זה מה שהיה לגדודים, לחטיבות וליחידות הזוכות להגיד

מהצטיינות בתעסוקה מבצעית בגזרות השונות, דרך סיכול 17 פיגועים בשנה, ועד הישגים משמעותיים בתחומי כוח האדם והמילואים - היחידות שזכו בפרס הרמטכ"ל לשנת 2019 בלטו במגוון נושאים. אספנו כמה מהן כדי לשמוע מה משמעות הזכייה עבורם, מה לדעתם הוביל אליה, ואיך זה מרגיש להצטיין - בין מצטיינים?

18.12.19
ליאור נוישטיין, עמית מלמד, תומי שטוקמן, מירב בראל, בתיה ואן זיידן ונעמי סומר, מערכת את"צ

 גדוד 890 ("אפעה") - "לא חוזרים עד שמבצעים, ולא אומרים לא לאף משימה"

גדוד 890 (אפעה), של חטיבת הצנחנים, שמקבל גם הוא הצטיינות בסבב פרסי הרמטכ"ל הקרוב, מסכם שנה עמוסה שמעידה באופן ישיר על סיבת קבלת הפרס. שנה זו, שנפתחה בתע"ם אינטנסיבי בעזה בתקופת הפרות הסדר על הגדר, המשיכה באימון ובהצטיינות בבוחן פד"ם, ונסגרה בתע"ם חברון עמוס הצלחות מבצעיות וכעת, גם באימון שמתמקד בהפיכת הלוחם עצמו לאולטימטיבי.

 

סגן נאור נוי, קצין האג"ם של הגדוד, נותן לנו פרספקטיבה על כל אחת מתקופות הזמן המשמעותיות שהובילו להצטיינות. "הייתה לנו ללא ספק שנה עמוסה בעבודה מבצעית, ועזה הייתה פתיחה מדויקת לכך", הוא מעיד, "הצלחנו לסכל עשרות אירועי חדירה בגבול, השתדלנו ליזום כמה שיותר, לתת את המאה אחוז בסיורים, בפעילויות ההתקפיות, במארבים - לא משנה מה מזג האוויר וכמה זמן אנשים לא היו בבית. להגן על האזרחים לוקח את הכל, ידענו כמה ההימצאות שלנו שם הייתה קריטית והתנהלנו בהתאם".

הצטיינות הגדוד המשיכה גם בקו חברון. "מינימום פגיעה בכוחותינו - משמע אזרחים וחיילים, בישוב היהודי בחברון ובקריית ארבע - הצלחנו ליצור תחושת ביטחון אמיתית בהתיישבות", ממשיך סגן נוי לספר, "מעבר לכך, לקחנו חלק מרכזי בתפיסת חוליית המחבלים שרצחה את דביר שורק ז"ל ובפעילויות נוספות".

כעת, כשחטיבת הצנחנים כולה נמצאת באימון, גדוד 890 שמח לגלות במהלכו שזכה בהצטיינות הרמטכ"ל הנחשקת. "זה סימבולי שכך השנה שלנו מסתיימת, יחד עם הצטיינות הרמטכ"ל, כי בסוף הכל מסתכם בלוחם בקצה", אומר סגן נוי בהתרגשות, "המסר בכך הוא חד, ברור ועקבי - אנחנו גדוד שעושה הכל עד הסוף, הרצון להצלחה פה הוא משותף בין כולם, ואנחנו לא חוזרים עד שאנחנו מבצעים, זו פשוט עוצמה בקנה מידה אחר לגמרי".

גדוד המעברים "ארז" - "כל הצלחה מבצעית, כל הישג אישי וכל חייל שמרגיש בבית - הם שהובילו לרגע הזה"

מבין הרשימה, יחידה נוספת שקשה לפספס היא גדוד המעברים ״ארז״ - שלוחמיו ולוחמותיו קיבלו הוכחה נוספת לפעילותם המרשימה, כשהתבשרו על קבלת פרס הרמטכ״ל. אנשי ונשות הגדוד עומדים יום יום במעברים באיו״ש ובעוטף ירושלים, ומשמשים קו הגנה אחרון מפני ניסיונות פיגוע, כניסת שב״חים והברחות לתוך שטח ישראל. 

הביטוי ״קו הגנה אחרון״ מוכיח את עצמו השנה יותר מתמיד - לוחמי ולוחמות המעברים סיכלו לא פחות מ-17 פיגועים בנקודות השונות. רק במעבר רחל, עברו השנה 1,715,377 איש - מה שהופך את האתגר, ואת חדות העין הנדרשת, למשמעותית מתמיד. 

לצד האמצעים הטכנולוגיים השונים, כך מספרים בגדוד ארז, ההצלחה המבצעית הגדולה מתקיימת אודות לדריכות ולתשומת הלב הרבה הנדרשת מלוחמי המעברים. היתרון אותו כל לוחם ולוחמת יוכל להוכיח לכם - הוא היתרון האנושי. כל אחד מהם מגיע מרקע אחר. "הלוחמים והלוחמות הם הלב הפועם של הגדוד", מספר מג"ד ארז. "כל הצלחה מבצעית, כל הישג אישי וכל חייל שמרגיש בבית - הם שהובילו לרגע הזה. הם הגדוד, והם הפרס".

"גדוד ארז הוכיח שוב שהוא גדוד מבצעי, שמתמחה בפעילותו המורכבת ומבצע אותה בהצטיינות", מספר סא"ל ארז דוד, מפקד הגדוד. "אני מאמין כי המשימה המיוחדת שלנו והדרך שבה הלוחמים והלוחמות מבצעים אותה - הם שילוב מנצח".

מרכז ההובלה - המענה הרשמי של צה״ל להובלת כוחות בעת חירום

״במהלך השנה האחרונה, מרכז ההובלה הפעיל את מסגרת המילואים שלו 5 פעמים בגזרה הצפונית והדרומית״, מספר מפקד מרכז ההובלה, אל״ם רן קינן, ״המרכז הפעיל יחידות מילואים בהתראה מיידית, וכמו כן ביצע מספר ביקורות במהלך השנה בהן זכה בהצלחה רבה״.

המרכז, שמהווה את היחידה המובילה הרשמית בצה״ל, נותן את המענה המבצעי ואת הסיוע ליחידות המתמרנות בריכוזי סד"כ, בשינוע מטענים ואף סד"כ לוחמים.

לאל"ם קינן חשוב להדגיש את מה שבעיניו, מבדיל את המרכז מכל השאר. ״הייחודיות של המרכז היא במהירות ההירתמות למשימה של אנשי המילואים והמתנדבים בכל הדרגות ובכל הגילים״, הוא מתגאה. 

״פרס רמטכ"ל להצטיינות אולי מגלם בתוכו את הערכים שהרמטכ"ל מכוון אליהם, ובתוכם סדר ותרבות ארגונית״, מסכם אל״ם קינן, ״אבל בעיניי, ההצטיינות בעיקר מסמלת את הנשמה של משרתי מרכז הובלה״.

חטמ"ר 769 - "התקופה האחרונה עימתה אותנו עם אתגרים רבים שדרשו קור רוח ומקצועיות"

גם הגזרה הצפונית לא נותרה מחוץ למשוואה בעוד את אות הרמטכ"ל קטפה החטיבה המרחבית 769 אשר במהלך השנה האחרונה הוכיחה לא פעם - עד כמה הנוכחות שלה קריטית.

בין היתר, אחד הדברים שזיכו את אנשי 769 בתואר הנחשק הוא פועלם בזמן מבצע מגן צפוני. אשר במסגרתו אותרו, סוכלו והושמדו בהתאמה שש מנהרות טרור של חיזבאללה, ששלוש מתוכן נמצאו בשטח החטיבה והיו באחריותה.

"החטיבה חולשת על שטח נרחב המכסה את הגזרה המזרחית של הגבול בין ישראל ולבנון, וכוללת בתוכה את מובלעת הר דב ויישובים סמוכי גדר רבים", אומר מפקד חטיבה 769, אל״ם יהודה ואך, "התקופה האחרונה עימתה אותנו עם אתגרים רבים,  כמו ההסלמה באוגוסט האחרון, שדרשו מאיתנו לפעול בקור רוח ובמקצועיות".

ככלל החטמ"ר נודע בעשייתו הרבה למען שמירת הביטחון וחיזוק תחושת החוסן בקרב ההתיישבות באזור. "זו מחובתנו לוודא שכל חייל או מפקד שמגיע לתפוס קו בגזרה יבין את גודל האחריות שיש לו בידיים".

"קבלת פרס הרמטכ"ל מהווה כבוד גדול עברונו ובאותה נשימה - גם דוחף אותנו להצטיין ולהיות טובים יותר", מסכם אל״ם ואך, "אני מסתכל על החטיבה כמו לב פועם שיודע מה הגזרה צריכה ויודע לכוון ולהוביל לשם.

ההצטיינות מבטאת עשייה ארוכת טווח, שנשענת קודם כל על פעילות מבצעית אך מעל לכול אלה, על נגדים, אנשי קבע וחיילים שמחזיקים סטנדרטים ונורמות של חטיבה שרואה כל העת בעייני רוחה נחישות לניצחון. הצלחנו לחתום הישגים רציניים שהם פירות העבודה הקשה שעשו כאן. אני גאה בכך מאוד".

גדוד "קרקל" - "הוכחנו שהעבודה הקשה בשגרה משתלמת - ושאנחנו גדוד מוביל ופורץ דרך"

הגדוד המעורב "קרקל" שבפיקוד הדרום הצטרף אף הוא לרשימת הזוכים בפרס, בזכות כמה תופעות מרשימות. המוטיבציה ליציאה לקצונה ביחידה גבוהה מאוד, ובפרט הגדוד פורץ דרך באיוש נשים בתפקידי פיקוד בכירים.

ברמה המבצעית, הוטמעו לאחרונה טכניקות קרביות רבות בגזרות הבט"ש, והתעסוקה המבצעית היווכחה כחדה ומדויקת - גם בגזרת חטמ"ר בנימין, אליה נכנסו לאחרונה, וגם בגזרה הביתית - חטמ"ר פארן.

"הזכייה בפרס הוכיחה לנו שהעבודה הקשה בשגרה משתלמת", מעיד מג"ד קרקל. "הוכחנו בצורה ברורה לכל הצבא את מה שאנחנו יודעים כבר מזמן: גדוד קרקל הוא גדוד מצוין, מוביל ופורץ דרך בפעילות המבצעית, וכל זאת לצד תחושת משפחתיות גדולה וחיבור חזק".

 טייסת 101 "הקרב הראשונה" - "כלל המשימות בוצעו בצורה מקצועית ביותר, עם תוצאה סופית מעולה"

גם הטייסת הקרב הראשונה בחיל האוויר קטפה את פרס הרמטכ"ל - היא הוקמה ב-1948, במבצע אשר לימים נודע כתקיפה בגשר "עד הלום". מאז הקמתה ועד היום לחמה הטייסת בכלל מערכות ישראל. הטייסת מפעילה מטוסי "ברק" חד מושבי (F16d). בעלת כושר נשיאה של חימוש רב ומגוון.

הטייסת זכתה בפרס הרמטכ"ל על ריבוי מספר הגיחות המבצעיות והאימונים במערך הקרב בשנה האחרונה, פעילות שוטפת, טיפול באנשים, תרבות ארגונית ותוכנית חינוכית.

"אנשי הטייסת יזמו וביצעו את כלל משימותיהם בצורה מקצועית ביותר עם תוצאה סופית מעולה", סיפר מפקד טייסת 101, סא"ל ג'. "במקביל לפעילות המבצעית, שמנו דגש על טיפול באנשי הטייסת - מיקוד בפרט, קידום צעירים והעלאת תחושת השליחות והמוטיבציה לשירות".

גדוד תבור של חטיבת החילוץ בפיקוד העורף - "הלוחמים והלוחמות הפגינו מקצועיות בתמרון בין כובעיהם כמחלצים וכלוחמים ובלטו בתפקודם באירועים המבצעיים"

החטיבה הכתומה לא נותרה ללא ייצוג, ואת הפרס הנחשק  קיבל גם גדוד תבור של חטיבת החילוץ. 

"שבע שנים לאחר הקמתו, מהווה 'תבור' גדוד איכותי, מתקדם ובעל יכולות ייחודיות בהצלת חיים, בהגנה ובביטחון השוטף", מתגאה מפקד הגדוד, סא"ל דניאל נהרי, "בשנה החולפת הפגינו הלוחמים והלוחמות מקצועיות בתמרון בין כובעיהם כמחלצים וכלוחמים ובלטו בתפקודם באירועים המבצעיים אותם היה עליהם לתפעל בחטמ"ר יואב ובאיו"ש - כמו חדירת מסתננים, תפיסות אמל"ח וכספי טרור ואירועי פח"ע".

ואכן, רק לפני שבועות בודדים סיכל הגדוד מפגע בציר 443 בדיוק רב ובקור רוח - "מ"כ שהיה מפקד הסיור ביצע את החתירה למגע", אומר סא"ל נהרי, "הובלנו גם את הריסת בית המחבל מברקן וזה בדיוק מה שאנחנו מצפים מהלוחמים כאן - להסתכל לאויב בעיניים ולעשות כל שניתן כדי להכשיל ולסכל אותו".

לצד זאת, אל סל הכלים האדיר של פיקוד העורף התווספו כישורים נוספים אותם תרגלו לוחמי הגדוד במהלך האימונים השונים ביניהם - חילוץ מגובה וחילוץ במרחב התמרון.

"אני מאמין שקיבלנו את הפרס על רוח הלחימה והיוזמות שהובלנו ב-2019", הוא מסכם, "אנחנו יודעים לקרוא כל גזרה שאנחנו ומגיעים אליה ולומדים אותה מכל זווית ועושים כל מה שנדרש כדי לחזק את תחושת הביטחון של האזרחים. בתור המג"ד הראשון שגדל בשורות החטיבה זה תמיד היה חלום שלי לזכות בו, ואני מתרגש וגאה בגדוד שהוכיח את עצמו, דחף כל לוחם ולוחמת לקצה היכולת - והגשים את החלום".

 שייטת 3 - שייטת ספינות הטילים של זרוע הים

שייטת ספינות הטילים של זרוע הים זכתה גם היא בפרס הרמטכ"ל. במהלך השנה האחרונה ביצעה מבצעים פורצי דרך עליהם זכתה גם בצל״ש הרמטכ״ל.

שייטת ספינות הטילים נמצאת בלב ליבה של פעילות זרוע הים, ולה השפעה מכריעה על עליונותה הימית של מדינת ישראל. היא פועלת באופן מתמיד להגנת הגבולות הימיים של מדינת ישראל ולשמירה על בטחון התושבים, תוך ביצוע משימות בגבולות מדינת ישראל וגם הרחק מהם.

בנוסף להיותה שייטת מבצעית שפועלת בחוד החנית של המאמץ המלחמתי בזרוע הים, שייטת ספינות הטילים זכתה להוקרה גם על עצם היותה שייטת מובילה, חדשנית, יוזמת ודואגת לפרט.

בית הספר להנדסה צבאית בזרוע היבשה

בסיס בהל״צ משמש כבית השני לכלל החיילים והמפקדים המשרתים בו, לכן רואים בבהל״צ חשיבות עליונה במתן מענה מיטבי בכלל הנושאים אשר ייתנו לחיילים השוהים תחושה ביתית.

מתשתיות המגורים, דרך הרמה הגבוהה של חדר האוכל, מתקני הלימוד ועד לנראות הבסיס. הצטיינות הרמטכ״ל וקבלת הפרס מוכיחה הלכה למעשה את החזון והמטרה שהבסיס רואה כל בוקר לנגד עיניו - מצוינות בתחום המקצועי ובתחום הניהולי והסביבתי.

הזכייה בפרס הרמטכ״ל היא בעיקר בזכות הפיתוחים הרבים אשר קרו במהלך השנה האחרונה ואופי הטיפול בפרט. בסיס זה, דואג לתנאים הטובים ביותר עבור החיילים ולמענה המיטבי מבחינת ת״ש, אוכל, מגורים וכו'.

בהל״צ פועל בקידום פרויקטים, ביניהם עזרה לעולים החדשים בשפה העברית, מסלול פיתוח מיוחד של פיקוד וקצונה, פתיחת כיתת נגדים לכלל נגדי הערבה ועוד. כל מפקדי ונגדי בהל״צ ימשיכו לעשות כמיטב יכולתם על מנת להמשיך לתת את המענה המיטבי למשרתים.

להק כוח אדם בחיל האוויר - "שמים בראש מעייננו את ההון האנושי עליו אנו צועדים" - פרס הטיפול באנשים/מנהיגות בערכים

גם להק כוח אדם בחיל האוויר קיבל את פרס הרמטכ"ל, על שינוי תפיסת הטיפול המשא"ני בזרוע האוויר והקמת גפי כוח אדם קבע וחובה בכל טייסת מנהלה בבסיסי חיל האוויר, כדי לאפשר התייחסות לכל פרט ולבחון את הסיטואציה של כל חייל ואיש קבע לעומק.

גפי כוח אדם חובה יעסקו בתכלול השירות של חיילי החובה הכולל קליטה לבסיסים, טיפול שלישותי, ת״ש ועוד, בעוד גפי כוח אדם קבע יתמקדו בטיפול באוכלוסיית הקבע ויכללו בחינה לעומק של כל משרת קבע בבסיס והמלצה למפקדי היחידות אודות הטיפול הנכון ביותר באיש הקבע, כמו לימודים, תכניות שירות, משכורות ועוד. 

"אנחנו שמים בראש מעייננו את ההון האנושי עליו אנו צועדים", מעידה אל"ם אורית אילון-פרידמן, רמ"ח פרט, "להק כוח אדם בחיל האוויר עובד קשה בשביל להיטיב את הטיפול באנשים ולתת להם את המענה הנכון בכלל תחומי הטיפול בפרט".