מתחת לשטיח ובשידת החתלה: כך נלחמים בהזרמת כספי הטרור

מהחרמת כספים המיועדים למימון גורמים עוינים, ועד התחקות אחר המסלול המסוכן לרכישת ציוד לחימה. כך נראית המערכה החדשה לסיכול הזרמת כספי הטרור באיו"ש ובבקעה 

05.06.17
מערכת את"צ
איתור אמצעי הלחימה, החרמת מחרטות לייצור נשקים ואיטום בתי מלאכה - אלו רק חלק מהפעולות שמבצעים לוחמי צה"ל בשיתוף כוחות שב"כ באזור יהודה ושומרון על מנת לסכל פיגועים. לצד זאת, פועלים הכוחות בשטח גם מול הדלק שמניע את הטרור - אמצעים כלכליים. מאז אוקטובר 2016, כך לפי הנתונים, נתפסו יותר ממיליון וחצי שקלים שיועדו למימון פעילות עוינת נגד ישראל. 
המשוואה פשוטה: ללא הזרמת כספים מתמדת - הקושי להוציא לפועל פיגועים גדול הרבה יותר. פעילי טרור מאיו"ש, רצועת עזה ועוזריהם מדינות אחרות נאבקים להעברת הכספים, והמשך ניסיונות הפגיעה באזרחי ישראל וחיילי צה"ל. הכספים משמשים לרכישת כלי נשק, ציוד לחימה ואף לגיוס פעילים נוספים לשורות הארגונים, ולכן איתור וטיפול במקבלי כספי הטרור משמעותית וחשובה ביותר. 
"אנחנו לא יודעים מה נמצא, אבל מה שברור לנו - אנחנו חייבים להגיע אל מקור כספי הטרור", מדגיש מפקד פלוגה שערכה מבצע להפקעת כספים המיועדים לטרור. גם אם מדובר בסכום קטן, האפקט התודעתי גדול.
"הכסף יכול להימצא במקומות גלויים ונסתרים. לפעמים אתה מגיע ותוך כמה שניות של חיפושים מצליח למצוא, אך זה לא תמיד המצב. לאחר החיפושים הגלויים בודקים בכל מקום חשוד, בו יכולים להחביא את כספי הטרור", הוא מוסיף ומגלה: "בין היתר נמצא כסף גם במגירות, מתחת לשטיחים ואף בשידת החתלה. לא תמיד ברור אם יימצאו פריטים יקרי ערך, אך המטרה העליונה היא לנסות ולהתחקות אחר מסלול כספי הטרור".

המורכבות המודיעינית והמשפטית, לדבריו, באה לידי ביטוי בהשגת הראיות המפלילות: "אנו עוצרים את מי שמצאנו בוודאות מקבל כספים מארגונים בלתי חוקיים, לרוב מדובר באנשי חמאס או הג'יהאד האיסלאמי. אלה מעבירים כספים המיועדים לטרור". לאחר הפשיטה מתבצע רישום קפדני ומפורט של הממצאים, זאת על מנת לאפשר מבחינה משפטית את תפיסתם ועיקולם.

"לא רבים", מוסיף מפקד הפלוגה, "מודעים לעניין התשלומים למשפחות מחבלים. ישנם ארגוני צדקה שמעבירים כספים למשפחות השהידים. לפעמים מדובר בתשלום על הפיגוע, ולפעמים מדובר בתשלום סוציאלי, שנועד לאפשר למשפחת המחבל מרקם חיים נורמאלי. תפקידנו הוא לדעת מראש להבדיל בין שני סוגי התשלומים ולעצור את העברת הכספים מהסוג הראשון".
אחר סריקות שנערכו שעות, סיימו הלוחמים את המבצע הלילי, במהלכו עצרו חשוד, איתרו מטען צינור, תחמושת ו-11,000 שקלים, שיועדו עד לפני שעות ספורות למימון ארגוני טרור, וכעת הועברו לכוחות הביטחון. "כך לאורך זמן משנים מציאות בשטח", מסכם המפקד.