דרישה להחיל מנגנון תסקירי מבחן על חיילים שהורשעו בבתי דין צבאיים

15.08.17
מערכת את"צ

הסנגוריה הצבאית נערכת להגשת עתירה לבג"ץ בחודש הקרוב בדרישה להחיל מנגנון תסקירי מבחן על חיילים שהורשעו בבתי הדין הצבאיים. העתירה תוגש מאחר שעבודת המטה בצבא בנושא נמשכת ללא הכרעה כבר למעלה מארבע שנים.

במכתב חריף ששיגרה הסנגוריה הצבאית ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, ולראשי אגפי כוח האדם והתכנון בצה"ל נטען, כי לאור היעדר מנגנון התסקיר לחיילים בצבא, מוטלים על חיילי צה"ל, מדי יום, עונשי מאסר רבים וממושכים, דבר שיוצר אפליה קשה בינם לבין נאשמים במערכת האזרחית וגם אל מול פלסטינים שעומדים לדין בבתי המשפט הצבאיים בשטחים. "מדובר בהפרת דין אשר נעשית מדי יום על ידי רשויות הצבא, באופן הפוגע בזכויות היסוד של אלפי חיילים מדי שנה", נכתב.

הסנגור הצבאי הראשי, אל"ם רן כהן, הסנגורית המחוזית, רס"ן מירב הרשקוביץ-יצחקי והסנגור הצבאי, סרן (מיל') רענן גלעדי, טענו במכתבם כי הנושא נבחן בצה"ל החל משנת 2013 ועל אף שבתביעה הצבאית, כמו גם בקרב קצינים בכירים בצה"ל, קיימת הסכמה רחבה בדבר הצורך בתסקירי מבחן לחיילים - טרם קודם העניין. בראיית הסנגוריה הצבאית, התסקיר יפרוש יריעה עובדתית רחבה לגבי נסיבותיו של הנאשם בטרם ייגזר עונשו, וכך יסייע לבתי הדין הצבאיים במתן המלצה על העונש שבו גלום הסיכוי המרבי לשיקום הנאשם.

"אלפי חיילים מדי שנה ממשיכים להישפט בבתי הדין הצבאיים ללא תסקירי מבחן ועל רבים מהם נגזרים עונשי מאסר, אשר אין חולק כי הם ככלל שכיחים יותר וממושכים יותר מאלה שנגזרים במערכת האזרחית בנסיבות דומות או קרובות. זאת על בסיס תשתית עובדתית שלדעת כולם - שופטים, תובעים וסנגורים - הנה חסרה ולקויה באופן סיסטמטי. בכך נגרמת מדי יום פגיעה רוחבית קשה, בלתי מידתית ונעדרת תכלית ראויה בזכויותיהם החוקתיות של נאשמים-חיילים", נכתב. עוד נטען כי במערכת המשפט האזרחית מנגנון תסקירי המבחן הוא בגדר חובה בקרב בני גילם של חיילים בצה"ל - ומכאן שיש אפליה חמורה ביחס לחיילים שמשרתים בצבא. במכתב מצוין גם כי ביחס לפלסטינים שנדונים בבתי המשפט הצבאיים ביהודה ושומרון הוקנתה סמכות לבית המשפט הצבאי, לגבי קטינים, לדרוש עריכת תסקירים, ותסקירים נערכים בפועל גם לפלסטינים בגירים.

"אין חולק כי המערכת הצבאית בנויה על משמעת ועל ציות לחוק ולפקודות", אמר הסנגור הצבאי הראשי. "עם זאת, דווקא צה"ל, כצבא העם, המבקש לגייס כל נער ונערה לשירות משמעותי, מחויב לבחון בקפידה הנדרשת מה העונש ההולם ביותר שיש להטיל על חייל שנכשל בביצוע עבירה". הסצ"ר הדגיש כי לא ייתכן שבצה"ל ידחו, פעם אחר פעם, את ההחלטה בנושא ויערכו דיונים ללא הכרעה כשבכך פגיעה חריפה בזכויות החיילים. "כולי תקווה שתוך זמן קצר ניתן יהיה להוציא אל הפועל מנגנון זה, כך שתתייתר ההכרעה של בג"ץ בסוגיה", ציין.