ההמלצות והמסקנות בעקבות מותו של לוחם דובדבן, סמ"ר סטרוג ז"ל

08.05.18
מערכת את"צ

אתמול (שני) הוצגו לרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, ממצאי ועדת החקירה בראשות מפקד "עוצבת השרון", אל"ם בצלאל שנייד שהוקמה בעקבות מותו של סמ"ר שחר סטרוג ז"ל, לוחם דובדבן.

חברי ועדת החקירה קבעו כי הגורם הישיר למותו של סמ"ר סטרוג ז"ל הוא ביצוע ירי של סמל נ' באקדח ללא תותב לעברו, במהלך הכנות לאימון בעת המתנה בחדרי המגורים ביחידה.

"שני הלוחמים, מתכוננים לצאת לאימון", מפרט דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, "האימון מתעכב, שניהם נמצאים בחדר מגורים שלהם, שולפים אחד על השני, ולמעשה נורה כדור אחד מאקדח שלא היה בו תותב שהביא למותו של סמ"ר שחר סטרוג ז"ל".

"הוועדה קבעה שהגורם הישיר הוא משחק בנשק ללא תותב", המשיך תא"ל מנליס. "הוועדה קובעת שביחידת דובדבן קיימת נורמה לקויה של משחק בנשק, רק בשנה האחרונה קרו ארבעה מקרים של פליטת אקדח כתוצאה ממשחק בנשק באירועים האלה".

צוות הוועדה קבע כי לא התקיימה בקרת מפקדים מספקת למניעת שימוש בנשק בניגוד לפקודות ולנהלים למרות המודעות לאפשרות כזו, וזאת לאחר שאירעו שלושה אירועי פליטת כדור קודמים מנשק ביחידה.

"יחידת דובדבן היא יחידת עילית, יחידה מצטיינת וייחודית, ומכירים אותה כולם. רק בשנה האחרונה ביצעה היחידה יותר מ-350 מעצרים, והיא פועלת מדי לילה, גם הלילה", אמר דובר צה"ל. "דיברתי עם מפקד היחידה, אפילו בלילה הזה הם עשו מבצעים. היחידה קיבלה לאחרונה צל"ש על פעילותה, וזכתה לפני כמה חודשים בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות".

חברי הוועדה הגישו מספר המלצות הנוגעות להגדרת נהלי הבטיחות ונשיאת אקדחים ביחידות צה״ל השונות לצד אופן הלמידה הנדרש מאירועי בטיחות בין היחידות השונות. הרמטכ״ל קיבל את מסקנות והמלצות וועדת החקירה.

"בנוסף, מה שהוועדה מצביעה עליו הוא שהמפקדים ביחידה לא מבקרים את מניעת השימוש הבלתי חוקי בנשק באימונים ובזמן הפנוי, ולא אוכפים את מימוש ההנחיות בנושא שימוש באקדחים", אמר דובר צה"ל. "מדובר בתרבות  יחידתית, פלוגתית וצוותית. מעבר לזה הועדה ממליצה על שורה של המלצות מערכתיות, גם על איך מבצעים אימונים עם אקדחים, גם על איך עושים אימונים ביחידות מיוחדות, בדגש על אימוני אקדח".

לאור חומרת האירוע וממצאי ועדת החקירה החליט הרמטכ״ל על מספר צעדים פיקודיים, בהם ביטול מינויו של מפקד היחידה (קצין בדרגת סא"ל) לתפקיד מפקד חטיבה ועיכוב קידומו לדרגת אל"ם בשנתיים, מתן נזיפה חמורה למפקד הפלגה (קצין בדרגת רב סרן) ועיכוב של שנתיים בקידומו והדחת מפקד הצוות (קצין בדרגת סגן).

כמו כן, החליט מפקד עוצבת הקומנדו להדיח את סמל הצוות (לוחם בדרגת סמ"ר). היום הוגש לבית הדין הצבאי כתב אישום נגד סמל נ', בעבירה של הריגה.

צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה.