נגדים? כדאי שתקראו את המסמך הזה

תפקיד הנגד בצה"ל משתנה ומתפתח ללא הפסקה - החל בהרחבת תחומי העיסוק, האחריות והסמכות דרך שיפור בלתי פוסק של יכולות מנהיגותיות ועד הכשרות חדשות ומסודרות לאורך כל השירות. מסמך 'זרקור הנגד' מתאר את המשותף לנגדים ומציג את הדרישות מכל נגד ונגדת בצה"ל 

30.05.19
מערכת את"צ

לצפייה במסמך 'זרקור הנגד' המלא לחצו כאן

בשנים האחרונות בצה"ל מתרחשים תהליכים המשפיעים על הגדרת תפקיד הנגד.

הדבר בא לידי ביטוי בהרחבת תחומי העיסוק, האחריות, הסמכות והיכולות המנהיגותיות הנדרשות מהנגדים בצה"ל, הפועלים בסביבה מורכבת ומשתנה. בתר"ש 'גדעון' הוחלט למסד את הכשרות הנגדים בצה"ל באמצעות סדרה של הכשרות הניתנות לנגד במשך כל תקופת שירותו, על פי תפקידיו והתקדמותו בצה"ל ובסולם הדרגות.

'זרקור הנגד' נכתב על ידי אנשי חטיבת התורה וההדרכה באגף המבצעים כחלק מתהליך הפיתוח והעיסוק במקצוע הפיקוד הצבאי הקשור לנגד בשגרה, חירום ומלחמה. ליבת העיסוק של הנגדים בצה"ל ויכולת ההובלה וההשפעה שלהם מתבססות על כך שהם אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים ועמוד התווך של יחידתם, ומשפיעים באופן ישיר על מידת ההצלחה של הארגון במימוש מטרותיו ועל מידת המוכנות של יחידתם.

הנגד נדרש להיות אוּמן בתחומו – "מומחה, בקי במלאכתו", מוקד ידע חיוני, למלא 2 משימות שונות כאיש קבע ביחידה, ולהתמודד עם אתגרים פיקודיים ומנהיגותיים. המנהיגות היא תנאי יסודי לפיקוד מועיל בצה"ל, ולכן הנגד נדרש להיות בעל יכולות מנהיגותיות שיסייעו לו למלא את משימותיו באופן מיטבי. המסמך מתאר את המשותף לנגדים בצה"ל ויציג את הדרישות מכל נגד באשר הוא.

מסמך זה הוא אבן הראשה במסמכים העוסקים בזהות הנגד בצה"ל. תוכנו של זרקור הנגד משמש בסיס לחשיבה ולעשייה צבאית, והוא מסמך פתוח המתעדכן על פי תבונת הניסיון. אין להשתמש בו ככלי בלעדי לצורך החשיבה והעשייה, שכן לעולם לא הוא יכלול את כל ההיבטים העוסקים בנגד.

אלו המטרות העיקריות של מסמך זה:

1. ליצור שפה משותפת בצה"ל בכל הנוגע לנגדים.

2. לייצר תיאום ציפיות בין קצינים לנגדים.

3. להיות הבסיס לפיתוח תפיסות תפקיד ופיקוד בקורסי הנגדים השונים.