50 שנים למבצע "רביב"

17.09.19
מערכת את"צ

מבצע "רביב'' התרחש ב-9 בספטמבר 1969, במסגרת מלחמת ההתשה. במהלכו, הונחת כוח שריון ישראלי במסווה של כוח שריון מצרי על החוף המערבי של תעלת סואץ, שם פשט על יעדים צבאיים בסיוע חילות הים והאוויר. המבצע היה לפעולה היבשתית הנרחבת ביותר באותה מלחמה.

בזמן הזה, היה על צה"ל להתמודד עם היתרון הכמותי של הצבא המצרי, וכן עם כוח האדם והנשק שברשותו. מתוך כך, התחיל צה"ל ליזום פעולות התקפיות לאורך תעלת סואץ ובעומק שטחה של מצרים, זאת בעיקר כדי לשמור על מדיניות המגננה שבה נקט במלחמת ששת הימים. מטרת פעולות אלו הייתה להעביר את הלחימה לשטחה של מצרים, לגרום לה לפצל את כוחותיה, להשיג עליונות אווירית וכן לפגוע פגיעה טקטית ומורלית במדינה ובצבאה.

לאחר מבצעי בוקסר, אשר הרחיבו את טווח הפעילות של חיל האוויר בעומק מצרים, החל צה"ל לגבש מבצע נוסף בשם "רביב" אשר ישלב את כלל הזרועות וינחית מכה קשה על הצבא המצרי. מטרות המבצע כללו פשיטה לילית על החוף המצרי של מפרץ סואץ, תנועה לאור יום לאורך כביש החוף המצרי, השמדת מטרות של הצבא המצרי, וכן פינוי מהיר של הכוחות המבצעיים בעזרת נחתות.

ב-8 בספטמבר 1969, בשעות הערב הועמס כוח השריון למבצע על גבי שלוש נחתות והחל בהפלגה לעבר החוף המצרי, כאשר הם מאובטחים בלוחמי שייטת 13 ויחידת הצוללנים 707. הכוח הימי במבצע היה בפיקוד של סא"ל זאב אלמוג, מפקד שייטת 13. מיד לאחר הנחיתה נע הכוח במהירות והשמיד נקודות משמר, בסיסי צבא, תחנות מכ"ם ימיות ואוויריות, כלי רכב צבאיים ותשתיות נוספות.

בבוקר המחרת תקף הכוח את בסיס משמר החופים המצרי, תוך שהוא ממשיך בהשמדת תשתיות צבאיות נוספות. בעקבות האש המסיבית וההסוואה של הכוח הפושט למצרים, תגובת המצריים הייתה חלשה וחסרת תגבורת. במבצע השתתף כוח מטוסים, בפיקודו של אל"ם עזר ויצמן, כשהוא משמיד תחנות מכ"ם ועמדות נ"מ לאורך אזור אל חפיר וראס זעפרנה.

במבצע נהרגו בין 100 ל-150 חיילים ושוטרים מצריים. כמו כן, הושמדו תשתיות צבאיות רבות. צה"ל איבד מטוס קרב אשר ננטש עקב פגיעה, וטייסו הוכרז כחלל לאחר חיפושים ארוכים. המבצע פורסם בעיתונות הזרה, אך ההנהגה המצרית לא ידעה עליו מאחר שדרג הפיקוד המקומי לא דיווח עליו למפקדיו. משנודע על היקף הפעולה לנשיא מצרים, גמאל עבד אל נאצר, הודחה צמרת הפיקוד המצרית – בראשה הרמטכ"ל ומפקד חיל הים המצריים. למחרת המבצע, עבר נאצר התקף לב וחלה במחלת לב ממנה לא הבריא. כשנה לאחר המבצע הוא נפטר, ובמקומו מונה לנשיא אנואר סאדאת.

המבצע הוכרז כהצלחה מסחררת על ידי הדרג הצבאי והמדיני של צה"ל ראש אג"ם דאז, אלוף עזר ויצמן, תיאר את המבצע כ"חוצפני יותר מכל מבצע אחר שצה"ל אי פעם עשה. הוא היה מחוצף בים, מחוצף ביבשה ומחוצף באוויר".