, נזעקו מיד אויבינו וידידיהם ותבעו את הפסקת הקרבות.

אנחנו עומדים בקשה שבמלחמות ישראל מלחמה שנכפתה עלינו ללא התראה מספקת, כאשר הסורים והמצרים נעזרים בברית-המועצות כמייעצת , מאמת ומספקת ציוד אדיר בלמנו את האויב, עברנו להתקפת נגד והעברנו את המלחמה לאדמת האויב.

צבאה של סוריה הוכה קשות וצבאה של מצרים עומד לפני תבוסה אלפי חלליהם ופצועיהם ומאות המטוסים והטנקים אשר השמדנו בשדה המערכה - הם עדות למכה האנושה אשר הנחית צה"ל על המבקשים להשמידנו.

האויב הסורי אשר יצא להביס אותנו נהדף מכל רמת הגולן ואיבד משטחיו הצבא המצרי נאחז בסיני אך עלה בידינו לפרוץ אל אדמת מצרים ולהשמיד רבים מכוחותיו אף כי קו החזית השתנה, שליטתנו בחזית לא פחתה אנו חולשים עתה על הדרכים המוליכות אל בירות האויב.

עוד אין אנו יודעים את מהותה של הפסקת האש ואת כוונות אויבנו למודי נסיון העבר - נישאר בכוננות, מוכנים להמשך הקרב.

אחי ה ל ו ח מ י ם,

יצאנו מנצחים מן הקרב, אף כי טרם השלמנו את הניצחון.

נשאנו על כתפינו את הנורא במשאות ונותרנו זקופים בזכותכם, בזכות רעינו אשר נפלו במערכה, בזכות חברינו הפצועים אשר לא זעקו, בזכות כל אלה אשר מילאו את תפקידם עד תום - עמד העם המלחמה בזכות גבורתכם ואמונתכם תזכה מדינת ישראל בבטחון ובשלום.

רא"ל דוד אלעזר, הרמטכ"ל".