נאומו המלא של הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי בטקס הקצינים והנגדים המצטיינים

03.09.20
מערכת את"צ

חברי המטה הכללי,

בני המשפחות,

חברים ואורחים שצופים בנו, גם אם מרחוק,

קצינים ונגדים מצטיינים,

התכנסנו כאן הערב מול לשכתו ההיסטורית של דוד בן גוריון, האדם שמדינת ישראל וצה"ל היו משימת חייו והפכו להיות חייו. בן גוריון האמין, ידע והטיף לכך שהאיכות האנושית בשורותיו של צה"ל צריכה להיות ראשונה במעלה, והוא היה מתמלא בגאווה אילו היה רואה אתכם. אבל אנחנו כאן, ורואים אתכם וגאים בכם מאוד.

לו היינו יכולים לסובב את המצלמה ולהביט מבעד למסכים בכל המשפחות שצופות בכם כרגע, היינו עדים לאחד המאפיינים הבולטים של צה"ל – היינו רואים את המשפחה הנרגשת מגוש דן ואת המשפחה המאושרת מדימונה ועפולה, את השמחה של המשפחה הדתית לצד החילונית, את הגאווה בעיני משפחה של עולים חדשים לצד משפחה של דור חמישי. היינו רואים את עם ישראל על כל גווניו, מצפון ועד דרום.

המכנה המשותף לכל המשפחות זה אתם המצטיינים, והמכנה המשותף הן שלכם והן של המשפחות הוא אחדות המטרה שמפעמת בצה"ל, והממלכתיות שהפכה שם נרדף לצה"ל.

מה הופך את צה"ל לארגון כל כך מיוחד, שפעם אחר פעם, זוכה לאמון הציבור, וגורם לאזרחי המדינה ביטחון וגאווה? התשובה נעוצה בראש ובראשונה בהיותו ארגון מקצועי, המגן באופן אפקטיבי בגבולות ותוקף, מסכל ומשמיד איומים באופן שיטתי וקבוע.

אבל התשובה נעוצה גם בהיותו צבא עם ממלכתי – צבא העם, הפועל למען העם, שרק שיקולי טובת העם והמדינה לנגד עיניו. על כך כבר כתב דוד בן גוריון בראשית ימי המדינה: "הצבא לא ימלא שליחותו... מבלי שתשרור בתוכו אחדות מלוכדת ואחווה מוסרית של חברים לנשק. ואין לתת לצבא להפוך לזירת התגוששות פוליטית ואידיאולוגית של סיעות ומפלגות".

מהי אם כן, הממלכתיות ומהם העקרונות שעלינו לאמץ:

יעוד צה"ל הינו להגן על תושבי מדינת ישראל וריבונותה, ולפיכך רק שיקולים צבאיים ושיקולי הביטחון הלאומי ינחו את קבלת ההחלטות והפעולות של החיילים והמפקדים.
חיילי צה"ל ומפקדיו כפופים אך ורק למדינת ישראל מוסדותיה הנבחרים וצה"ל, ופועלים אך ורק על פי חוקיה, חוקי צה"ל ופקודות מפקדי צה"ל ועל פיהם בלבד.
צה"ל נדרש להגן על כל אזרחי מדינת ישראל, ולנהוג כלפיהם בכבוד ובאופן ייצוגי.
צה"ל נמצא מעל לכל מחלוקת, ומפקדיו וחייליו לא נוקטים עמדה פוליטית ולא מבטאים השקפה בנושאים חברתיים שנויים במחלוקת.
עם זאת, בנושאים הקשורים לייעודו של צה"ל, תפקודו, ערכיו ולכידותו, צה"ל ינקוט עמדות המחזקות את אלו, ומגנות עליו מפני בדלנות, מגזריות והטייה פוליטית.
צה"ל מעודד סובלנות לאחר, מטפח שותפות אמת ומאפשר לכל חייל וחיילת להחזיק בזהותם האישית ולקיים את אורח חייהם, תוך התאמה לדרישות המסגרת הצבאית ערכיה וחוקיה, ואלו לעולם גוברים.
מנגד, אין לאפשר לזהותו של חייל להפריע או לפגוע בייעודו, באופיו או במשימותיו של צה"ל.
הפיקודים, הזרועות והאגפים בצה"ל יפעלו בראש ובראשונה לטובת צה"ל כולו, ויעשו כל שביכולתם להעצמת תפקודם של הגופים האחרים. זו הממלכתיות בצה"ל.
ולסיכום, כל חייל ויחידה יעדיפו את זיקתם לצה"ל על פני כל זיקה אחרת, וטובת הכלל וביטחון המדינה יהיו ראשונים לנגד עיניהם, ואלה יהיו המכנה המשותף הרחב אשר עליו תתבסס אחדות המטרה ושיטת הפעולה.

אלו הם עקרונות הממלכתיות בצה"ל, המהווה תנאי, תנאי של ממש לגיבוי ולתפקוד של צה"ל. נשמת אפו של צה"ל היא רעות ולכידות: אמון האנשים זה בזה, בכל מצב, תחת אש או בלחץ מסוג אחר, בשגרה ובחירום, היא שמאפשרת לתפקד באופן יעיל. ותנאי ללכידות היא ממלכתיות.

יותר מכך, הגיבוי שצה"ל מקבל מהעם, צעירים המתגייסים ברצון והוריהם הגאים ששולחים אותם, נובעים מהידיעה שצה"ל פועל באופן ממלכתי, ללא הטיה פוליטית או חברתית, ומקבל החלטות רק לאור שיקולי הביטחון וטובת הכלל. ממלכתיות היא חישוק ערכי השומר על תיפקודו של צה"ל, חובתנו לטפח אותה ולהגן עליה באופן קבוע ושיטתי.

צה"ל מיישם את הממלכתיות הלכה למעשה. הוא מציב את משימות ההגנה וההתכוננות למלחמה בראש, והופך אותן לחץ הצפון עבור כל המשרתים.

צה"ל הוא צבא העם למען העם. צה"ל הוא המרכז שמאחד כמעט את כל חלקי העם, ומהווה נקודת מיזוג יוצאת דופן וייחודית בחברה הישראלית. הוא הנותן הזדמנויות שוות לכל, והוא המטמיע נורמות של משימות, משימתיות ועבודת צוות.

מלבד הובלת משימת הביטחון, צה"ל לוקח חלק במשימות לאומיות רבות. התגייסותו של צה"ל בהיקף של אלפי חיילים במהלך השנה האחרונה כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה, והקמת המפקדה והיחידות לקטיעת שרשראות ההדבקה, היא רק דוגמא אחת למשימה מסוג זה. לאורך כל התקופה האחרונה, אנו רואים את צה"ל יוצק תוכן של ממש לעיקרון הממלכתיות ולהיותו צבא העם הפועל בכל מקום, גם במקומות ובמגזרים שאינם סביבת הפעולה הרגילה שלו, בדיר אל אסד ובבני ברק, בביתר עילית ובאום אל פאחם, ועושה זאת ביחד, יד ביד עם הרשויות המקומיות.

בשם הממלכתיות נכון יהיה שכל אזרחי המדינה, כולם, ישרתו בצה"ל או לפחות בשירות לאומי חלופי. לא מתקבל על הדעת שחיילי צה"ל יישאו לבדם בנטל בזמן שרבים אחרים חופשיים מחובות, ולא ייתכן שחיילי צה"ל מסכנים את חייהם בזמן שאחרים מטפחים את חייהם.

מצטיינים יקרים,

יש קשר הדוק בין ממלכתיות למצוינות – הרצון של חיילים ומפקדים לקדם משימות באופן הטוב ביותר, כשהתכלית היא מטרה לאומית מעודד מצוינות. הדחף לתרום למשהו גדול וחשוב ממך כמו ביטחון המדינה מעודד מצוינות. ההשתייכות לארגון החורט על דגלו מקצועיות תוך הימנעות משיקולים זרים מעודד הצטיינות, ולשרת כתף אל כתף עם אנשים שלנגד עיניהם גישה עניינית ומקצועית בלבד מעודד מצוינות. הביטחון העמוק שיש לכל חייל בחברו מתעצם כפועל יוצא של הממלכתיות, והיקף השותפויות והאמון ההדדי מנביטים שיפור והצטיינות.

מצטיינים יקרים – גישת השותפות, הממלכתיות וההצטיינות, דוחפת לא רק אתכם קדימה, היא דוחפת ומקדמת את יחידותיכם ואת צה"ל כולו.

אני מודה לכם, מעריך אתכם מאוד, ומאחל לכם עוד שנים של יצירה והובלה.

בני המשפחה היקרים – אין לי ספק שהאחריות, המסירות, אהבת הארץ והסטנדרטים הגבוהים שמאפיינים את המצטיינים הגיעו מבית. יש לכם חלק נכבד בקבלת ההצטיינות של יקיריכם, ובמידה רבה האות שהיום הענקו להם מוענק גם לכם היום. אני מודה לכם ומעריך את הרוח והעידוד שאתם מעניקים להם.

"הצבא בימינו הוא המסגרת היחידה במדינה, שבו נעלמות כל המחיצות העדתיות, המפלגתיות, המעמדיות והאחרות... כך אמר בשנת 1949 דוד בן גוריון, והוא הוסיף: אחווה זו אסור שתהיה פורמלית וחיצונית בלבד, אלא יש למלא אותה תוכן חיובי תרבותי, אחווה של יעוד ותפקיד, של התעלות חברית ותרבותית".

עתה, בדור שלנו, אנחנו ממשיכים להגשים את חזונו.

צה"ל פועל באופן מקצועי, ערכי וענייני בלבד, וללא הטיות חברתיות או פוליטיות. מאפיינים אותו הגינות וניקיון כפיים ואלה הם היסודות אשר מבטאים ממלכתיות, שקושרים אותנו יחד, מחזקים את חוסננו, ושומרים על אמון הציבור.

יותר מכך, לאופיו ולדרך פעולתו של צה"ל יש תרומה רבה, רבה מאוד לסולידריות של החברה בישראל. תיארתי את עקרונות הממלכתיות, אך ניתן לסכם את כולם בכלל פשוט – והוא טובת הכלל. מצטיינים יקרים, בפרוס השנה החדשה אני מאחל לכם, לכולנו המשך עשייה משמעותית ומוצלחת. אשרינו שיש לנו צבא כזה, מפקדים כאלו, אשרינו שיש לנו מצטיינים כמוכם – עלו והצליחו.