"חץ קטלני" - הצצה קטנה לתרגיל המטכ"לי הגדול

29.10.20
מערכת את"צ

היום (חמישי) הסתיים התרגיל הצבאי המטכ"לי ״חץ קטלני״ המדמה תרחיש רב-זירתי, תוך מיקוד בזירה הצפונית. השתתפו בו מפקדת המטה הכללי, המפקדות הראשיות וכלל הזרועות מרמת המטכ״ל ועד לרמת הגדוד.

כלל הגופים תרגלו תהליכי עבודה חדשים לשיפור שיתוף הפעולה בין המפקדות הראשיות לבין הכוחות בשטח, במטרה לחזק את הכושר ההתקפי של צה״ל.

״למעשה התרגיל התחלק ל-3 קומות״, סיפר גורם בכיר שהשתתף בתרגיל, ״במטרה לבחון את התמרון של הכוחות, השפה המשותפת והסינרגיה בין כל הגופים״.

״הקומה הראשונה הייתה קומת האלופים - תרגיל מטכ״לי שתרגל את כלל המפקדות הראשיות של צה״ל״, תיאר הגורם, ״אחריה הקומה החילית/הזרועית, כמו זרוע הים, זרוע האוויר, אגף התקשוב ואט״ל, ולאחר מכן הקומה השלישית - תרגול בשטח של אוגדה 162, של חטיבת הקומנדו, היחידה הרב-מימדית, מרכז התחמושת באט״ל ועוד״. 

 את התרגיל, שהתקיים תוך הקפדה על הנהלים, ובהתאם להנחיות בריאותיות לשמירה על בריאות המשתתפים, ניהל מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף מוטי ברוך. במסגרתו הופעלו בפעם הראשונה ״היחידה האדומה״ - יחידת ביום האויב החדשה של זרוע היבשה, ו״עוצבת הבזק״ - האוגדה הרב-זירתית, שהוקמה לפני כחודשיים ושמפעילה תחתיה, בין היתר, את היחידה הרב ממדית, יחידת ״רפאים״.

״בתרגיל הזה יש הרבה מאוד חידושים שאנחנו מטמיעים - אחד מהם זה מנהלת המטרות, שהוקמה רק לפני שנה, ומייצרת אלפי מטרות שאמורות להיות מתורגמות ליום פקודה להתקפה מדויקת, בהיקף שככל שידוע לנו הוא חסר תקדים היסטורי״, אמר הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, בשיח עם לוחמי היחידה הרב-ממדית במהלך התרגיל. 

״נשמת אפו של צבא זו מוכנות - מוכנות זה צבא מנצח, ועל רקע המתיחות בגבול הצפון, הדבר הזה מקבל חשיבות כפולה ומכופלת״, הוסיף הרמטכ״ל, ״אנחנו ערוכים. ואחרי התרגיל הזה אנחנו ערוכים עוד יותר טוב, מוכנים לכל התפתחות, מיום קרב ועד למעלה מכך״.

במהלך השבוע, ביצעה ״עוצבת הפלדה״ תרגיל אוגדתי לשיפור כשירותה ומוכנותה כאוגדה רב-זירתית, בהתאם לתרחישי הייחוס שכללו מגוון מתארי לחימה ובמצבים מורכבים. 

״אוגדה 162 מסכמת שנה של מוכנות בכל הרבדים והחתכים ללחימה בזירה צפונית״, ציין מפקד האוגדה, תא״ל סער צור, ״אחרי הרבה מאוד עשייה ואימונים, אנחנו מגיעים לתרגיל הזה במוכנות שיא״.

בנוסף לכך, זרוע האוויר והחלל קיימה תרגיל זרועי, בו תרגלו יחידות הזרוע שילוביות רב-זרועית, הגנת שמי המדינה ושמירה על עליונות אווירית. במקביל, תורגלו גם תרחישים שביטאו את מוכנות חיל האוויר למערכה בזירה הצפונית.

כמו כן, התקיים סיוע אווירי נרחב לכוחות היבשה והתעצם שיתוף הפעולה בין חיל האוויר לזרוע היבשה ולחטיבות חיל הרגלים המתמרנות.

״הבאנו לידי ביטוי עוצמה אווירית ועוצמה חילית״, אמר גורם בכיר בחיל האוויר, ״עשינו קפיצת מדרגה ביכולת לתפקד מול איומים בזמן חירום - ממוקדים בזירה הצפונית, התוכניות האופרטיביות בה, הקשר התוך חילי, האיסוף של המטה והשליטה ועד המובילים והמטוסים בקצה״. 

זרוע הים לקחה גם כן חלק משמעותי בתרגיל, כשיחידות השטח והמטה בזרוע התאמנו במתווה של לחימה בזירה הצפונית, בדגש על תרחישי השגת עליונות ימית. הכוחות תרגלו הגנה על המים הכלכליים של מדינת ישראל, הנכסים האסטרטגיים בים, יכולות התקיפה ואיסוף המודיעין על האויב.

באגף התקשוב וההגנה בסב״ר שולבו יכולות חדשות לתכנון, שליטה ובקרה במסגרת ״מעגל האש״ הרב זרועי. מרכז הלוחמה האלקטרונית בחטיבת ההגנה בסייבר תרגל מתן יכולות מבצעיות חדשות לקצה הטקטי.

״ביום פקודה אנחנו נראה שילוב זרועות אחר. המילים המובהקות הן ״רב זרועיות״ ו״רב זירתיות״ - ככה מנצחים אויב״, סיכם הגורם הבכיר מחה״א.