ביקורת הפתע לבחינת תחום המזון בצה"ל יצאה לדרך

13.05.20
מערכת את"צ

החלה ביקורת פתע של ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בהובלת ממלא מקום מבקר צה״ל, תת-אלוף (מיל׳) עופר שריג לבחינת תחום המזון בצה״ל.

בעקבות הקולות שעלו מהשטח בשיא תקופת הקורונה, כאשר היחידות הלוחמות ובסיסי ההכשרות והאימונים היו תחת עוצר יציאות, החלה אתמול (רביעי), יחידת מבקר צה"ל בביקורת בתחום המזון בכ-80 בסיסים בכל רחבי הארץ.

מטרת הביקורת היא לבדוק את איכות וכמות המזון המוגש בשגרה לחיילים בבסיסי הטירונות, ההדרכה והאימונים – מהם עלו עיקר התלונות, והיא תתמקד בשלושה נושאים: כמות המזון, איכות המזון ומנגנוני בקרה בתחום המזון. בכל יחידה מועבר שאלון בקרב החיילים, מתקיימות שיחות חתך, ומובהר למפקדים כי מדובר בביקורת חשובה ורגישה בעלת השלכות על רווחת המשרתים, שדורשת שיתוף פעולה מלא. 

על הביקורת אמון ממלא מקום מבקר צה"ל, תא"ל (במיל') עופר שריג. "הביקורת בודקת את איכות וכמות המזון ואת שביעות רצונם של החיילים מהמזון המוגש להם בשגרה בכ-80 מחנות, מוצבים ובסיסי קבע", הוא מסביר, "ממצאים ראשוניים, הכוללים שיקוף ויזואלי ותמונות, יוצגו לרמטכ"ל תוך שבועיים, ובהמשך למפקדים הבכירים".

עוד ייבדקו מחנות מבצעיים, מפקדות גדודים, טייסות חיל האוויר, שייטות בזרוע הים, מוצבים, מחנות קבע ומפקדות של אוגדות וחטיבות. היחידות עצמן לא יקבלו הודעה מוקדמת על הגעת צוותי הביקורת כדי שלא ישנו את סדר היום שלהן במטרה לעבור אותה.

קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל רונן כהן, מוסיף כי: "במהלך תקופת הקורונה, מאמץ המזון קיבל קשב מלא וחיזוק בתקציבים. שינינו קצב ניפוקים וגייסנו 90 שפים במילואים לחיזוק מטבחי הקצה. סה"כ עלתה צריכת המזון בצהל ב-40% בתקופה זו". 

"אנו נכונים תמיד ללמוד ולהשתפר, ומקבלים בברכה את הביקורת, שאת תוצאותיה נלמד ברצינות המתבקשת", מציין אל"מ משה חזן, מפקד מערך המזון, "מערך המזון הפעיל מדי יום מספר צוותי בקרה בשטח על מנת לוודא כי היחידות פועלות בהתאם להנחיות. היחידות תוגברו בחומרי גלם איכותיים ובשפים מקצועיים בשירות מילואים, שהגיעו לסייע לצוותי המטבח ולבשל לחיילים".

"צה"ל דואג למשרתיו ואנו ממשיכים לעבוד כל העת", מסכם מפקד המערך ומתחייב כי: "כלל החיילים והמפקדים יקבלו מענה תזונתי מקיף ומגוון".

בפתח הביקורת הודגש כי תחום המזון הוא אחד המרכיבים העיקריים בתחום רווחת הפרט בצה״ל ויש לו השלכות ישירות על תפקוד המשרתים ותפקודו של החייל הלוחם בפרט.