"ההון האנושי הוא שהופך את צה"ל לאחד הצבאות האיכותיים והעוצמתיים בעולם"

09.07.20
מערכת את"צ

"אנו מוכרחים לקיים צבא אשר יוכל למנוע מפלה ויבטיח לנו ניצחון", כך כתב דוד בן גוריון, אבי תפיסת הביטחון הישראלית. המציאות בכלל והממד האסטרטגי בפרט דינמיים, ומשתנים באופן קבוע, עובדה זו מחייבת מעת לעת ליצוק ליסודות הביטחון הלאומי משמעות מעודכנת ורלוונטית:

המושג התרעה צריך להפוך למודיעין. לא מספיק להתריע, נדרש מודיעין אודות מנהרות, טילים ורקטות, מודיעין על מחבל שעומד לפגע בכבישי יהודה ושומרון, ומודיעין המצביע בדיוק מושלם על שיירת האמל"ח שעושה את דרכה מסוריה ללבנון. לשם כך דרושים לנו אנשים מעולים. העליונות המודיעינית של צה"ל ומדינת ישראל מתבססות בראש ובראשונה על עליונות אנושית.

הרתעה – הרתעה היא מצב תודעתי בראשם של אויבנו, אבל היא נובעת מהעוצמה של צה"ל, מוכנותו ומהאופן בו הפעלנו את הכוח הצבאי עד כה. ההרתעה מתחזקת גם כפועל יוצא של הפעולות המבצעיות הנוכחיות, אך הדיוק והמקצועיות שהן מחייבות לא יכול להתבצע, אלא רק על ידי אנשים מעולים.

במהלך השנה החולפת שקדנו על גיבוש 'תפיסת ההפעלה לניצחון' ועל התוכנית הרב-שנתית 'תנופה'. בלב התוכנית עדכון מעשי של עקרון ההכרעה, באמצעות שיפור כושרו ההתקפי של צה"ל, שיאפשר לפתוח פער ניכר על האויב, ויוביל להכרעה מהירה ומובהקת יותר. אלו שינויים עמוקים המחייבים את המפקדים הטובים ביותר ואת המפתחים הטובים ביותר.

בעשור האחרון, הלכה למעשה, נוסף לתפיסת הביטחון עיקרון ההגנה. כל עניינו של צה"ל הוא הגנת העם והמדינה, הגנה בכל הממדים, בשגרה, בחירום ובמלחמה. הגנה שחייבת להתבסס על אלפי לוחמים, ועל מפקדים איכותיים אשר יגלו כושר מנהיגות, דוגמה אישית וקבלת החלטות איכותית.

עדכון לתפיסה צריך לכלול גם את עיקרון המניעה. עלינו לעקור איומים חמורים 'מעבר לגבעה', ליצור תנאים טובים יותר למערכה הבאה ולפעול להחלשת התעצמות האויב. הבסיס לאיתור ותקיפה של אמל"ח אי-שם, סיכול או תקיפת סייבר טמון באיכות האנשים.

מניתוח של כלל המרכיבים עולה שעלינו להוסיף לחמשת העקרונות תנאי, תנאי הכרחי, והוא האיכות האנושית – איכות החיילים ואיכות המפקדים.

הם אלה המפצחים את מיקומו המדויק של מחסן הטילים, הם אלה הטסים בחשאיות ותוקפים במרחק מאות ק"מ מהגבול, הם אלה המובילים גדודים ופלוגות בקרב מורכב בשטח עירוני מסובך, הם אלה המפתחים את הפצצה החדשה, הם אלה המחברים את כל אמצעי השליטה, והם אלה המספקים תמיכה לוגיסטית וטכנולוגית. הכל בזכות האנשים, ובראשם המפקדים.

"לדעתי", המשיך וכתב בן גוריון, "צריכים להיות בצבא אנשים מאיכות גבוהה ביותר, גם מבחינת כישרון המעשה שלהם גם מבחינת תכונותיהם המוסריות, שיהיו מופת לפקודיהם... יש ליצור תנאים כאלה שצעירים טובים ומוכשרים ירצו ללכת לצבא הקבע. והדאגות האישיות, כולל דאגת השכלה ופרנסה לא ימנעו מהם הליכה לצבא".

הוא צדק! כך צריך לטפל בהם, למען ביטחון המדינה.

יש לנו אנשים מוכשרים, חדורי מוטיבציה וממוקדי מטרה, רבים מהם מוותרים על תנאים ואורח חיים יותר אטרקטיבי. עם זאת, לא לעולם חוסן. ההון האנושי הוא שהופך את צה"ל לאחד הצבאות האיכותיים והעוצמתיים בעולם. תנו לי נקודת משען ואניף את העולם אמר ארכימדס, ואני אומר, תנו לנו כח אדם איכותי ונמנף את היתרון הצבאי בזכותו, נממש את כל מרכיבי הביטחון הלאומי ונספק הגנה לעם ולמדינת ישראל.