בשביל המבצע החשוב הזה - אף חייל לא היה צריך לצאת מהבסיס

מחטיבת עציון שבאיו"ש ועד מפקדת אוגדה 80 שבאילת - במהלך השבוע הגיעו ניידות הדם של מד"א למגוון בסיסים ברחבי הארץ, כדי שחיילי צה"ל יוכלו לתרום למאגר תרומות הדם הארצי, ולהציל חיים. אז איך עושים זאת נכון בצל הקורונה? ומתי תגיע הניידת גם אליכם? הפרטים והתמונות

19.03.20
מירב בראל ועינב גרינברג כהן, מערכת את"צ

השבוע יצא צה"ל במבצע קצת שונה - שמטרתו להציל חיים. התפשטות נגיף הקורונה וההנחיות המחייבות רבים להישאר בבתים, הובילו לירידה בתרומות הדם, ויצרו חשש ממחסור במנות דם חיוניות.

בדיוק בשביל זה, הגיעו ניידות תרומות הדם של מד"א למגוון בסיסים ברחבי הארץ בהם נתנו למשרתים ולמשרתות, תוך הקפדה על נוהלי משרד הבריאות, הזדמנות לתרום למאגר. 

"בדרך כלל, התרומות מתקיימות במתחם אחד, אך בעקבות ההנחיה להימנע מהתקהלויות ולשמור על מרחק של שני מטרים אחד מהשני, חילקנו את האירוע לשתי קומות", מציין קצין ארגון הרפואה של חטמ"ר עציון, סגן אלעד שלום, "בכל קומה הקפדנו שיהיו רק שבעה אנשים (כולל שני אנשי הצוות ממד"א). בנוסף, הכנסנו את אנשי הצוות לבסיס רק לאחר שווידאנו שהם בריאים".

בצל התפשטות הנגיף, ההחמרה בהנחיות הורגשה היטב באירוע: כל מי ששהה בחו"ל ב-28 הימים האחרונים, או חווה תסמינים של הוירוס - לא הורשה לתרום. "בשגרה, בודקים האם הדם של התורמים חיובי לכל מיני מחלות זיהומיות. אבל הפעם, הצוות הרפואי בדק גם הימצאות של נוגדני קורונה בדם שלהם", מתאר סגן שלום, "כל תהליך תרומות הדם התבצע תחת בקרה מוחלטת, ולמרות התקופה הקשה הזו, הצלחנו להגיע ל-38 מנות דם, שזו כמות מאוד יפה".

"חשוב מאוד שאנשים יתרמו דם, במיוחד עכשיו", מדגיש סגן שלום, "יש רבים בבידוד שלא יכולים להגיע ולתרום. כמובן שיש גם כאלו שלא נמצאים תחת בידוד, אך מפחדים להגיע ולתרום בגלל החשש מהתקהלויות, מה שמוביל לירידה משמעותית במספר תרומות מנות הדם".

עד עכשיו, כבר מעל 25 יחידות משתתפות במבצע ההתרמה, ומאות מנות דם כבר הועברו מהבסיסים השונים.

"כמובן שהיו חששות רבים לפני האירוע, ואפילו עלתה המחשבה לבטל, אבל הבנו שיש לו חשיבות רבה והחלטנו לקיים אותו כרגיל, תוך הקפדה מוחלטת על ההנחיות", מספר סגן שלום בחיוך, "אנחנו מעריכים מאוד את אנשי מד"א, שתרמו מזמנם כדי שהאירוע יתקיים - זה לא מובן מאליו. כמובן שהיה משמח לראות שהחיילים מבינים את חשיבות התרומה".