"לספק ביטחון, למנוע מלחמה ולהגדיל את חלון השקט מתוך עוצמה"

20.06.17
מערכת את"צ

הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט נשא הערב דברים בכנס הרצליה, והתייחס בין השאר להשתנות האיומים, לאתגרים הביטחוניים, לאסטרטגיה בזירות השונות ולאתגרי בניין הכוח במציאות שונה ומורכבת.

"האתגר הראשון של צה"ל הוא למנוע מלחמה, לספק ביטחון ולעשות כל מאמץ כדי להגדיל את חלון השקט של המדינה מתוך עוצמה והבנה שזה תורם לביטחון הלאומי למדינה ומאפשר לה לשגשג ולהתפתח", אמר הרמטכ"ל.  

"האתגר השני", המשיך, "הוא לנצח בכל מלחמה – בלחימה מול טרור או בלחימה רחבה באופן מוחץ ולהרחיק את המלחמה הבאה".

לדבריו, האתגר השלישי של צבא ההגנה לישראל הוא לספק תחושת ביטחון לאזרחי ישראל ולדרג המדיני, כדי שזה יוכל לקבל את כל ההחלטות לטובת מדינת ישראל לא תחת לחץ אלא מתוך עוצמה וכוח.

"האתגר הרביעי", הוסיף הרמטכ"ל, "הוא להתאים את בניין הכוח של צה"ל. לדעת לנהל נכון סיכונים, להיות במוכנות גבוהה בהווה, להשקיע בעתיד במחקר, בפיתוח בטכנולוגיות ומיוחד באנשים מעולים כדי שצה"ל ימשיך לשמור על היתרון שלו והייעוד הבסיסי שלו". 

הרמטכ"ל התייחס לנעשה בגבול הצפוני של ישראל והדגיש: "יש לנו אינטרס ברור למנוע העברת נשק לחיזבאללה. נעשה כל מאמץ למנוע העברת נשק מתקדם כנגד מדינת ישראל".

״ארגון חיזבאללה נתפס בעיני כאיום המרכזי במעגל הראשון שעוטף את ישראל", ציין רב אלוף איזנקוט. "יש לנו מודיעין טוב מאוד ואנחנו מכירים את הפריסה של ארגון חיזבאללה״.

לדבריו, צריך להזכיר לממשלת לבנון מה גרמה הגעת אנשי אשף ללבנון. "צה״ל נמצא במוכנות גבוהה, יכולת מודיעינית טובה - אך יש לנו אינטרס שהשקט יישמר״, הוסיף.

באשר למתרחש בסוריה, אמר הרמטכ"ל: "מלחמת האזרחים היא טרגדיה נוראית. אין לנו שמחה לראות את ההרג וההרס בסוריה. יש לנו אינטרס ליישות יציבה מתפקדת".

״ישראל לא מעורבת בלחימה בסוריה לטובת צד כזה או אחר", הוסיף רב אלוף איזנקוט וציין: "היו פעולות למנוע העברת נשק, כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד״

על פעילות צה"ל במסגרת "שכנות טובה" אמר: "אנחנו מסייעים לפצועים ובהעברת ציוד הומניטרי. זאת החובה בסיסית שלנו כשכנים ויהודים".

הרמטכ"ל התייחס גם לאיום האירני ואמר כי החזון האירני להשגת גרעין נותר במרכז העשייה האירנית - למרות ההסכם. "המאמץ העולמי צריך להיות שאירן לא תהפוך לצפון קוריאה הבאה. אירן היא הבעיה ולא הפתרון", הדגיש. "יש למדינת ישראל יכולות גבוהה מאד ורצון למנוע נשק גרעיני לטובת ביטחון ישראל, האזור והעולם". 

בהמשך נאומו דיבר רב אלוף איזנקוט על הזירה הפלסטינית: "עמדנו בפני התפרצות רחבה שנמנעה בזכות מדיניות נכונה ואחראית. ראינו דפוס חדש שלא הכרנו בעוצמות האלה של טרור בהשראה - לא ארגון ששולח צעירים, אלא הם לוקחים בעצמם החלטה לפגע.

"ההחלטה על קיצוץ תשלום חשמל ומשכורות ומימון תרופות משפיע ישירות על המציאות והיכולת שלנו לספק ביטחון. עושים מאמצים בעיקר באיו"ש וגם ברצועה כדי לאפשר מציאות כלכלית טובה מתוך הבנה שזה אינטרס משותף", הדגיש.

לדברי הרמטכ"ל, דפוס הטרור המשתנה מאתגר את תפיסת הסיכול הישראלית. "מצאנו מציאות אחרת שחייבה התאמה בשיטות המודיעין, בטכנולוגיה, בהבנה ברשתות החברתיות ובמיוחד בקצה המבצעי. היכולת להתמודד עם המציאות הזו היא באמצעות הפעלת כוח נכונה שמאפשרת גם לאוכלוסייה לחיות את חייה ולצאת לעבודה", אמר, וביקש לשבח את המנגנונים הפלסטינים: "הם ראויים להערכה מתוך הבנה שזה אינטרס משותף לתועלת שני הצדדים". 

במהלך נאומו ציין הרמטכ"ל כי המציאות הביטחונית ברצועת עזה היא הטובה ביותר מאז 1967. "יש מוכנות לצד תקווה שהמציאות של שלוש השנים האחרונות תימשך שנים ארוכות״, אמר.

"המציאות נפיצה באופן בסיסי", הוסיף רב אלוף איזנקוט. "חמאס נמצא בצומת החלטות - האם הוא ארגון אחראי שדואג לאזרחיו או ארגון טרור. לנו מצד אחד יש אינטרס שבעזה יהיה חשמל 24 שעות, מים ותעסוקה. מצד שני, זה נראה פרדוקס שאנחנו נממן את פער החשמל והם יפנו את המשאבים בשביל מנהרות התקפיות".

"איום התת קרקע מטריד אותי, למרות שפיתחנו יכולת מתקדמת בעולם גם טכנולוגית וגם פיזית ואני מניח שההישגים יבואו לידי ביטוי בתקופה הקרובה", אמר הרמטכ"ל והוסיף כי אינו מזהה אינטרס לפעילות התקפית של חמאס: "הוא מבין את הנחיתות שלו מולנו אחרי מה שקרה לפני שלוש שנים, מצד שני הניסיון וההבנה שלנו הם שאירועים טקטיים במרחב יכולים להתפתח לאירועים נרחבים, ולכן הכוננות בסדר העדיפות של הצבא וזה בראש סדר העדיפות גם ביחס לגזרות האחרות".