סיכום התרגילים "אבן הראשה 2018" ו"עמידה איתנה"

15.03.18
מערכת את"צ

היום (חמישי) הסתיים התרגיל המטכ"לי רחב ההיקף "אבן הראשה 2018" ותרגיל העורף הלאומי – "עמידה איתנה", שהחלו בתחילת השבוע האחרון. 

במסגרת התרגיל המטכ"לי תרגלו המפקדות הראשיות בצה"ל ובהן הפיקודים המרחביים, האגפים והזרועות, תרחישי חירום ומלחמה במטרה לשפר את מוכנותם ולהעמיק את השיח האופרטיבי בין המפקדות השונות.

כמו כן, תורגלו תוכניות אופרטיביות ומבצעיות שונות ומגוונות: "תרגלנו את המטה הכללי והמפקדות בתרחיש רב זירתי מורכב, אשר בו באו לידי ביטוי איומים ביבשה, בים, באוויר ובמימד הסייבר", אומר קצין בכיר במטכ"ל. "אנו מתעסקים עם מוכנות אופרטיבית ומוכנות לתרחישי מלחמה לא רק בתרגילים, אלא באופן מתמיד דרך תכנון בניית הכוח ואימונים לכוחות השונים".

שר הביטחון ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל איזנקוט, ומפקד פיקוד העורף, אלוף ידעי 
 
כחלק מהתרגיל "עמידה איתנה" תורגלו כוחות פיקוד העורף במגוון תרחישי חירום ומלחמה לשיפור מוכנות צה"ל והעורף הצבאי והאזרחי בשיתוף הרשות הלאומית לחירום, הרשויות המקומיות, ארגוני הביטחון וההצלה, מערכת החינוך וגופים ציבוריים ופרטיים.

"בתרגיל הייתה העצמה של תרחיש משמעותי בהיבט העורף, באופן שאפשר תרגול הדוק בין המטה הכללי לפיקוד העורף, מתוך הבנה שהעורף מהווה חזית שנייה", מדגישים בצה"ל. בין התרחישים שתרגלו הכוחות, היו תרגילי חילוץ באתרי הרס, פינוי וקליטת מפונים ודליפת חומרים מסוכנים. תרגילים אלו הינם חלק מתוכנית המוכנות לשנת 2018.

 

מדובר בתרגילים משמעותיים מאוד המהווים שיא בתהליך המוכנות לחירום ובהם גם הרחבת אימוני היחידות הטקטיות, מעבר לתוכנית אימונים של 17 שבועות לאחר 17 שבועות תעסוקה מבצעית, שיפור במלאים, עדכון והעמקת הידע בתוכניות האופרטיביות.

במקביל, ממשיך להתקיים התרגיל המשותף לצה"ל ולצבא ארצות הברית "Juniper Cobra", תרגיל המביא לידי ביטוי את היחסים האסטרטגיים המיוחדים עם צבא ארצות הברית.

"צה"ל וצבא ארצות הברית הם לא רק חברי ברית אסטרטגית תיאורטית, אלא גם עובדים בשיתוף פעולה אופרטיבי" מספר גורם בכיר בצה"ל, "התרגיל היה מאוד מאתגר עבורנו, ולצד השני הוא היה מאתגר אף יותר. הייתה לצה"ל הזדמנות להפגין את יכולותיו בהגנה ויכולותיו ההתקפיות".

סיכום התרגילים "אבן הראשה 2018" ו"עמידה איתנה"

"בימים האחרונים בדקנו את קבלת ההחלטות של המפקדים בזמן חירום, ואכן התרגיל אתגר אותנו במצבים חמורים בהרבה מכפי שאנו מבינים את תמונת המצב היום, ועל צה"ל להיערך לכך". מדגיש הגורם ומסכם, "התרגיל מבחינתנו לא הסתיים, מצפים לנו תהליכים של סיכומים, תחקירים והפקת לקחים. אלו יעסיקו אותנו מאוד בחודשים הקרובים ובעצם יהוו מינוף במוכנות האופרטיבית".

הרמטכ"ל רא"ל איזנקוט ומפקד פיקוד הצפון אלוף סטריק