החיילים הכי ירוקים בצה"ל

במהלך השירות הצבאי אנחנו משתמשים לא מעט בכלים חד פעמיים, יוצאים לטיולים ומסעות בטבע ומשתמשים בכמויות רבות של מים. אז איך בכל זאת אפשר למנוע ולשמור על הטבע? הכירו את החיילים ששומרים על הטבע 24/7 - גם בצה"ל

05.01.20
מיכל עבר הדני ויואב שפין, מערכת את"צ

טוראי טליה נוגה-אבידני | מורה חיילת ירוקה

על התפקיד: 

במסגרת התפקיד אני אחראית להעביר טיולים לאזרחים וחיילים מסבירה על שמירת טבע, הרבה הדרכות לחיילים בנושא הממשק בין צה"ל לשמירה על הסביבה בעיקר לחיילי ביסל"ח ובה"ד 1, מה שנקרא "קצין שומר טבע"  בכל מחזור של בה"ד 1 יש נציג של המורה הירוקה שמגיע להסביר על הנושא לצוערים.

איך את משלבת את הפעילות הסביבתית בצבא?
אנחנו עושים טיול לצוערי בה"ד 1 שבו מלמדים אותם על אקולוגיה ואיך הם בתור קצינים יכולים למנוע פגיעה בטבע. בנוסף גם יורדים עם פקחים של רשות הטבע והגנים לשטח - ומנקים איתם שמורות, מיישירים קוליסים - (התוואי שרכב משאיר אחריו), דבר שפוגע מאוד בטבע והם מיישירים אותם עם מגרפות. בביסל"ח ובבה"ד 1 אנחנו מעבירים סיורים ומראים למ"כים ולצוערים את הפגיעה בסביבה ומה אפשר לעשות מתוקף תפקידם כדי למנוע את הפגיעה,ומחברים אותם לשטח שנמצא מסביב לבסיס שלהם.

מדוע את עושה את זה?
מאז ומתמיד הרגשתי שזה הדבר שהכי חשוב לי בעולם, ואני רציתי שגם אם אני מתגייסת אני לא אעזוב את מה שחשוב לי ואשאיר אותו בצד כי שמירת הטבע זה משהו שצריך להתעסק בו כל הזמן וכל הזמן להציף את הנושא.

טיפ ממך:
תי מנעו משימוש בכלים חד פעמיים, בעיקר לא כאלה מפלסטיק או מכוסות נייר שמצופות פלסטיק. ואם כן כלים חד פעמיים, אז כאלה שמתכלים. בצבא רואים המון חד"פ, ובתור אזרחים וחיילים יש לנו מקום ממש גדול להוביל שינוי. בנוסף תהיו צרכנים חכמים ומודעים - תקחו אחריות על מה שאתם קונים. איפה מה שאנחנו קונים יסיים את היום? האם בפח הזבל, בים, או שאולי דווקא בתוך פח קומפוסט ויחזור להיות אדמה דשנה וטובה. תחשבו על האריזה של מה שאתם קונים. תדעו לסרב לדברים שמציעים לנו כמו שקית, קש פלסטיק. ומעל הכל פשוט תפחיתו את הצריכה.

רב"ט ש' | מדריך טג"ח (טיפוס, גלישה וחילוץ)

על התפקיד:
בתפקיד זה אנחנו מהווים סמכות מקצועית בכל הנוגע להתגברות על מכשולי גובה ועומק בכל תנאי ומתאר - סביבה מדברית, שלג, מצוקים, מערות, סביבה אורבנית ועוד. התפקיד מתבצע בעזרת חבלים וציוד ייעודי ובצוותי הדרכה קטנים ומקצועיים, המהווים גם צוותי חילוץ בכוננות בשטח. 

איך אתה משלב את הפעילות הסביבתית בצבא?

אנחנו בצוות מגיעים הרבה פעמים לכל מיני שמורות ומקומות בטבע - אנחנו מקפידים תמיד להשאיר את השטח יותר נקי ממה שקיבלנו. אנחנו לא אוכלים בחד"פ, מנסים לחסוך במים כמה שיותר בשטיפות, אנחנו משתדלים לאכול בכלים שלנו.

מדוע אתה עושה את זה?

אני עושה את זה מגיל צעיר - הייתי חניך בחוגי סיירות, זה משהו שתמיד היה לי משמעותי. גם להורים שלי זה מאוד חשוב בבית אנחנו ממחזרים מי גשמים שמחוברים למערכת המייעלת את הזרימה שלהם בגינה, אוספים את המים שמתחממים בבוילר להשקייה וקומפוסטר שמשתמשים בו במהלך השבוע.

טיפ ממך:
תמיד תגיעו למקום בגישה של 'כל מקום שמגיעים אליו תשאירו אותו יותר נקי ממה שקיבלתם אותו', אם כל אחד ינקוט בגישה הזאת הטבע שלנו יראה אחרת.

 

רוצים להצטרף גם? לחצו כאן לשמוע יותר על הפעילות של רשות הטבע והגנים